וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה המשפטית מפלגת את יהדות ארצות הברית

עודכן לאחרונה: 9.3.2023 / 14:48

היהודים האמריקנים חוששים לא רק מהרפורמה, אלא גם מההשפעות שלה על יחסי ארצות הברית-ישראל, בתקופה שבה על פי סקרים, ישראל מאבדת תמיכה בקרב צעירים אמריקנים על רקע התחזקות הנטייה ימינה

בווידאו: מחאות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, ראובן קסטרו, קרין שגיא

הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, שתוביל להחלשת בית המשפט העליון בין השאר, ונתפשת כאיום על דמוקרטיה הישראלית, מעוררת מחלוקת גם בקרב יהדות ארצות הברית, כולל מנהיגים וארגונים שבדרך כלל נמנעים מהתערבות בפוליטיקה הישראלית.

על פי "ניו יורק טיימס", היהודים האמריקנים חוששים לא רק מהרפורמה, אלא גם מההשפעות שלה על יחסי ארצות הברית-ישראל, בתקופה שבה על פי סקרים, ישראל מאבדת תמיכה בקרב צעירים אמריקנים על רקע התחזקות הנטייה ימינה.

הביקורת על הרפורמה של ראש הממשלה בנימין נתניהו נחלקת לשניים, בהתאם לשני המחנות הפוליטיים בארצות הברית. הדמוקרטים והפרוגרסיבים מוכנים יותר למתוח ביקורת בפומבי, לעומת השמרנים. ואולם כעת, החששות מושמעים גם ממתונים וכאלה שאינם מזדהים עם שום מפלגה, שנהגו בעבר להימנע ממחלוקות לגבי ישראל.

נתניהו על מחאת המילואימניקים: "הסרבנות מאיימת על היסוד הקיומי"/לע"מ
משאית עצורים - מהומות באיילון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית. 9 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנות נגד הרפורמה המשפטית בכביש איילון, תל אביב/ראובן קסטרו
מהומות באיילון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית. 9 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנות נגד הרפורמה המשפטית בכביש איילון, תל אביב/ראובן קסטרו

יותר מ-80 חברי קונגרס דמוקרטים חתמו על מכתב שיישלח לנשיא ג'ו ביידן, ובו הם קוראים לו "להשתמש בכל הכלים הדיפלומטיים הזמינים כדי למנוע מהממשלה הישראלית הנוכחית לפגוע עוד במוסדות הדמוקרטיים של ישראל". פעילים בוושינגטון מתכננים לערוך מחאה בשבוע הבא במהלך נאום של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', תומך אדוק ברפורמה, שכבר ספג בקורת בינלאומית על כך שאמר כי "יש למחוק מעל פני האדמה" כפר פלסטיני.

בלוס אנג'לס בחודש שעבר, הרבה שרון ברוס, נשאה דרשה שכותרתה "דמעות ציון", שבה דחקה בקהילה שלה "לא לישון במהלך המהפכה" ולהתנגד ל"משטר הלא ליברלי והלאומני" של נתניהו. בניו יורק, ראש העיר לשעבר מייקל בלומברג כתב מאמר דעה ב-5 במרץ ב"ניו יורק טיימס" שבו טען כי נתניהו "מחזר אחר אסון" וכי הרפורמה עלולה לאיים על הביטחון והכלכלה ועל "הדמוקרטיה שעליה נבנתה המדינה".

בחודש שעבר, גם הפדרציה היהודית של צפון אמריקה, ארגון פילנתרופי שמגייס ומוציא כ-3 מיליארד דולר בשנה, ואינו נוהג להגיב על פוליטיקה ישראלית, שלח מכתב לנתניהו ולראש האופוזיציה יאיר לפיד, שבו מובעת התנגדות להחלשת המערכת המשפטית ותמיכה בפשרה וקונצנזוס.

"בית המשפט העליון הוא הסמכות היחידה שבאמצעותה אנשים בשמאל ובמרכז יכולים להפוך פסיקות ימניות", אמר מורטון קליין, נשיא קבוצת הארגון הציוני של אמריקה. קליין הוסיף כי יהודים אמריקנים ליברלים "צורחים כעת: 'זה אסון! זה סופה של הדמוקרטיה!' זה הזוי".

היילי סוויפר, מנכ"לית המועצה הדמוקרטית היהודית של ארה"ב (JDCA), ארגון ליברלי, אמרה כי המשבר נתפש באופן אחר על ידי היהודים האמריקנים, שמתמקדים בדרך כלל בביטחון. זה משבר של משילות ודמוקרטיה, שחווינו גם כאן בארצות הברית".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בשיחה עם נבחרת הכדורגל. טוויטר, צילום מסך
הנשיא ג'ו ביידן/צילום מסך, טוויטר

קצת יותר מ-50% מיהודי ארצות הברית מזדהים כרפורמים או קונסרבטיבים. הרב ריק ג'ייקוב, נשיא האיחוד ליהדות רפורמיסטית (URJ), אמר כי "בית המשפט העליון הוא המגן החשוב ביותר של זכויות אדם ואזרח".

מנגד, כמה מהמנהיגים היהודים האמריקנים המשפיעים ביותר לא גינו את הממשלה הימנית הקיצונית שמכהנת כעת בישראל. ויליאם דרוף, מנכ"ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית (בקיצור, ועידת הנשיאים), כתב בשבוע שעבר ב"ג'רוזלם פוסט" כי הארגון שלו "מוטרד מהטון של הדיון ומחוסר הכבוד", אך לא האשים אנשים מסוימים.

הוועד האמריקאי-ישראלי לענייני ציבור (איפא"ק), שתומך במדיניות אמריקנית פרו-ישראלית, סרב להגיב גם כן ואמר כי הוא מתמקד בסוגיות הביטחוניות של ישראל מול אויבים כמו איראן. מרשל ויטמן, דובר של הארגון, אמר כי "הדיון הער שנערך כעת בישראל משקף את הדמוקרטיה החיה ובועטת".

חלק ממגני נתניהו אמרו כי עדיף שהממשל האמריקני לא יתערב בסוגיה. "אין זה ראוי לאומה זרה לומר לסנאט האמריקני מה יכולים השופטים של בית המשפט העליון לעשות, ובדומה, רפורמה משפטית היא עניין של ישראל ריבונית ולא של הקהילה היהודית האמריקנית", אמר מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית הרפובליקנית.

אירווינג לבוביץ', יו"ר שותף של עם אחד, ארגון יהודי אורתודכסי, אמר כי אינו מתנגד לרפורמה. לדבריו, ההפגנות נגד הרפורמה מונעות על ידי יהודים חילונים, שחוששים משינוי הדמוגרפיה בישראל, שנהפכת לדתית ושמרנית יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully