וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כימיקלי נצח" רעילים נמצאו בניירות טואלט ברחבי העולם

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 16:07

מחקר של אוניברסיטת פלורידה בדק 21 מותגים מובילים של נייר טואלט בצפון אמריקה, מערב אירופה, אפריקה, מרכז אמריקה ודרום אמריקה, ומצא בכולם את הכימיקלים: "יש להתייחס לנייר טואלט כמקור משמעותי ל- PFAS שנכנסים למערכות טיהור השפכים ומזהמים את המים"

כל ניירות הטואלט מרחבי העולם שנבדקו ל- PFAS (ריכוז התרכובות המזיקות פרא- ופולי-פלואורואלקיליות), הידועים גם בכינוי "כימיקלי נצח", הכילו את הרכיבים הרעילים. הכימיקלים האלה נשטפים באסלה היישר לביוב ו/או נשלחים למכון טיהור בשפכים הם מקור משמעותי ביותר ככל הנראה לזיהום מים, על פי מחקר חדש.

כשהכימיקלים מגיעים למכוני הטיהור, הם נארזים עם שאר פסולת הביוב שבסופו של דבר משומשת כדשן באדמות חקלאיות או מוצאים את דרכם לנתיבי מים. "יש להתייחס לנייר טואלט כמקור משמעותי ל- PFAS שנכנסים למערכות טיהור השפכים", נכתב במחקר.

PFAS הם קבוצה של כ-14 אלף כימיקלים שבדרך כלל נעשה בהם שימוש בתעשיית מוצרי צריכה שעמידים למים, כתמים וחום. הם מכונים "כימיקלי נצח" משום שהם לא מתפרקים באופן טבעי, וקשורים לסרטן, סיבוכים לעוברים, מחלות כבד, מחלות כבד, מחלות אוטואימוניות ובעיות בריאותיות חמורות אחרות.

המחקר של אוניברסיטת פלורידה בדק 21 מותגים מובילים של נייר טואלט בצפון אמריקה, מערב אירופה, אפריקה, מרכז אמריקה ודרום אמריקה, אך לא פירסם את שמותיהם. הוא לא כלל את ההשלכות הבריאותיות על אנשים שמשתמשים בנייר טואלט מזוהם. PFAS יכולים להיספג בעור, אך שום מחקר עדיין לא נערך לגבי הדרך שבה זה קורה. עם זאת, "כדאי לחקור" את החשיפה הזאת, אמר דיוויד אנדרוז, מדען בכיר בארגון Environmental Working group.

תינוק עם נייר טואלט. ShutterStock
הכימיקלים יכולים להיספג דרך העור/ShutterStock
זיהום, מים, זרימת מים, זרימה, צריפין, בית חולים. נמרוד סונדרס
מים מזוהמים ליד צריפין/נמרוד סונדרס
נחל הירקון מזוהם. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
הירקון מזוהם/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

מהמחקר עלה כי גם נייר טואלט ממוחזר גם מכיל את הכימיקלים המזהמים, ויכול להיות שאין דרך להימנע מהם כשמייצרים נייר טואלט, אמר ג'ייק תומפסון, המחבר הראשי של המחקר, ל"גרדיאן". "איני ממהר לשנות את נייר הטואלט שלי ואיני אומר לאנשים להפסיק להשתמש בנייר טואלט", הוא הוסיף. "הנקודה היא שזיהינו עוד מקור של PFAS, מה שמבליט את העובדה שהכימיקלים האלה יכולים להיות בכל מקום".

רמות ה- PFAS שנמצאו מצביעות על כך שהשימוש שנעשה בהם היה בתהליך הייצור כדי שהנייר לא יידבק למכונות, אמר תומפסון. זה שימוש נפוןץ בכימיקלים אבל במהלכו חלק מהם נותרים על או בתוך מוצרי הצריכה.

אמריקני ממוצע משתמש בכ-25 ק"ג של נייר טואלט בשנה, וכ-8 מיליארד ק"ג נייר טואלט נשטף באסלות מדי שנה בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully