וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברוח טובה": צוותי המו"מ של המהפכה המשפטית נועדו בבית הנשיא

עודכן לאחרונה: 28.3.2023 / 22:38

יממה אחרי שנתניהו הכריז על השהיית החקיקה של המהפכה המשפטית, התכנסו צוותי ההידברות של מפלגות האופוזיציה והקואליציה לשיחות בבית הנשיא. גם ישראל ביתנו שלחה צוות מטעמה, למרות שהודיעה תחילה שתימנע מכך

נתניהו: מתוך אחריות לאומית החלטתי להשהות את החקיקה כדי להגיע להסכמה רחבה/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד היום (שלישי) עם צוותים מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי - לפגישת הידברות בנושא המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. בפגישה שנמשכה כשעה וחצי, הנשיא ביקש מהצדדים לדון במנגנון ההידברות, ולא בתוכן המתווים המשפטיים השונים שהוצגו בשבועות האחרונים. מחר הוא צפוי להמשיך בפגישות עם נציגים של סיעות האופוזיציה.

בישראל ביתנו הודיעו הבוקר לנשיא שלא יתייצבו למשא ומתן בעקבות הנחת חוק יסוד השפיטה על שולחן הכנסת לקריאה שניה ושלישית - אך הם כבר שינו את עמדתם והודיעו כי צוות מטעמם יתייצב בבית הנשיא מחר. בראשות הצוות יעמוד יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ עודד פורר והוא ימנה גם את חבר הכנסת לשעבר אלכס קושניר, חברת הכנסת לשעבר לימור מגן-תלם ועו"ד גיא וגנר.

שיחות הדברות בנושא הרפורמה המשפטית בין קואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא 28 במרץ 2023. קובי גדעון/ לע״מ, אתר רשמי
הצוותים בבית הנשיא, הערב/אתר רשמי, קובי גדעון/ לע״מ

לפי גורמים שהשתתפו בפגישת ההידברות, השיחה היתה ראשונית מאוד וכללה סבב היכרות והצהרות ראשוניות בלבד - וטרם סוכם על מנגנון ההידברות. לפי הגורמים, נציגי הקואליציה הבהירו כי מבחינתם מתווה העם של הנשיא שהוצג מוקדם יותר החודש אינו יכול להוות בסיס לשיחות וכי כל דיון חייב להתמקד בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. הצוות של יש עתיד שב על קריאתו לכונן חוקה בהסכמה רחבה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות ונציגי המחנה הממלכתי דיברו על החשיבות בהשגת הסכמות לאומיות.

מי שילווה את תהליך ההידברות מטעמו של הנשיא הוא מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל שהיה מעורב במתווים ובניסיונות של הרצוג להשיג פשרה בשבועות האחרונים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הפגנות מחוץ ל שיחות ההדברות בנושא הרפורמה המשפטית בין קואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא 28 במרץ 2023. רוני כנפו
הפגנות מחוץ לבית הנשיא בעת שיחות ההידברות, הערב/רוני כנפו

ראשי המפלגות הכריזו הבוקר על הצוותים שייצגו אותם במשא ומתן על חקיקת המהפכה המשפטית - בוקר אחרי קריאתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג לליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי להתכנס להידברות. אותם צוותים, שהתכנסו ב-19:30, נתקלו בפערים לא קטנים בניסיון להגיע להבנות על מתווה מוסכם. וואלה! מסביר מי הם אותם משפטנים שיאיישו את הצוותים ומהם הפערים שעליהם יהיה לגבור.

הצוותים יגיעו למו"מ לאחר ש"מתווה העם", שנועד לבטא הסכמה בין הצדדים ופורסם לפני כשבועיים נדחה אחרי כ-20 דקות על ידי מפלגות הימין. מהצד השני, ביש עתיד דיברו על כינון חוקה שלמה ומי שלמעשה הסכים לקבל אותו הוא בני גנץ ומפלגת המחנה הממלכתי. השאלה הגדולה היא האם הפערים הגדולים ייסגרו, בעיקר ביחס למבנה הוועדה לבחירת שופטים והדרישה הבלתי מתפשרת של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן שלקואליציה יהיה רוב בבחירת שופטים לעליון ולבחירת נשיא העליון. שאלה נוספת שנותרה פתוחה היא האם ההפגנות יימשכו.

"בחדר כאשר הוצע לחבר הכנסת רוטמן והשר יריב לוין הצעת מתווה הקרובה ברוחה למתווה הנשיא אך עדיפה עליו מנקודת המבט 'הימנית' - הם דחו אותה", הסביר פרופ' שחר ליפשיץ מאוניברסיטת בר אילן, שהיה שותף לצוות שגיבש פרופ' ידידה שטרן וניהל הידברות בבית הנשיא.

יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
פערים בתוך הגוש. לוין ורוטמן בכנסת/ראובן קסטרו

לפי ליפשיץ, התנהלות נציגי הימין במתווה אחר שעלי שקד מדגיש את הפערים הצפויים בין הצדדים גם במתווה אליו הם נדרשים כעת. "המתווה שלנו כלל פסילת חוקים על ידי בג"ץ רק בהרכב מורחב וברוב של שני שליש ופסקת התגברות, מה שאין ב'מתווה העם' שהוצע על ידי הנשיא", אמר ליפשיץ. "המתווה שלנו גם כלל קביעת פרוצדורה ורוב מיוחד הנדרש לצורך חקיקת חוקי יסוד, בהתקיים הרוב והפרוצדורה חוסנו חוקי היסוד מהתערבות מהותית".

יתרה מזו, הוא מסביר, "בעוד שמתווה הנשיא הציע מנגנון חוקי של הצעת פטור לחרדים מהצבא החסין מהתערבות בג"צ, ההצעה שלנו כללה מתן חסינות מהתערבות שיפוטית בחוקים בתחומים נוספים: גיור, מתן אזרחות עקב הגירה, ונישואים וגירושים בהתאם להסדר שמירת הדינים הקיים גם בחוקי היסוד הקיימים".

יצחק הרצוג, נשיא המדינה, בטקס הענקת אזרחות כבוד של עיריית תל אביב, 13 במרץ 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
נענו לקריאתו. הרצוג/פלאש 90, אבשלום ששוני

לדבריו, "התפיסה המנחה הייתה שבנושאים אלה הקשורים בזהות הלאומית שלנו, דרושה רפורמה חקיקתית והמצב הקיים אינו משביע רצון אולם בנושאים אלה הקשורים לזהות הלאומית, המילה האחרונה צריכה להיות של החברה הישראלית על ידי בית המחוקקים ולא של בית המשפט".

לב המחלוקת

ליפשיץ מוסיף ומסביר שלב המחלוקת נשען על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. "בהקשר של מינוי שופטים, כללה ההצעה מתווה שלא יאפשר לקואליציה רוב אוטומטי לצורך מינוי שופטים, ובאופן כללי ימנע פוליטיזציה של מערכת המינויים אך בה בעת ימנע וטו אוטומטי של שופטים על מינויים. יתרה מזו, בדומה למצב הקיים היום ההצעה משמרת את כוחה של הקואליציה למנוע מינוי בבית המשפט העליון שלא בהסכמה".

אך כאן בדיוק טמון הקושי, הוא מבהיר: "רוטמן ולוין דחו את המתווה כאשר הם הבהירו שמבחינתם אפשרות למינוי שופטים על ידי הקואליציה לבדה, מהווה תנאי בלתי ניתן לפשרה. בנוסף, בעוד שרוטמן היה מוכן להתרככות מסוימת, שאמנם לא הספיקה כדי לייצר הסכמה אך פתחה פתח להמשך ההדברות, השר לוין הציג עמדה קשוחה במיוחד".

עוד הוא סיפר כי "זכורה לי במיוחד פגישה עם השר לוין שהתעקש על כך שימונו בראש ובראשנה ארבעה שופטים 'משלנו', תוך שהוא מציין שכיום ההרכב של בית המשפט העליון מבחינתו הוא 15 ליברליים ללא שמרן אחד. בתוך כך הבהיר לוין ששופטים בעלי השקפה לאומית ברורה כמו מינץ וסולברג, שטיין שהובא מארצות הברית בשל מחויבותו האקדמית לחשיבה משפטית שמרנית, ואלרון הם מבחינתו ליברליים מובהקים", כך לפי ליפשיץ.

המחאה עושיה לחבל במגעים

בנוסף, ליפשיץ לא מסתיר את החשש מכך שההפגנות יימשכו ויסכלו את האפשרות ליצור מתווה פשרה מוסכם: "אני חושב שהמחאה חצתה קווים אדומים של איום מוקדם מדי בסרבנות, של אכיפה בררנית של החוק על ידי הרשויות, מתן זכויות יתר לבעלי הון ותפקידים מיוחדים. אלו הם מחירים קשים שהחברה הישראלית תתקשה להתאושש מהם. בוודאי שהם ישמשו תקדים מסוכן במקרים שבהם תבקש החברה הישראלית לבצע צעדים אחרים בנושאים שבמחלוקת שלא יהיו מקובלים על ציבורים רחבים".

רה"מ יאיר לפיד ובני גנץ. ראובן קסטרו
"המחאה חצתה קווים אדומים". גנץ ולפיד/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום הודיעו המפלגות השונות על הצוותים השונים שיאיישו את הליך ההידברות אצל הנשיא. בליכוד הודיעו שהצוות יכלול את השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, מזכיר הממשלה עו"ד יוסי פוקס וד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת.

צוות המו"מ של יש עתיד כולל את ח"כ אורנה ברביבאי, ח"כ קארין אלהרר, מנכ"לית משרד רה"מ לשעבר נעמה שולץ ועו"ד עודד גזית. במחנה הממלכתי הודיעו כי ח"כ גדעון סער, ח"כ חילי טרופר, ח"כ אורית פרקש-הכהן ועו"ד רונן אביאני יהיו חברי צוות ההידברות שישלח מטעם הסיעה לבית הנשיא.

במפלגת העובדה מתמהמהים בהודעה מי יהיה הצוות מטעמם, אם בכלל, ובישראל ביתנו לא ברור אם ישלחו צוותים כלל.

היועץ של לוין, עורך הדין של בנט ואיש סודו של גנץ

עורך הדין בקשי מצוות הליכוד הוא הוא ראש המחלקה המשפטית של פורום קהלת ומי שהיה מעורב ביעוץ לשר לוין בכתיבת החלקים של הרפורמה המשפטית.

גזית הוא מי שמייצג את יש עתיד בעתירות השונות לבג"ץ וועדת הבחירות, זכורה בעיקר העתירה שהגישה המפלגה לוודעת הבחירות המרכזית באמצעות עו"ד גזית לקבוע כי ערוץ 14 הוא גוף פעיל בבחירות ולסמן את שידוריו כתעמולת בחירות לטובת נתניהו והליכוד. גזית אף ייצג את רה"מ לשעבר נפתלי בנט בתביעות הדיבה שהגיש נגד מספר צייצנים שמזוהים עם תמיכה ברה"מ נתניהו בטוויטר שהוציאו את דיבתו רעה, אחד מהם הוא יגאל מלכה.

אביאני נחשב לאיש סודו של בני גנץ והוא זה שניהל את המו"מ מטעם המחנה הממלכתי להקמת ממשלת השינוי, ומי שמייעץ באופן שוטף למפלגה. פרט מעניין נוסף הוא הקשרים שיש לאביאני למפלגות הימין ולחרדים בעקבות כך שהוא שותף במשרד עו"ד שלו לעו"ד גיא בוסי - שניהם עוסקים בייצוג מפלגות אך בוסי נחשב לאיש שמקורב ביותר לסיעות הימין לרבות נתניהו ולוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully