וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוגעים בתלמידים לקראת הבגרויות, קיש החזיר אותנו אחורה"

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 12:54

מורים בבתי ספר תיכון ברחבי הארץ הביעו תמיכה במאבק על שכרם, אך מחו על עיתוי העיצומים בכיתות י"א. "הם עלולים לפגוע בצורה משמעותית בהישגי התלמידים". גם תלמידים הביעו מורת רוח מהשביתה בתקופה הלחוצה, ומרפורמת הבגרויות של שר החינוך קיש. "החזיר אותנו אחורה"

בווידאו: אלפי הורים הפגינו מול מוסדות חינוך בכל רחבי הארץ: "אין חינוך בלי דמוקרטיה"/צילום מטה מחאת ההורים

מורים ותלמידים בבתי ספר תיכון ברחבי הארץ הביעו הבוקר (רביעי) כעס על ארגון המורים שדחה את פתיחת יום הלימודים בכיתות י"א לשעה 12:00. זאת, משום שהמורים ומשרד האוצר טרם הגיעו להסכמות על השכר. רן ארז, יו"ר ארגון המורים, דורש ששכר המורים המתחילים בחינוך העל-יסודי יתחיל ב-12 אלף שקל, ושכר המורים הוותיקים יעלה בהתאמה. "לא ניתן יד להמשך השפלת מורי החינוך העל-יסודי בישראל", מסר.

"ברור שהעיצומים לא תורמים ואף פוגעים בהכנה של התלמידים היקרים שלנו לקראת בחינות הבגרות", אמרה ענת, המלמדת תלמידי י"א בזכרון יעקב. "זהו ניסיון לנהל מאבק צודק מאין כמותו במינימום פגיעה ואנחנו מנסים למזער כל נזק אפשרי. אילו היינו מתעלמים מטובת התלמידים, היינו זה מכבר פותחים בשביתה מלאה ולא מדשדשים בעיצומים פה ושם. לצערנו, הממשלות שלנו הרגילו את הציבור שמורים מתוסכלים שאינם מתוגמלים, אינם מוערכים ושדעתם אינה נחשבת, הוא מצב טבעי. לא כך הוא. המאבק שלנו הוא הדבר הכי נכון וצודק וטוב יעשו נבחרי ציבור, שמרוויחים פי חמישה ממורים, אם יבינו את זה, יתמכו במאבק שלנו ויפתרו את סוגיית תנאי העבודה והשכר של המורים אחת ולתמיד".

רן ארז. יונתן זינדל, פלאש 90
"העיצומים לא תורמים". רן ארז/פלאש 90, יונתן זינדל

פנינה, המלמדת תלמידי י"א באחד מבתי הספר התיכוניים באזור חיפה, אמרה לוואלה! כי "עיצומים תמיד פוגעים, ובמיוחד בתקופה הזו כשהתלמידים צריכים לגשת בקרוב לבחינות בגרות. זו תקופה מאד לחוצה. הם צריכים להספיק ללמוד הרבה חומר והמורים צריכים להעביר הרבה חומר. לכן, עיצומים כאלה בתקופה כזו קריטית עלולים לפגוע בצורה משמעותית בהישגי התלמידים וביכולת שלהם להתמודד עם האתגר. אבל, מצד שני, יש בעיות הרבה יותר קריטיות כמו לדוגמא שכר המורה שבמידה רבה קובע את איכות ההוראה בישראל ואם לא יטפלו בכך אז הנזק הנגרם לדור ההמשך לטווח ארוך אף יותר משמעותי ולאין שיעור".

עוד בוואלה!

הבגרויות בתנ"ך וספרות חוזרות: תוכנית הבגרויות החדשה של משרד החינוך

לכתבה המלאה
יואב קיש, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
"מחזיר אותנו אחורה". שר החינוך קיש/ראובן קסטרו

גם התלמידים, המצויים בעיצומה של תקופה לחוצה, תקפו את עיתוי העיצומים. גאיה סטפמן, תלמידת כיתה י"א בבית הספר כדורי שבגליל התחתון תקפה גם את שר החינוך יואב קיש, שמתכנן רפורמה בבגרויות. "השינוי המתוכנן במתכונת הבגרויות מלחיץ מאד. היה כיוון מסויים שרק התחילו בו ולפתע השר קיש מחזיר אותנו אחורה. אנחנו מצויים במערכת מאד לחוצה בידיעה שחייבים ללמוד ולהתכונן כי אומרים לנו שציוני הבגרויות ישפיעו על המשך חיינו הלאה. הבחינות הפנימיות הורידו מעט מהלחץ. מדובר בלחץ שקשה להסביר ולתאר. אני עוד אחת שלא ממש נלחצת, אבל מדברת עם חברים וחברות שלי ושומעת על כאלה שלא ישנים בלילות לפני מבחנים. יש כאלה שבוכים תוך כדי מבחן. שולחנות ממש רועדים בזמן המבחן. במקום להבין אותנו, עושים שוב שינוי שמטלטל את כולם. תעצרו שניה, תחשבו, תעשו סדר. לא לפעול בצורה כזאת. תנסו להבין את התלמידים ותחשבו איך מחזקים אותם. כל שינוי כזה מחזיר אותנו אחורה. תלמידים נמצאים בלחץ ובהיסטריה".

"בכל פעם שיש שר חדש - יש רפורמה מהירה. תנו להרגיע את המערכת"

דלית אביגד, מנהלת בית ספר כדורי, תקפה גם היא את הבהילות ברפורמה של השר קיש. "אני בעד בחינות חיצוניות, משום שאני חושבת שהן יותר מתוקפות ומהימנות, זאת יחד עם דרכים נוספות להערכה של התלמידים ותחילת הבחינות בכתה י'", אמרה והוסיפה: "אבל - חכו, תנו לנו לפחות שנה אחת להירגע ולהרגיע את המערכת, תנו לנו להתכונן. בכל פעם שיש שר חדש, וזה קורה כמעט מדי שנה, יש רפורמה שמוטמעת במהירות, מהרגע להרגע. כל רפורמה וכל שינוי כרוכים בכל כך הרבה גורמים שנראים מרכיבים טכניים ולא תוכניים, אבל אלו שינויים שמביאים את המערכת לכאוס ולבלבול. חכו קצת, המערכת מוטרפת. זה שינוי שצריך להתכונן אליו".

אביגד אמרה שנוכח מאבק ארגון המורים בעקבות השינוי שמוביל משרד החינוך, בוטלו לשכבות י' ו-י"א טיולים שנתיים שהיו משמעותיים מאד עבור התלמידים. "י"א היו צריכים לצאת ל'מסע ישראלי' שהוא מסע משמעותי מאד שהם ציפו לו. בעקבות העיצומים היום והחלטת ארגון המורים שהלימודים ייפתחו בשעה 12, בבתי ספר איזוריים, כמו כדורי, ייאלצו ללמוד בלמידה מרחוק. אנחנו בית ספר שמגיעים אליו בהסעות תלמידים משלושים ישובים. בלתי אפשרי לשנות מערך הסעות אדיר כזה ברגע האחרון", אמרה אביגד. "צריך גם לזכור שאנחנו אחרי תקופה קשה של קורונה. לנוער חשובה מאוד תחושת הביטחון והיציבות והם בתחושה שהקרקע תחת רגליהם לא יציבה. מן הסתם, הם מושפעים ומרגישים היטב את האווירה הכללית היום במדינה. הם מצויים בלחץ אדיר".

פתיחת שנה בביה"ס כדורי 1 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
"השינויים מביאים כאוס ובלבול למערכת". תלמידים בבית הספר כדורי/אתר רשמי, -
מנדי רבינוביץ', מנהל החטיבה העליונה בבית הספר הריאלי העברי בחיפה. רונית עפרת, יואב איתיאל
מנדי רבינוביץ', מנהל החטיבה העליונה בבית הספר הריאלי העברי בחיפה/יואב איתיאל, רונית עפרת

"אני לא רואה איך השביתה הזאת מייצרת דרמה גדולה בטח לא על רקע הקשב הציבורי שיש היום", אומר לוואלה! מנדי רבינוביץ', מנהל החטיבה העליונה של בית הספר הריאלי העברי בחיפה. "אני חושב ששני הצדדים צריכים לשבת ולחשוב ביחד, כי אם אלה לא ידברו ואלה יצאו בשביתה אז לא נתקדם לשום מקום. אבל, קודם כל צריך להכיר בכך שהבעיה הגדולה היא שאנחנו חיים בעולם של אתמול, שכל תפיסת החינוך, מטרותיו ומבנה בית הספר צריכים אתחול מחדש ואנחנו צריכים לשבת ביחד לחשוב מה טובת החינוך לעתיד- בראש ובראשונה - להביא את הטובים להוראה".

בן בניגו זילברמן, תלמיד כיתה י"א בבית הספר הריאלי העברי בחיפה, הוסיף: "מצד אחד אנחנו מאוד מסכימים עם המורים ואנחנו נורא תומכים בהם וחושבים שהמאבק שלהם מוצדק, אבל מצד שני יש פה מצב שקבוצה נפגעת אחת פוגעת בקבוצה אחרת. כל אחד מבין שאנחנו לא יכולים להעלות להם את המשכורות ושאנחנו לא יכולים לשלוט על התנאים שלהם גם אם אנחנו מסכימים לגמרי עם המאבק וחושבים שהתנאים שלהם גרועים בצורה מוקצנת. אז אנחנו מתנגדים לשביתה הזאת. הצעדים שלהם לא צריכים להיות על הגב שלנו. היא גם לא תביא לשום תוצאות. ראינו כבר שביתות לא רק של חצי יום והן לא עזרו בשום דבר".

בניגו שהתחיל עצומה בעניין בין תלמידי התיכון באזור, מסב את תשומת הלב לעיצומים אחרים הפוגעים בתלמידים: "ימי העשרה שלא מתקיימים בבית הספר מתבטלים וכחלק מהעיצומים המורים לא מחזירים לתלמידים ציונים על מבחנים ומטלות שממשיכים להתקיים במתכונת רגילה". הוא אומר, "בקרוב הרבה מתלמידי התיכונים יתחילו לגשת לבגרויות ללא ידיעה של מה הם הציונים שלנו ומה המצב שלנו בחומר הנלמד. ציוני מטלותינו הינם דבר חשוב לנו ואנו לא נקבל עוד את הזלזול הזה בנו התלמידים ובעתידנו".

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית כינה את אתמול כ"יום עצוב למערכת החינוך. בצהריים משרד החינוך מודיע על תכנית שפוגעת בעתיד הילדים שלנו, בערב התבשרנו שארגון המורים ממשיך להעניש את התלמידים במאמץ להכניע את משרד החינוך. תחילה פגע בטיולים, המשיך באיסור על מתן ציונים ומחר משבית לימודים - עצוב ומביש".

מועצת התלמידים והנוער הארצית פרסמה הודעה דומה בה תקפה את יו"ר הארגון על החלטתו לפתוח בעיצומים. "ביום שמשרד החינוך מודיע על מתווה בגרויות חדש שפוגע בתלמידים, רן ארז מוצא לנכון לפגוע שוב בתלמידים ולהשבית את הלימודים של תלמידי כיתות י"א, בשעה שרבים מהם אמורים להיות בתגבורים לבחינות הבגרות המתקרבות. וזאת בהמשך לפגיעה המתמשכת בחינוך החברתי ערכי ובטיולים. אנו קוראים למשרדי הממשלה להתעשת ולמנוע את הפגיעה הכה קלה בתלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully