וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מכתב רבנים אחד יקבע את גורלן של מאות אלפי יחידות דיור בישראל?

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 15:34

פרויקטים חדשים ברמת בית שמש וירושלים תוכננו לפתור את מצוקת הדיור דרך בניית בניינים רבי קומות בשכונות מגורים חרדיות. הרבנים התנגדו לפרויקט בטענה כי בנייה לגובה לא תואמת את אופי הציבור החרדי. אם ההתנגדות תתקבל - גורל הבנייה לגובה בערים רבות עתיד להשתנות

מכתב הרבנים שמאיים לשנות את כללי הבנייה רבת הקומות בישראל.. ינון שלום יתח
אתר הבנייה בבית שמש/ינון שלום יתח

נציגי ציבור חילונים וחרדים התכנסו בסוף השבוע האחרון כדי לדון על בניין בן 21 קומות בשכונת רוממה בירושלים. לכאורה, מדובר בעוד דיון רגיל בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים. אבל מתחת לפני השטח, הוא נמצא בליבה של סערה בהתהוות, שעשויה לשנות את הסטטוס קוו לעוד שנים רבות, ופסיקה לטובת אחד הצדדים תשנה בצורה דרמטית את עתיד הבנייה במדינת ישראל.

כדי להבין על מה המהומה, ואיך הדיון הזניח לכאורה עתיד להשפיע על עשרות אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ בשנים הקרובות - נדרש לבדוק איך כדור השלג העצום החל להתגלגל, בוויכוח שכונתי ברמת בית שמש.

לפני כחמישה חודשים הוגשה תוכנית לבניית בניין בן 15 קומות בשכונה מתפתחת ברמת בית שמש החדשה. הפרויקט החדשני נועד להיטיב עם מצוקת הדיור המתהווה במדינה ולאכלס בשטח קטן יחסית כ-50 משפחות וקומות מסחר. אלא שהתנגדות לא צפויה התקבלה דווקא מהרבנים של הקהילה החרדית: לא לאשר את תוכנית הבנייה - כי היא מעל שמונה קומות.

תוך זמן קצר, לתוכנית שפורסמה צורפו עשרות התנגדויות של תושבים יחד עם חתימות של מאות תושבי העיר, שרואים את עצמם כ"נפגעים מהתוכנית", בהן נכתב כי הבניין לא תואם את אופי השכונה ואת אופי הציבור החרדי, ודורשים לעצור את התקדמות התוכנית.

מכתב הרבנים שמאיים לשנות את כללי הבנייה רבת הקומות בישראל.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מכתב הרבנים לשינוי תקנות העיר בית שמש/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למכבש הלחצים העצום שהופעל על מקבלי ההחלטות בוועדה לתכנון ולבנייה, נוסף גם "נשק קטלני": מכתב חריף שנשלח לעיריית בית שמש, ועליו חתומים 58 רבנים מקהילות וחסידויות שונות בעיר, בו הם דורשים לתקן לאלתר את תקנות העיר כך שמספר הקומות המקסימלי במבנה בעיר יהיה שמונה קומות.

"באנו בהסכמה לתקן את תקנות העיר בשביל לשמור על צביונה ולמנוע את הדרת הציבור החרדי מהשכונות שנבנות", כתבו במכתב. הרבנים הוסיפו פסיקה חד משמעית: "אין למשווקים ולמתווכים לשתף פעולה עם יזמים שבכוונתם לשווק את הדירות, בדרכים שמטרתן למנוע מגורים מהציבור החרדי".

הרבנים הסבירו כי סירובם לבנייה נובע מכמה סיבות הלכתיות. הראשונה בהן היא שריבוי הקומות בבניין יצריך מעלית, והיות וזרמים מסוימים מסרבים להשתמש גם במעלית שבת - הדבר עלול לגרום לחילול שבת מחוסר ברירה או לצירופן לבניין של משפחות חילוניות שיגורו בקומות הגבוהות. הסיבה השנייה היא שמשפחות מרובות הילדים יצטרכו מקום למשחק - ובבנייה לגובה, אין מקום בסמוך לבניין.

עוד בוואלה!

מימון לחרדים בלבד: עיריית ירושלים שילמה יותר ממיליון שקל לימי ספורט

לכתבה המלאה

גם האפשרות למגורים בבניין משותף לחרדים וחילונים, בו החילונים יגורו בקומות הגבוהות, נדחתה על הסף, בטענה שהימצאותו של "אייפון" בעיר ישנה את צביונה של העיר. "אני לא רוצה שבן אדם חילוני או מסורתי יעמוד מתחת למרפסת עם האייפון שלו והילד שלי יראה", נכתב בפרוטוקול ועדת המשנה להתנגדויות בירושלים, שהתכנסה בסוף ינואר.

"מגדלים למגורים בתוך שכונות מגורים המאוכלסות במגזרים עם משפחות ברוכות ילדים אינם דבר מעשי או כלכלי, ובעיקר לא משקפים ופותרים את הבעיות שנובעות מאופי האוכלוסייה", נמסר מעמותת ירושלים שקופה, שמקדמת את ההתנגדות החרדית. "המנהיגים והציבור כולו מתנגדים לבנייה, אולם המדינה ממשיכה לדחוף להקמתם בכל הכוח. "מדובר על בכיה לדורות, וחבל, כי בסוף מגדלים אלו יתקלו בקושי רב לאכלוס, יעמדו ריקים ונטושים ויהפכו מהר מאוד למוקדי פשיעה ובכך יחריבו שכונות הללו. אנו מקווים שהמדינה תתעשת במהירות ותבין שהנזקים ממגדלים אלו יהיו גדולים יותר מאשר הרווח", הסבירו את התנגדותם.

בוועדות לתכנון ובנייה הולכים על חבל דק: מצד אחד הוועדות מקדמות את תנופת הבנייה שתצליח להכיל את הגידול הדמוגרפי העצום , ומנגד הן מחויבות להתאים את הצרכים לכלל האוכלוסייה, ולהתחשב בקהילות השונות. גם ההבנה שצריך להחליט על אופי הדרים בבניין כבר בזמן התכנון מציב המון לחצים.

מבחינתן, לא מדובר בבעיה חדשה, אלא בבעיה חוזרת שעלולה להיות מדאיגה לטווח הארוך. במרוצת הזמן נמצאו פתרונות שונים, שעשויים להיטיב עם האוכלוסיות ולאפשר בנייה גבוהה, כמו העלאת מרכזי תעסוקה ומסחר, שממוקמים בדרך כלל בקומות התחתונות, לקומות העליונות של הבניין.

השמועה על המכתב התפשטה כמו אש בשדה קוצים - הרי אם ההחלטה תתקבל ובניית המבנה תתבטל - הדבר יהווה תקדים מסוכן לבנייה לגובה בישראל. מאז הוגש המכתב, החלו להתקבל התנגדויות לתוכניות בנייה דומות בבית שמש, וכשהמרחק האווירי לא גדול והקהילות מעורבבות זו בזו, גם בירושלים החלו לצוץ התנגדויות מהנסיבות האלו ומכתב הרבנים הירושלמים לא איחר לצאת.

במכתב שפרסמו רבנים אשכנזים מהעדה החרדית בבירה, לקראת בנייה של שכונת מגורים סמוך לשכונה מקור ברוך, נכתב כי "התוכניות לבנייה בגובה למעל עשר קומות, יהרסו את צביון השכונות החרדיות". במכתב הוסיפו כי רבנים וגדולי ישראל קבעו כי יש להתנגד לזה "בכל תוקף". בסיום המכתב ביקשו לפנות לכל מי שיכול לעזור על מנת "לסכל מזימות אלו".

גם לקריית גת הגיע פסק ההלכה האקטואלי, יחד עם תוכניות הבניה לשכונה חדשה בעיר. בעקבות פרסום התוכנית נשלחה התנגדות נחרצת לבניית בניין בן 20 קומות בשכונה. הפעם, התמקדו המתנגדים בקושי שיווצר בבניית סוכות בקומות הגבוהות וכן במעליות השבת, יחד עם מודעה עליה חתום הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל, מנהיג הציבור הליטאי לשעבר ופוסק הלכה בולט. ההתנגדות הצליחה והתוכנית בוטלה.

מכתב הרבנים שמאיים לשנות את כללי הבנייה רבת הקומות בישראל.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מכתב הרבנים הירושלמים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ולכן הדיון המשותף על הבניין רב הקומות בשכונת רוממה בירושלים - הגיע לפתח הדיון בוועדה כשהוא בעל עוצמה - ומשמש ככלי ניגוח עבור משפטנים ובעלי אינטרסים, ולא רק מהכיוון החרדי.

אחרי שגורמים מהזרם הליטאי בירושלים הגישו בשבוע שעבר תוכנית בנייה לארבעה מגדלים בני 21 קומות, בוועדה בחמישי, החילונים (והש"סניקים) שלפו את קלף הקומות ושאלו בפשטות: "אם בשכונה מעורבת אתם מסכימים לבנייה גבוהה - למה בשכונה חרדית אתם מסרבים?" אתמול הושגה פשרה בנושא: יבנו חמישה מגדלים בני 12 קומות. אז מי ניצח? התשובה פשוטה: הרבנים שהפכו את פסק ההלכה לנימוק.

בהנחה ותתקבל התנגדות הרבנים בבית שמש, יצטרכו להתיישר בעירייה בכל תוכנית שתונח בפתחם - ותנופת הבנייה תצטרך לשנות כיוון לבנייה נמוכה, במחיר של עשרות אלפי יחידות דיור. לפי כלל המעבר, גורל הבנייה של כל הערים המעורבות עלול להיות זהה - ואת ההשפעה נראה על מאות אלפי בתים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully