וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו לא בדיחה: הצמחים זוכרים וגם יודעים לספור

27.10.2020 / 23:54

תמיד הרגשתם שהצמחים שלכם כבר מכירים אותכם? כשהם מבינים שאתם מדברים עליהם? לא השתגעתם, מחקרים מראים שהם אכן יצורים קוגנטיביים ויודעים להגיב במגוון צורות

כך תכינו בעצמכם עציץ מושלם לתלייה על הקיר/עריכה: רן צימט

כשהנסיך צ'ארלס אמר פעם שהוא מדבר אל הצמחים שלו, והם עונים לו, אנשים צחקו עליו. גם דמותה של חנה מרון ז"ל בסדרה "קרובים קרובים" נהגה לדבר לעציצים שלה ועוררה גלי צחוק - אבל כנראה שהם ידעו מה הם עושים. מסתבר שצמחים הם חכמים יותר ממה שחשבנו - לפי מחקרים, צמחים יכולים לספור, לקבל החלטות, לזהות את הקרובים שלהם ואפילו לזכור אירועים.

למרות שאין להם מוח, הם לומדים בצורה זהה לבני אדם ולחיות, כך לפי המדענים. פרופסור אומברו קסטיאלו אמר: "למרות שהרעיון שהצמחים מתנהגים בצורה קוגנטיבית לא תזעזע את הציבור, רבים מאיתנו באמת המומים מהדרך המורכבת שבה הם מגיבים. יש הוכחות מצטברות שתומכות בכך שהצמחים אכן מתקשרים, זוכרים, מחליטים ואפילו סופרים, וכל היכולות האלה בדרך כלל ניתנות לצפייה רק בבני אדם או בעלי חיים".

רוקדת עם צמחים. Giphy
לא. אתם לא משוגעים אם אתם מתקשרים עם הצמחים שלכם/Giphy

פרופסור קסטיאלו אומר שמחקרים רבים חשפו את הצורה הקוגנטיבית של הצמחים. מחקר אחד הראה שהצמח הטורף דיונאה יכול לספור את הצעדים שהטרף שלו עושה. המדענים עקבו אחרי הדרך שבה הוא טורף את החרק, וראו שהוא עשה את זה פעמיים ב-20 שניות. זאת אומרת שהצמח זוכר את הצעד הראשון לזמן קצר. הסיבה שהצמח צריך לספור את הצעדים של הטרף הוא כדי למנוע בזבוז אנרגיה ולא להגיב בצורה רנדומלית לכל תזוזה שאינה של טרף.

זה ההסבר על הצמח הטורף שסופר את צעדי קורבנותיו

ניסוי נוסף הראה שהפרח האבקני "מימוזה ביישנית" יכול לזכור כיצד הפילו אותו. הצמח ידוע בשל יכולת נדירה בעולם הצומח של תנועה סייסמונסטית, המאופיינת על ידי סגירה מהירה של העלים בתגובה למגע, חום, יובש, נשיפה או הרעדה. ברגע שנוגעים בעלה המורכב של הצמח העלה נסגר במהירות ונפתח שוב במלואו רק לאחר כ־30 דקות. טלטול נוסף של העלה הסגור יגרום לגבעולו לצנוח

אבל במסגרת מחקר הופל הצמח מגובה של 15 ס"מ במשך 56 פעמים ברצף ובסוף הניסוי הוא לא קיפל את העלים שלו בצורה הגנתית לאחר הנפילה - וכך הוכיח כשהוא מבין שנפילה מגובה לא תכאיב לו. "הצמח מבין שהנפילה היא נורמלית", אומר פרופסור קסטיאלו מאוניברסיטת פדואה באיטליה, "בצורה יותר מדהימה, הריפלקס ממשיך בערך חודש והוא ממחיש את הזיכרון ארוך הטווח שלו".

"השאלה כעת היא לא האם הצמחים הם אורגניזם קוגניטיבי, אלא כיצד הם משתמשים בקוגנטיביות שלהם", חותם פרופסור קסטיאלו.

ככה מגיבה המימוזה הביישנית לנגיעה קלה

  • עוד באותו נושא:
  • צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully