וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה חלפה - ומוישי עדיין נעדר: "דרוכים מכל דפיקה בדלת"

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 16:25

משפחת קליינרמן ממודיעין עילית לא איבדה תקווה שנה לאחר היעלמות הבן מוישי באזור מירון. חשודים נעצרו ושוחררו, החיפושים נמשכים על אף שהחלו באיחור גדול ואין בשורה: "הכול התנהל בעצלתיים". מפקד יחידת הכלבנים המסייעת בחיפוש: "הר מירון - ברמודה של נעדרים"

בווידאו: חיפושים אחר הנעדר מוישי קליינרמן/צילום: דוברות משטרת ישראל ויואב איתיאל

בבית אחד במודיעין עילית ממתינים לבשורה, המשטרה ממשיכה לבדוק מדי יום מידע, אך עדיין אין אמירה שתשמח את משפחת קליינרמן. שנה חלפה מאז נעלם הנער מוישי קליינרמן והחקירה עודנה נמשכת.

צו איסור פרסום על פרטי החקירה הוארך לבקשת המשטרה במהלך השנה ובשלב זה ניתן לומר כי ההתפתחויות המסוימות, בהם מעצר של כמה חשודים על ידי במשטרה ושחרורם לאחר מכן, לא הניבו תוצאות. חקירת הפרשייה מתנהלת ביחידה המרכזית במחוז ש"י במשטרה באמצעות צוות חקירה מיוחד, שהוקם ומרכז את כל הממצאים בתיק. חקירת המשטרה החלה למעשה רק כעבור 10 ימים מהיעלמותו, לאחר שהתקבלה תלונה על היעדרותו, פרק זמן יקר וקריטי באירועי היעדרות, מציין גורם המעורה בחקירה.

החקירה מתנהלת על ידי חוקרים, בלשים, חוקרי סיגנט וחוקרי ימ"ר. מדי יום הם מתכנסים, מצליבים כל פיסת מידע ונעזרים במגוון אמצעים טכנולוגיים ומודיעיניים. לצד הקשר עם הוריו של מוישי ופגישות עם מפקד המחוז במהלך השנה, הגיע בשבוע שעבר מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי, לבית המשפט ועדכן אותם על הנעשה בחקירה ואמר להם כי הוא מעורב באופן אישי ולא ירפה עד שיידע מה עלה בגורלו של הנער.

"לא עניין אותו לצאת לטבע. הוא אהב ללכת לקברי צדיקים ולא פלא שהוא נעלם בקרבת קבר הרשב"י ומאז לא חזר", מספרת לוואלה! אמו של מוישי, גיטי קליינרמן. "הוא נולד וגדל פה במודיעין עילית. הוא היה מאוד שונה מבני גילו ונמשך לקדושה. בגיל שלוש שאלנו אותו מה נרקום לו על הכיפה. ילדים רוצים פרח, פרפר, חיה שהם אוהבים, אבל מוישי ביקש ספר תורה".

אמו של הנער בן ה-17 מספרת כי הוא נהג לטייל רבות והיה שולח לה תמונות במייל. "עכשיו אני בקבר האר"י, עכשיו אני בקבר הזה. הוא היה שולח לי ציוני דרך ומספר לי כיצד הוא מכייף. הוא היה שולח לי תמונות מקבר יוסף ואומר שהוא התפלל עליי. הוא תמיד חיפש שיהיה טוב בעולם", היא אומרת.

הפעם האחרונה שהיה למשפחה קשר עם מוישי היה ביום שישי. "הוא נסע למירון ודיברתי איתו בטלפון. הוא היה על האוטובוס, בירכתי אותו ונפרדנו", היא משחזרת. "היינו בטוחים שבמוצאי שבת הוא חזר לישיבה. מאוד סמכנו עליו. הוא היה ילד מאוד אחראי ומסודר. אמרתי: 'אוקיי, הוא נסע למירון, חזר לישיבה והכול טוב', אבל עוברים כמה ימים והוא לא מתקשר".

מוישי קליינרמן שנעדר במירון, 13 במרץ 2023. ראובן קסטרו
שנה חלפה מאז נעלם. מוישי קליינרמן/ראובן קסטרו
גיטי, אמו של מוישי קליינרמן שנעדר במירון, 13 במרץ 2023. ראובן קסטרו
גיטי קליינרמן, אמו של מוישי/ראובן קסטרו

לדבריה, תלמידי ישיבה נוהגים להתקשר פעם בשבוע להורים לומר שבת שלום. "הוא בעצמו דיבר איתי על זה שהוא כבר לא צריך כל יום להתקשר. מספיק פעם בשבוע. אז אמרתי לו: 'מה אכפת לך?, אני אמא שלך. תתקשר ל-10 שניות ותגיד רק שלום וזהו'. בעלי אמר לי אפילו: 'עזבי אותו'".

אבל אמו של הנער מוישי הרגישה שמשהו לא בסדר. "אמרתי לבעלי שקרה משהו. זה לא תקין שהוא לא התקשר", היא מספרת בשיחה עם וואלה!. "התחלתי להתקשר לחברים שלו, אבל אף אחד לא ראה אותו שבוע ואף אחד לא דאג לו כי הוא ילד מאוד עצמאי".

הפנייה לתחנת המשטרה לא איחרה לבוא. "שאלו אותנו למה נזכרנו עכשיו ואיפה היינו לפני שבוע אז השבנו שמה שהיה היה ובואו תעזרו לנו למצוא את הילד", היא אומרת ומאשימה: "הכול התנהל בעצלתיים, הרגשנו כאילו מחפשים פה חפץ. במשך 80 ימים לא היו חיפושים כפי שציפינו עד שזה הגיע לתקשורת והם נדחקו לפינה וזה הגיע לדרגות הרלוונטיות ועד מה שצריך".

שנה חלפה, אבל עדיין אין תוצאות או בשורה לפתרון התעלומה להיעדרותו של מוישי קליינרמן. "האירוע הזה טלטל אותנו שלא יכולנו לחלום", היא אומרת בהתרגשות. "העסק שלי כמאמנת אישית קרס ואני מנסה לתחזק אותו. בסוף כולנו ממתינים למשהו. ההמתנה מלשון מתנה. הבנתי שאני יכולה לנסות לחזק אנשים. אני דרוכה כל הזמן מכל דפיקה בדלת. בפתח הבית יש פתק שרשום עליו 'לא לצלצל בלילה למעט מוישי'".

במהלך הריאיון נזהרת גיטי קליינרמן שלא להיכנס לפרטי החקירה, בין היתר בשל צו איסור הפרסום הקיים בתיק, אך מבקשת להעביר מסר דווקא לקוראים ולהנהגה במגזר החרדי. "בחברה החרדית ישנה רגישות ולא מדברים על תכנים מסוימים. אני נחשפת לכך יותר ויותר שיש פגיעות מיניות בקרב ילדים בחברה החרדית והנזק הוא אדיר. צריך לעורר את המודעות ושהורים ידברו עם ילדיהם שיזהרו ולהדריך אותם. לצערי, יש כמה אנשים שפגעו בילדים, אבל לא היו תלונות עליהם. אולי זה ישפוך אור על מה שקרה עם מוישי".

דלת בית המשפחה של מוישי קליינרמן שנעדר ממירון, 12 במרץ 2023. ראובן קסטרו
דלת המשפחה במודיעין עילית עם הפתק שרק למוישי מותר לצלצל בלילה/ראובן קסטרו

אל החיפושים אחר מוישי קליינרמן באזור מירון הצטרפו לפני כשנה גם אנשי יחידת הכלבנים לישראל. "קיבלנו את ההודעה על היעדרותו כחמישה ימים לאחר שנעדר", אומר לוואלה! מייק בן יעקב, מנהל היחידה. "בהתחלה חשבנו שזה כמו הרבה תלמידי ישיבה, שהוא הלך לקברי צדיקים. קרה משהו לטלפון שלו והוא לא הספיק להתקשר להורים. ולמדנו שמדובר בתיק רציני וחמור שנופל בין הכיסאות, כמו הרבה מקרים של נעדרים, ולא היו ערוכים לחיפוש רציני ואולי פספסנו את הזמן הכי יקר והכי חשוב שזה מיד אחרי ההיעדרות".

לדבריו, "אם קרה לו משהו בשטח פתוח, לא משנה אם הוא נפל או מישהו פגע בו, ובאזור מירון לא חסר שטחים פתוחים, של סבך עצים, יש לו חלון של יומיים-שלושה, כי כמה זמן אדם יכול לשרוד בלי אוכל ומים. גם היכולת להתחקות אחריו נהיית יותר מורכבת בחלוף הזמן, אם זו מצלמות אבטחה שלא בטוח שהתיעודים בהם נשמרים ועוד היבטים נוספים".

יחידת הכלבנים ערכה עשרות ימי חיפושים במשך ימים שלמים ולילות. בין היתר נבדקו תאי שטח באזור הצפון על בסיס מידע שהתקבל במהלך השנה. "לסרוק את כל יער מירון ונחל עמוד זה כמעט בלתי אפשרי", מסביר בן יעקב. "הר מירון זה משולש ברמודה של הנעדרים. יש לנו ארבעה נעדרים שנעלמו באזור שם ועד היום לא אותרו לצד עשרות נוספים שנאבדו ואותרו שם באזור. הפרופיל של מוישי קליינרמן מאוד מאתגר כי הוא בחור שלא פחד להסתובב ולטייל, גם בכפרים ערבים, וגם באמצע הלילה. אולי באמצע הלילה הוא לקח טרמפ לאילת או לסיני. זה לא אדם מבוגר שהרדיוס החיפושים מצומצם יותר מראש ודי מוגדר".

משפחתו של מוישי קליינרמן עם מפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי. טל מרום, אתר רשמי
משפחת קליינרמן בפגישה עם מפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי/אתר רשמי, טל מרום
משה סקאר,מייק בן יעקב,דוד עבאדי, אהרון שטרייכר,יהודה הראל, אנשי יחידת הכלבנים שמחפשת אחרי מוישי קליינרמן שנעדר ממירון, 12 במרץ 2023. ראובן קסטרו
אנשי יחידת כלבנים לישראל המשתתפים בחיפושים אחר מוישי קליינרמן/ראובן קסטרו

כ-4,000 בני אדם נעדרים מדי שנה בישראל. את מרביתם מאתרים כעבור כמה ימים כשמשטרת ישראל היא הגוף האחראי על כך. לנוכח מצוקת כוח האדם במשטרה, יחידת הכלבנים לישראל מסייעת למשטרה בחיפושים אחר נעדרים ברחבי הארץ, אך אינה מוגדרת כגוף חירום רשמי. הכרה בארגון מצד הרשויות, מבהיר המפקד בן יעקב, תחזק את היכולת באיתור נעדרים אך הנושא לא קודם.

"יש כמה כלים שבו משתמשים לאיתור נעדרים, אחד מהם זה רב-קו. כיום לוקח 25 שעות עד שהנתונים ממשרד התחבורה לידי המשטרה, לגבות תיעודים ממצלמות גם לא בסמכותינו. אנחנו רוצים את המעמד המשפטי לגשת לבית משפט ולבקש צו לגישה למצלמות, סמכות לגבות נתוני מרב-קו. נמאס לנו לספור גופות שלא לצורך. אנחנו יודעים מה נקודת התורפה ואנחנו רוצים להצליח ולאתר כמה שיותר נעדרים במהירות הנדרשת".

מדוע לא תתגייסו למשטרה ותפעלו תחתיה?

"אני לא רוצה להעליב אף אחד, אבל אני לא רוצה להגיע למצב שבו ב10 בלילה שוטר אומר לנו ללכת הביתה והתיק יעבור למישור המודעיני, וזה מה שקורה לא מעט. בתיק של מוישי, זיכינו 1,200 תאי שטח ובנק מטרות של 90 מקומות שונים. למי יש את הסבלנות לעשות את זה. אם נהפוך לשוטרים זה יגביל אותנו. אם נהיה מזוהים עם המשטרה, זה ייפסק".

ויש לבן יעקב גם מה לומר לשר לביטחון לאומי בן גביר. "פגשנו שרים כמו חילי טרופר וגורמים נוספים שהייתה להם אוזן קשבת, אבל בממשלה הנוכחית אין התייחסות. את השר בן גביר אני מכיר באופן אישי. הוא לא יכול להקדיש לנו דקה וחצי לשמוע אותנו?".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "עם קבלת התלונה החלו להיעשות פעולות חקירה נרחבות והתיק נחקר עם פתיחתו ועד עצם היום הזה מטופל בעדיפות גבוהה ובעצימות גבוהה בכלל האמצעים העומדים לידי משטרת ישראל ובשיתוף כוחות נוספים. בשל צו איסור פרסום לא נוכל להוסיף מעבר לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully