וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: פטריות מדברות אחת עם השנייה בשפה של עד 50 מילים

4.5.2022 / 20:45

מתברר שפטריות יכולות לדבר - והן משתמשות בשפה המיוחדת שלהן כדי להזהיר אחת את השנייה

קטיף פטריות ביער חולדה/עורכת וידאו: מאיה בן-ניסן, צילום: זיו ריינשטיין

מדענים מבריטניה גילו שפטריות יכולות לדבר זו עם זו - ואפילו יש להן אוצר מילים שופע. מחקר המפרט את שיחתן הפטרייתית לכאורה פורסם בתחילת אפריל בכתב העת Royal Society Open Science.

"מצאנו ש'השפה הפטרייתית' עולה על השפות האירופיות במורכבות המורפולוגית", נכתב במחקר, שנערך על ידי פרופסור למדעי המחשב ב-UWE שבבריסטול, אנדרו אדמצקי. כדי לגלות אם פטריות אכן מתקשרות - ולא רק עם הרפתקנים פסיכדליים - אדמצקי ניתח את הדחפים החשמליים של ארבעה מיני פטריות: אנוקי, split gill, פטריות רפאים ופטריות זחל.

הבלשן הפטרייתי השיג את הנתונים הללו על ידי החדרת אלקטרודות זעירות לקורים המתפשטים בתוך הקרקע ומרכיבים את שורשי האורגניזם, הידועים בשם תפטיר. לאחר מכן הוא תיעד את התוצאות. כפי שמתברר, המדען צדק: אדמצקי גילה שאותות החשמליים התרחשו לעתים קרובות באשכולות, תוך שיקוף של אוצר מילים אנושי ושימוש של עד 50 מילים,כך דיווח ה-Guardian.

האם פטריות יכולות לדבר?

"אנו מראים שהתפלגות של אורכי מילים פטרייתיות תואמים את זו של שפות אנושיות", כתב החוקר במחקר. פטריות Split gills - מין השוכן בעץ נרקב - יצרו את ה"משפטים" המורכבים ביותר מבין ארבעת זני הפטריות.

מדענים מניחים כי פטריות "משוחחות" זו עם זו על מנת להודיע על נוכחותן לחברות אחרות באשכול שלהן - בדומה לזאבים המייללים כדי להתריע בפני הלהקה, הסביר המדען. הפטריות עשויות גם לנסות להפנות את תשומת הלב של פטריות אחרות הן לאיומים פוטנציאליים - כמו מזג האוויר או מזיקים - והן למקורות מזון.

ככה נראה הניסוי

עם זאת, ישנה אפשרות שהכל בראש שלנו. "יש גם אפשרות אחרת - הן לא אומרות כלום", אמר אדמצקי. בעוד שהחוקרים יכולים להסכים שהדפוסים אינם אקראיים, יש צורך במחקר נוסף לפני הפיכת שפת הפטריות לשפה רשמית.

"על אף שזה בהחלט מעניין, הפרשנות של הדברים כשפה נראית נלהבת יתר על המידה, והיא תדרוש הרבה יותר מחקר ובדיקה של השערות קריטיות לפני שנראה את שפת הפטריות ב-Google Translate", אמר המיקולוג (חוקר פטריות) דן בבר מאוניברסיטת אקסטר, מחבר שותף במחקרים קודמים בנושא התופעה, שהציע שהדחפים החשמליים יכולים להעיד על איסוף מזון פעיל.

במחקר לשוני דומה משנת 2018, חוקרים מאיחוד האמירויות הערביות מצאו שהעלבת צמחים עלולה להזיק לבריאותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully