וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודו: נחשף מקרה ראשון בעולם של אדם שנדבק מפטרייה קטלנית של צמחים

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 9:41

קשיחית סגלגלה גורמת למחלת עלה כסוף בפרחים, בעיקר בזנים של ורדים. הפטרייה מתפשטת על ידי נבגים שנישאים באוויר, ולעתים קרובות קטלנית. החולה הוא מלקט פטריות בן 61 שקיבל טיפול בבית חולים לאחר שסבל מתסמינים שכוללים שיעול, תשישות וקושי בבליעה במשך 3 חודשים

פטרייה קטלנית של צמחים הדביקה אדם וגרמה לתסמינים של שפעת במקרה הראשון בעולם, על פי המדענים.

קשיחית סגלגלה (Chondrostereum purpureum) גורמת למחלת עלה כסוף בפרחים, בעיקר בזנים של ורדים. הפטרייה מתפשטת על ידי נבגים שנישאים באוויר, והיא לעתים קרובות קטלנית. היא גורמת למחלת "עלה כסוף" משום שהיא הופכת באופן הדרגתי את העלים לכסופים. עד כה לא היה ידוע על מקרים שהפטרייה הדביקה בני אדם, והרופאים בהודו סבורים כי האדם שנדבק במדינה הוא הראשון בעולם.

החולה היה מלקט פטריות בן 61 שקיבל טיפול בבית חולים בכלכותה (קולקטה) לאחר שסבל מתסמינים שכוללים שיעול, תשישות, קושי בבליעה וצרידות במשך שלושה חודשים. אין לו מחלות רקע כלשהן.

בסריקות שעבר בבית החולים התגלה שהזיהום גרם למורסות בצפק בצווארו של החולה, שחסמו חלקית את דרכי הנשימה שלו. הרופאים ניקזו את המוגלה ורשמו לו תרופה אנטי-פטרייתית למשך חודשיים. שנתיים לאחר מכן, החולה "בריא לגמרי" והזיהום לא חזר. במחקר לא פורסם מתי נדבק אותו אדם בפטרייה.

המקרה פורסם בכתב העת "מדיקל מייקולוג'י קייס רפורטס", ובמחקר נכתב כי העובדה שאדם נדבק בפטרייה "מעלה שאלות רציניות" לגבי היכולת של פתוגנים של צמחים לגרום למחלות בבעלי חיים ובני אדם בריאים. "אם פטרייה יכולה לחדור למערכת חיסונית אנושית, אז היא יכולה להיפך לפתוגן אנושי", כתבו הרופאים.

קשיחית סגלגלה (Chondrostereum purpureum) גורמת למחלת עלה כסוף בפרחים, בעיקר בזנים של ורדים. טוויטר, צילום מסך
פטריית קשיחית סגלגלה/צילום מסך, טוויטר
המוגלה שנלקחה מהחולה. טוויטר, צילום מסך
המוגלה שנלקחה מהחולה בהודו/צילום מסך, טוויטר

על פי הערכות, קיימים מיליוני זני פטריות, ואנחנו מכירים כ-15. אלף מהם. הפטריות הבודדות שמסוגלות להדביק בני אדם יכולות להתמודד עם טמפרטורת גוף של 37 מעלות צלזיוס. פטריות נוטות להשפיע על אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה יותר.

החשש הוא כי בעוד כדור הארץ מתחמם בשל שינוי האקלים, פטריות מוכרות ולא מוכרות ייהפכו לאיומים אפשריים משום שילמדו לשרוד באקלים חם יותר. בשנה שעברה, ארגון הבריאות העולמי (WHO) מנה 19 זני פטריות שעלולות ליהפך לאיום על בריאות הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully