וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר וסמוטריץ' - פירומניותם אומנותם

ד"ר משה אלעד

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 8:25

אנשי תקשורת ופוליטיקאים "דגים" ביתר קלות פליטות פה נוסח אלו שנאמרות מדי יום על ידי שרי האוצר והביטחון הלאומי. הסערות הדיפלומטיות והפוליטיות, שניצתות על ידי השניים, מעידות על חוסר בגרות וכישורי התמצאות גרועים במרחב הגאו-פוליטי והדיפלומטי. טור דעה

בצלאל סמוטריץ' בפריז: "אין דבר כזה עם פלסטיני, זאת האמת שצריכים לשמוע בבית הלבן"/מתוך טוויטר

הח"כ המגורש עזמי בשארה, איש בל"ד לשעבר ולאומן ערבי קיצוני, אמר בריאיון לירון לונדון בשנת 2013: "אין עם פלסטיני. יש אומה פלסטינית והעם הפלסטיני הוא המצאה קולוניאלית". אחת לכמה שנים מפקפק מישהו בקיומו של העם הפלסטיני ומעורר את השד, שכבר נטוע עמוק בתוך הבקבוק. ראש הממשלה גולדה מאיר אמרה בראיון זועף לכלי תקשורת בריטי בפברואר 1970 בעקבות פיצוץ מטוס סוויס אייר בידי מחבלי "החזית העממית" שבו נהרגו 15 ישראלים: "בין עיראק לים התיכון יש רק ערבים ויהודים, אין פלסטינים".

גם יו"ר בית הנבחרים בארה"ב ניוט גינגריץ', שרץ לנשיאות מול ברק אובמה וחיזר אחר הקול הנוצרי - אוונגליסטי טען ב-2011 : "הפלסטינים הם עם מומצא, הם חלק מהאימפריה העותמאנית". גם המיליארדר שלדון אדלסון ז"ל נדרש לנושא והצהיר באותה שנה ממש כי "גם הפלסטינים מודים שהם עם מומצא".

כבר ידענו שערוריות סביב הסוגייה התקשורתית הנפיצה משני הצדדים. "ההיסטוריון" עבדאללה אל אפרנג'י, איש פת"ח בכסות של "היסטוריון" העלה טיעון כי הפלסטינים הם צאצאי הכנענים, שהגיעו לארץ לפני יהושע בן נון שטבח בהם בתוך 450 כפריהם (מספר מקביל לכפרים בעת הנכבה). בכירים פלסטינים כסאיב עריקאת ויאסר ערפאת נהגו לצטט את אל אפרנג'י ובכנסים ובפורומים בינלאומיים הדהדה שורה של אנשי תעמולה פלסטיניים את דברי השטות הללו.

הוויכוח ההיסטורי זיהה שלושה ציוני דרך להיוולדו של העם הפלסטיני: הראשון - האמנה הלאומית הפלסטינית שקבעה שהוא נוצר בשנת 1917, השני - שמציין את פוסט מלחמת העולם הראשונה כתקופת ההבשלה ואותה הביעו המזרחן פרופ' יהושע פורת שנקב בשנת 1918 ואחרים קבעו שזה קרה בשנים 1920 עד 1929 והשלישי - שבא לידי ביטוי בספרם של ברוך קימרלינג ויואל מגדל "עם בהיווצרותו" שפסקו כי העם הפלסטיני נולד בעת מרד הפלאחים בא"י בשנת 1834 ומאז נשמרה רציפות קיומו.

אך לפני שנתיים, בינואר 2022 ציין ח"כ יום טוב כלפון ממפלגת "ימינה" מעל בימת הכנסת כי "אין עם פלסטיני". הירדנים לא זימנו את השגריר הישראלי לשיחת נזיפה ואיש מהמנהיגים הערביים לא איים בניתוק היחסים עם ישראל. אמירתו הזהה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעת הכינוס בצרפת, על רקע המפה של "שתי גדות לירדן" היא נפילה היישר למלכודת הדיפלומטית שנטמנה לו.

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
השרים סמוטריץ' ובן גביר/ראובן קסטרו

למי שמלין על האפליה וחוסר האיזון בין התגובות הנזעמות בעקבות התבטאויותיו של סמוטריץ' אל מול כלפון שאמירותיו עברו מתחת לרדאר התקשורתי, הרי שצריך לזכור שדבריו המתגרים של סמוטריץ' נאמרו על ידי שר בכיר בישראל וסמל שלטון. בימים אלה יושבים אנשי תקשורת ו"תצפיתנים" פוליטיים לדוג מעשים ופליטות פה נוסח אלו שנאמרים מדי יום על ידי השרים בן גביר וסמוטריץ' שפירומניותם אמנותם. הסערות הדיפלומטיות והפוליטיות שניצתות על ידי השניים מעידות על חוסר בגרות וכישורי התמצאות גרועים במרחב הגאו-פוליטי והדיפלומטי.

השאלה בדבר מקורו והיווצרותו של העם הפלסטיני תמשיך אולי ללוות אותנו ולעורר תגובות יצריות למרות שהגולל נסתם כבר בעת חתימת הסכמי אוסלו. הפקפוק ההדדי בקיומם של שני העמים, שנידונו לדור בכפיפה אחת במה שנהוג לכנות "שתי מדינות לשני עמים" כבר לא רלוונטי, אלא אם כן תחליט הממשלה גם בסוגייה הזו להפעיל את פסקת התגברות ולבטל סופית את הסכמי אוסלו.

ד"ר אל"מ (מיל') משה אלעד הוא מרצה בכיר במכללה האקדמית גליל מערבי, לשעבר מושל נפת ג'נין ובית לחם, ראש המנגנון לתיאום ביטחוני עם הפלסטינים בתקופת הסכמי אוסלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully