וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם טיקטוק, פוסטרים ושירים: הדור הצעיר של הפלסטינים נערך לאינתיפאדה

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 11:27

התארגנויות מקומיות כמו "גוב האריות" וחטיבת ג'נין מתפשטות ברחבי הגדה, ומושכות אליהן דרך הרשתות החברתיות צעירים מכל השכבות. "כל הסימנים מצביעים על כך שהאינתיפאדה מגיעה", אמר בכיר חמאס ביריח. "יש דור חדש של אנשים שמאמין שהפתרון היחיד הוא מאבק מזוין"

בוידאו: מסלול הפיגוע ברחוב דיזינגוף/אורי סלע

לפני שקבוצת צעירים פלסטינים ממחנה הפליטים עקבת ג'אבר ירו לעבר מסעדה בצומת אלמוג בבקעת הירדן, הם נשבע אמונים לחמאס. זאת הייתה הפתעה עבור המשפחות שלהם - וגם עבור חמאס.

"הם לא היו חברים באל-קאסם (הזרוע הצבאית של חמאס) עד אותו רגע", אמר וואל עוואדת, אביהם של איברהים ורפעת, שהיו חלק באותה קבוצה. "היו להם חיים נורמליים. זה היה משהו אישי".

סיפורם ממחיש את השילוב המורכב בין פעולות ספונטניות והתארגנויות בין הפלגים הממוסדים לבין קבוצות חדשות שקמו במהלך ההסלמה האחרונה בשטחים, שעוררה חשש מפני התפרצותה של אינתיפאדה שלישית.

דור חדש של פלסטינים, שנואשו מההנהגה הוותיקה וגדלו בעידן של הרשתות החברתיות, הקים שורת התארגנויות טרור חדשות - מ"גוב האריות" בשכם ועד חטיבת ג'נין. לקבוצות האלו, שקמו בשטחי הגדה בשנה החולפת יש בדרך כלל מספר קטן של לוחמים וקשר רופף לחמאס, פתח או הג'יהאד האסלאמי.

שני גורמים בחמאס, ששוחחו עם רויטרס בעילום שם בשל החשש מישראל, אמרו כי מאחר שהמעקב הצמוד אחרי הפעילות שלו בגדה לא מאפשר לו לפעול בחופשיות שם - הארגון השולט בעזה נסמך יותר על רשתות גמישות ולא רשמיות כדי להימנע מאיתור.

חמושים פלסטינים בעצרת, ג'נין, 3 במרץ 2023. רויטרס
חמושים פלסטינים בעצרת בג'נין, החודש/רויטרס

בכיר בחמאס ביריחו, לרוב עיר שלווה ומקום בילוי פופולרי בסופי השבוע, אמר לרויטרס כי הארגון לא היה מודע לתא שביצע את הפיגוע במסעדה, אך אמר: "כל ארגון ישמח לטעון שהם חברים בו".
כמה ימים לאחר הפיגוע, שכשל בשל מעצור בנשק, כוחות הביטחון חיסלו את המחבלים.

"כל הסימנים מצביעים על כך שהאינתיפאדה מגיעה", אמר אותו בכיר חמאס ביריחו, הסמוכה לים המלח. "יש דור חדש של אנשים שמאמין שהפתרון היחיד הוא מאבק מזוין", הוסיף הבכיר, שסירב לחשוף את שמו לאור החשש מישראל.

שלוחות מקומיות של הארגונים הגדולים, כמו גדוד עקבת ג'אבר שאותו הקימו האחים שביצעו את הפיגוע במסעדה וחבריהם, הולכות ומתרבות.

"היום יש לנו דור חדש שמודע להתנגדות, וזה דור שמכיר את אכזריות הכיבוש", אמר חמוש צעיר ורעול פנים בעצרת שנערכה בג'נין החודש, עם סרט בצבעי חמאס סביב ראשו."הוא לא מפחד ממעצרים, מפציעות או ממות קדושים. הוא לא מפחד מכלום", אמר לרויטרס.

בהעדר הנהגה מרכזית, אותן התארגנויות מקומיות מעבירות את המסרים שלהן באמצעות שירים, סרטוני טיקטוק ופוסטרים של חמושים על הקירות. כך הן מושכות צעירים הזועמים על תחושות ההשפלה החוזרות ונשנות שהם חווים מצד חיילים ומתנחלים.

"מספר הלוחמים גדל כל הזמן והאויב צריך לדעת שהאלימות נגד עמנו והמחנות שלנו מגדילה את מספרם, ולא מקטינה אותו", אמר חמוש רעול פנים מחטיבת ג'נין.

עוד בוואלה!

גורמי צבא התריעו בפני הדרג המדיני: האווירה לקראת הרמדאן מסוכנת מאוד

לכתבה המלאה
עימות בין פלסטינים וכוחות הביטחון, ג'נין, 7 במרץ 2023. רויטרס
חמוש פלסטיני יורה לעבר כוחות הביטחון בג'נין, בשבוע שעבר/רויטרס

שיטפון של כלי נשק

במהלך השנה האחרונה, כוחות הביטחון פושטים כמעט מדי יום על מוקדים שונים בגדה, כחלק ממבצע "שובר גלים" שהחל בעקבות גל של פיגועים בתוך שטחי ישראל. במהלך התקופה הזו, נהרגו יותר מ-200 פלסטינים, רובם לפי ישראל פעילי טרור, בהם 80 מתחילת השנה לבדה. 40 ישראלים ואזרחים זרים נרצחו בפיגועים מאז תחילת גל הטרור הנוכחי.

לקראת חודש הרמדאן ופסח היהודי, גובר החשש מהסלמה נוספת. גורמים פלסטיניים וישראליים אמרו כי יש שיטפון של הברחות כלי נשק מסוריה, לבנון, עיראק, לבנון, ירדן ומתוך ישראל עצמה. "אלו כלי נשק תקינים, M16, קלצ'ניקוב, אקדחים, תחמושת, אלו לא כלי נשק שמכינים בבית, זהו נשק שמדינות קונות", אמר קצין בכיר בצה"ל, ששוחח עם רויטרס בתנאי שיישאר בעילום שם.

בנוסף לכך, הקצין אמר שהדור החדש של פעילי הטרור משתמש ביעילות ברשתות החברתיות כדי לגייס לוחמים. "מדובר בנשק הכי קטלני שיש, שאף אחד לא מדבר עליו, וזה הטלפון, אז ברשתות החברתיות הדברים עוברים בקלות רבה מאוד מיד ליד דרך הטיקטוק וכו'", אמר.

רכבם של 3 מחבלים שנורו למוות ע"י צה"ל, ג'בע, ג'נין, 9 במרץ 2023. רויטרס
מכונית שבה נהגו שלושה מחבלים שחוסלו על ידי צה"ל באזור ג'נין, בשבוע שעבר/רויטרס

בעוד שהמחסור בהנהגה מרכזית צמצם את ההתמקדות הפוליטית של אותן קבוצות חדשות, גורמים בצה"ל אמרו שהאופי הגמיש שלהן והמספר הגדול של המפגעים הבודדים, ללא קשר ידוע לארגוני הטרור הגדולים, מקשים על ההתמודדות מולם.

פיגוע כמו זה שאירע ב-26 בפברואר בחווארה, שבו נרצחו שני ישראלים על ידי מחבל מחמאס ושאחריו התפרעו מתנחלים בעיירה הפלסטינית, היה דוגמה לנפיצות של המצב. ככל שרצף הפיגועים והפעולות של ישראל נמשך, כך גוברות הקריאות של הקהילה הבינלאומיות לרגיעה. עם זאת, לא נראה שהממשלה, הימנית ביותר בתולדות המדינה, והפלסטינים מוכנים לסגת.

"האם אני מפחד? לא, אני נושא את הנשק שלי ועומד נגד הצבא", אמר אחמד ג'ונים, ששני אחיו נהרגו בפשיטה בינואר, במהלך מצעד שנערך בתחילת החודש במחנה הפליטים בג'נין לכבוד מייסד חטיבת ג'נין.

ארבעה ימים אחרי המצעד הצבאי בג'נין, שבו השתתפו כ-250 חמושים מפלגים שונים, פשטו כוחות הביטחון על המחנה וחיסלו שישה מחבלים, בהם זה שביצע את הפיגוע בחווארה. יומיים לאחר מכן, שלושה מחבלים מהג'יהאד האסלאמי נהרגו בפשיטה באזור ושלשום חוסלו שלושה חמושים מגוב האריות בחילופי אש עם כוחות הביטחון.

"בשלב מסוים כולם מגיבים"

גורמים בכירים בישראל נוטים להאשים את הרשות הפלסטינית בתקופות של הסלמה, אף שיכולתה לפעול במוקדים כמו בג'נין מוגבלת למדי. זאת ועוד כשהיא עסוקה בחודשים האחרונים במחליפו העתידי של יו"ר הרשות אבו מאזן בן ה-87, ובקרבות הירושה האפשריים שעלולים לפרוץ עם לכתו.

הרשות מצדה טוענת כי ישראל מערערת על שליטתה בקביעות ושפעולותיה מחלישות את סמכותה ומלבות את הזעם בקרב הצעירים, שרבים מהם מובטלים וחסרי עתיד. המרירות הזו החלה להתפשטת לאחרונה מהשוליים הקיצוניים אפילו אל פלסטינים אמידים יחסית, כמו האחים שביצעו את הפיגוע במסעדה בבקעה. אף אחד מהם לא ענה על הפרופיל הקלאסי של צעירים חסרי השכלה שבוחרים בטרור.

אביהם של האחים מעקבת ג'אבר סיפר כי בניו נראו מאושרים. איברהים, בן 27, הפעיל עסק למכליות מים במחנה, וכמו אחיו, רפעת בן ה-22 שהיה חשמלאי במקצועו, למד במשך שנתיים באוניברסיטה. האב סיפר כי לאחד מחבריהם בהתארגנות המקומית היה עסק לעופות והוא נהג במכונית BMW חדישה.

"יש כאן חיים טובים, זה כמו משפחה במחנה", אמר. "אבל בכל יום קורה משהו רע. בשלב מסוים כולם מגיבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully