וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד מתי נמשיך להתייחס לגן כבייביסיטר עבור ילדינו?

יוני אבני ומתן מלכא

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 15:27

על פי רוב אנו נסתפק בידיעה שילדינו שבו מהגן ללא פגע ותו לא. כל מידע נוסף, ברמה הקוגניטיבית, האמוציונאלית או הפרקטית הוא מדע בדיוני מבחינתנו. אולם בעולם קיימות תפיסות מקצועיות וניהוליות שלאחרונה לא נראו בתחום החינוך לגיל הרך בישראל, ושאותן היא חייבת לאמץ

כמה פעמים שאלתם את צוות הגן שאלות שמטרתן היא בעיקר לוודא שהילד העביר את היום בגן בשלום ובנחת? כמה באמת התעניינתם במהלך סדר היום של ילדכם בגן? בתכנים השונים אשר הועברו באותו יום? למה הם התחברו יותר? עם מי שיחקו ובאיזה משחק? אם גם אתם מתחילים לגמגם, אתם כנראה לא לבד...

כל מי שצופה בחדשות, פותח עיתון, או משוחח עם חבריו יודע כי תחום הגיל הרך הוא עקב האכילס של המדינה. לאורך השנים ההחמצה באה לידי ביטוי בפספוס ההבנה שזוהי התקופה המעצבת והמשמעותית ביותר עבור דור העתיד של החברה הישראלית.

ניהול גן ילדים הוא אופרציה עסקית מורכבת שמצריכה הפרדה מובהקת בין אחריות חינוכית לניהול. בעוד שבגן הבודד כיום מנהלת הגן היא הגננת, המבשלת, אחראית על הגבייה, חינוך, ניקיון הגן ומה עוד? הרי ברור שמודל זה נועד לכישלון כלכלי, שחיקה של הצוות ועוד.

אם לא די בקשיים אלו, המחסור החמור בכ"א, כניסתה של רגולציה מפקחת שמצריכה השקעה והכשרת שטחים מתאימים ובטיחותיים בגני ילדים משליכים על תפיסתנו כהורים את גן הילדים וזו מתמצית לדאגה עיקרית (והיומיומית שלנו בשנים האחרונות) האם הגן ייפתח והאם ילדנו ייהנו מהשעות שבילו במסגרת החינוכית שלהם. רף הציפיות שלנו מהצוות החינוכי לא רק שאינו גבוה הוא במגמת ירידה.

אם נקרא לילד בשמו, על פי רוב אנו נסתפק בידיעה שילדינו שבו מהגן ללא פגע - ותו לא. כל מידע, תובנה, או נתון נוסף, בין אם ברמה הבינאישית (מי הם חבריו? במה משחקים ועם מי?) ברמה הקוגניטיבית והאמוציונאלית (האם נצפו קשיים וחוזקות ו/או כישורים מיוחדים בילדנו) או ברמה הפרקטית (סדר יום, תפריט, תכנים) - הוא מדע בדיוני מבחינתנו ואם בכלל, הוא מקבל ביטוי בשיחות סיכום שנתיות אחרי שגייסנו את הביטחון לשאול את הגננת שאלות מבלי שיהיו לכך השלכות על ילדינו. כן, דומה שהגענו למצב מדאיג בו מערכת החינוך לגיל הרך היא בייביסיטר להורים מיואשים ומתוסכלים.

לקראת החזרה ללימודים בגן כינור ,קריית ביאליק ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
גן ילדים/אתר רשמי, משרד החינוך

אולם החדשות הטובות הם שאיננו חייבים להשלים עם המצב העגום ושקיימת אפשרות אחרת. בעולם קיימות תפיסות מקצועיות וניהוליות שעד לאחרונה לא נראו בתחום החינוך לגיל הרך בישראל. תפיסות אלו מתבססות על מספר אבני יסוד מהותיות -

• הפרדה בין ניהול לחינוך - ההבנה שרמת המורכבות בתפעול מוסד חינוכי היא גבוהה ודורשת משאבי ניהול מתאימים ואיכותיים הובילה לתפיסה שנכון להפריד בין גורמי הניהול והחינוך. הפרדה זו מאפשרת בין היתר לצוות החינוכי להתמקד בחינוך ולתת מענה אידיאלי לילדים כאשר לצדו פועל מטה שמרכז את פעילות כ"א, כספים, פדגוגיה, תפעול וכד'. בנוסף, המטה עובד ומספק תמיכה ניהולית למנהלות הגנים והמעונות שאינן הגננות בפועל ובכך מאפשר מיקוד של הצוותים החינוכיים בילדים ובחינוך ומאפשר לגורמי הניהול להשקיע בצוותים ופיתוחם האישי. מבנה זה מאפשר לצוות ולהורים להיות קשובים לילדים ולצרכיהם השונים, ובראש ובראשונה מאפשר לשאול את כל השאלות החשובות שמעסיקות אותנו ההורים. מבנה זה אף תורם להבניית יחסי אמון בין הצוות החינוכי, ההנהלה וההורים.

• קהילה - אחת מאבני היסוד עליהם מדברים בעולם החינוך המקצועי לגיל הרך. בין אם זה בהדרכות הורים, הרצאות, ייעוץ, פעילויות אחה"צ ועוד - המונח קהילה וההקשר הישיר שלו לגן איננו פנטזיה אלא מציאות שיש לשאוף אליה. לא מורכב להבין שצרכי המשפחה לא מתחילים ונגמרים בשירותי הגן הבסיסיים, שכן כל הורה וכל ילד צורך שירותים אחרים וההיגיון הבריא והמקצועי אומר שאלו יינתנו בצורה הרבה יותר מקצועית ונכונה כשהם משולבים עם מערכת וצוות הגן.

• "שקיפות" - שקיפות ושותפות הינם ערכי בסיס שבלעדיהם המודל לא יכול להתקיים. תפיסת המערכת החינוכית הינו המרכיב הבסיסי עליו ניתן לבנות מערכת יחסית איכותית ובריאה. תפיסה זו נשענת בראש ובראשונה על עקרון השקיפות והשותפות אשר שבלעדיהם המודל לא יכול להתקיים. על פי גישה זו, ההורים, הצוות, הילדים וההנהלה - כולם שותפים אקטיביים בתרבות ניהול, חינוך ושיח שנועדה למקם את הגן במקום הגבוה שהוא ראוי להיות בו בחיי הילדים והמשפחה כאשר המטרה המרכזית היא הילד שבמרכז.

ילדים בפעוטון - 20 אפריל 2018. משה שי, פלאש 90
על פי רוב אנו נסתפק בידיעה שילדינו שבו מהגן ללא פגע – ותו לא. פעוטון/פלאש 90, משה שי

הרעיון לפיו גן ילדים הינו שותף מלא של המשפחה במסע המרתק והמשמעותי בתקופה זו בחיים אינו חדש. קונספט הרשת התחיל לתפוס תאוצה כבר בתחילת שנות ה-2000 ברחבי העולם ולא בכדי. בין השנים 2005 - 2017 ניתן לראות מגמה ברורה של צמצום גני ילדים "קטנים" ועליה דרמטית של מרכזי חינוך - אשכולות גנים (The National Center on Early Childhood Quality Assurance (ECQA Center) October 2019). רק בארה"ב נסגרו כ-100,000 גנים פרטיים בין השנים 2005-2017. בין הרשתות המובילות נמנות Brighthorizon הבינלאומית המפעילה כ-1,100 מרכזים בארה"ב, אנגליה, אוסטרליה והולנד, Babilou עם 1,000 מרכזים בצרפת, Kinder Care עם 1500 מרכזים באוסטרליה ו- Busy Bees - עם 1,020 מרכזים ברחבי אנגליה. כולן עתידות להמשיך בתאוצת הגידול עם מרכזים חדשים נוספים בשנים הקרובות ואלו תופסים מקום מכובד בחיי המשפחה במקומם של גנים פרטיים שנעלמים מהנוף.

בניגוד לגן פרטי, מודל האשכול מושתת על בסיס תפיסתי הוליסטי של מרקמי החיים בקהילה. אשכולות הגנים ברחבי העולם מתאפיינים בשדרת ניהול רחבה, צוותי חינוך מקצועיים ומובילים ומערך שירותים נלווים שמטרתו לאפשר מענה רחב לצרכי משפחה המגדלת ילדים בגיל הרך, ואף לאחר מכן. במילים אחרות: צוות תומך הורים וקהילה לטובת מטרות ארגוניות וחינוכיות על בסיס מאפיינים של שותפות, קהילתיות, יעילות, למידה שיתופית, ייחודיות, טיוב הטיפול והשירות לילד.

לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
גן ילדים/ראובן קסטרו

אשכולות הגנים נמצאים שם עבור המשפחה וביחד איתה, פעם אחת כמומחים לגיל הרך ופעם שניה כמרכז חינוכי שמכיר אישית את הילד ויכול ללוות אותו ואת המשפחה במסע ההתפתחות המרגש והחשוב שלהם.

גישה זו מחוללת שינוי תפיסתי עצום בכל הנוגע לדרך בה המשפחה מתייחסת לגני ילדים ולתפקידו של הצוות החינוכי המלווה בחייהם. אם כך, מה הפלא שברחבי העולם מדברים על קהילה ועל חברויות (של הורים, של ילדים ושל אנשי צוות) שמתחילות בגן ונמשכות ולפעילויות ולחוגים בשעות אחה"צ, ומשם להעשרות להורים, להרצאות, לייעוץ אישי, לטיולים משותפים בסופי השבוע והיד נטויה.

אני ראיתי את זה קורה דרך חברים ומשפחה שחיים בחו"ל. זה מדהים. חשבתי שאם שם זה אפשרי גם לנו מגיע.

יוני אבני ומתן מלכא הקימו לפני שנתיים רשת מעונות וגנים פרטיים המכילה כיום 6 סניפים, 450 משפחות ומעל 100 עובדים. הם ממשיכים להרחיב את הרשת ולהתקדם לעבר חזון השותפות עם המשפחה, כנגד מגמת הקריסה בענף וסגירתם של מעונות רבים לגיל הרך. יוני הוא אב לשתי בנות בגילאי 4.5 שנים ו-9 חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully