וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיון בהסתייגויות לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים נמשך לאורך הלילה

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 6:21

במהלך הלילה, הוועדה דנה בחלק מאלפי ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה בניסיון לעכב את ההצעה, ובשעה 10:00 ייערכו ההצבעות עליהן. לאחר שהוחלט למנוע מחברי האופוזיציה לנמק את ההסתייגויות שהגישו - הם עזבו את האולם

הצעת הפשרה של ח"כ רוטמן/ערוץ הכנסת

אחרי לילה ארוך של הצבעות, ועדת החוקה בכנסת תתכנס פעם נוספת בשעה 10 הבוקר כדי להמשיך בהצבעות על אלפי ההסתייגויות שהוגשו על הצעת חוק יסוד: השפיטה שמטרתה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקראת אישור השינוי לקריאה שניה ושלישית. לפנות בוקר, חברי האופוזיציה החליטו כאות מחאה שלא להמשיך לנמק את ההסתייגויות שהגישו - ועזבו את אולם הוועדה.

חברי הכנסת החליטו כך במחאה על הודעת יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, על העברת הדיון למתכונת של "החריג לנוהל" הקובע הנמקות מרוכזות על ההסתייגויות שבסופן הצבעות ברצף ולא הצבעה נפרדת על כל הסתייגות. חברי האופוזיציה הגישו 5,400 הסתייגויות.

בתוך כך, ועדת הכנסת צפויה לאשר הבוקר באופן חריג ימים נוספים שבהם המליאה תפעל לאישור חקיקה לפני היציאה לפגרה. ביום ראשון הקרוב יתקיימו הצבעות במליאה החל מהשעה 16:00 אחר הצהריים אף שהמליאה לא מתכנסת בימי ראשון. יום לאחר מכן יתקיימו הצבעות כבר מ-10:00 בבוקר במקום מהשעה 16:00, וייתכן כי המליאה תישאר פתוחה להצבעות עד יום חמישי הבא.

ביום ראשון 2 באפריל, יומה האחרון של הכנסת לפני היציאה לפגרה, המליאה תיפתח החל מ-10:00 בבוקר. בקואליציה שואפים להעביר עד אז את השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים בקריאה שניה ושלישית וכן חוקים נוספים כמו חוק החמץ, חוק הנבצרות שיגיע הלילה לאישור הכנסת ועוד.

שמחה רוטמן מגזין קטנה. יחצ,
יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן/יחצ

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) אמר כי "האירוע הזה הוא מבחינתי האירוע המשפטי החשוב ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל. התהליך שהתנהל פה לא מקובל בשום קנה מידה. אין לנו כוונה להשתתף בהצגה הזו ובחלוקה שהוצעה על ידי יו"ר הוועדה. נעשה כל מה שאנו מסוגלים במגבלות מה שהתקנון מאפשר לנו. לכן לא נשתתף בחגיגה הזו - ונגיע מתי שיהיו הצבעות".

גלעד קריב מהעבודה הצטרף לדברים והוסיף, "צר לי שאנו במצב הזה, לשני הצדדים יש מטען כבד על מה שהתנהל כאן. הדיונים פה התנהלו רוב הזמן באופן שהקרין מעט מאוד קשב לאמירות מהותיות שלנו וגם לא תרם ליצירת אווירה של התדיינות. אין סיבה להפעיל את החריג לנוהל בחוק כה דרמטי. לא מונחות על השולחן עשרים אלף הסתייגויות. יש פה בסך הכול קצת מעל חמשת אלפים הסתייגויות, לשני חוקים. היה אפשר לנהל דיון בלי שימוש בחריג ולתקן קצת את האווירה שהשתרשה פה בחודשים האחרונים. אין הצדקה להפעלת החריג".

ח"כ נעמה לזימי תקפה, וטענה כי "המטרה - מחטף לילי וסתימת פיות בוועדת חוקה ערב ההפיכה המשטרית". אף שהמהלך אושר על ידי הייעוץ המשפטי לכנסת, אמרה לזימי כי הקואליציה רוצה "שופטים שפוטים וכנסת שפוטה".

עוד בוואלה!

מובילי מחאת המילואימניקים הודיעו על החרפת הצעדים: "צבא עם יש רק בדמוקרטיה"

לכתבה המלאה
נעמה לזימי, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
"מחטף לילי". לזימי/ראובן קסטרו

על פי ההצעה החדשה של הקואליציה, הרכב הוועדה ישונה כך שיהיו בה 11 חברים, והיא תתחלק לשתיים: ועדה לבחירת שופטים לעליון וועדה שתמנה שופטים בערכאות נמוכות יותר.

הוועדה שתדון במינויים לעליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיא. בכל קדנציה, בשני המינויים הראשונים לעליון יידרש רוב רגיל של שישה חברים בלבד, כך שהקואליציה תוכל למנותם בעצמה, אבל מהמינוי השלישי והלאה יידרש רוב רגיל והסכמת נציג האופוזיציה במינוי השלישי והשופטים במינוי הרביעי.

בתוך כך, הוועדה המיוחדת בכנסת אישרה את חוק הנבצרות לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה אוסרת על הוצאת ראש ממשלה מכהן לנבצרות. הצעת החוק תעלה מחר לאישור סופי במליאת הכנסת.

דיון בועדת החוקה בנוגע לרפורמה המשפטית 20.03.23. יונתן זינדל, פלאש 90
דיון בוועדת החוקה בנוגע למהפכה המשפטית. 20.03.23/פלאש 90, יונתן זינדל

כאמור, האופוזיציה הגישה היום 5,400 הסתייגויות להצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בניסיון לעכב את ההצבעות בוועדת החוקה ובהמשך גם במליאה. היועמ"שית של הכנסת, שגית אפיק והיועמ"ש של הוועדה, גור בליי, טענו כי בשל ריבוי ההסתייגויות - חלק מההצבעות ייעשו באופן מרוכז אם יתברר כי הן דומות ולא מהותיות.

חברי האופוזיציה התרעמו על המהלך, ואמרו כי אף שקיים נוהל כזה בכנסת - מדובר בהצעת החוק שמשמעותה "ריסוק הדמוקרטיה", ואין לקצר בתהליך או לקצץ את הכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותם כדי לעכב את החקיקה. כעת, הוועדה יצאה להפסקה בניסיון להגיע להסכמות בין חברי הקואליציה והאופוזיציה על סדרי זמנים לדיון, אף שהאופוזיציה הודיעה כי היא לא מסכימה בשום אופן לאף הצעה וברצונה לנמק ולהצביע על כל הסתייגות בנפרד, תהליך שעשוי להימשך זמן רב מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully