וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלכות הפלישה לאוקראינה: החלה בניית גדר בגבול פינלנד-רוסיה

עודכן לאחרונה: 1.3.2023 / 14:08

פינלנד החלה לבנות גדר לאורך חלקים מהגבול באורך 1,340 ק"מ שהיא חולקת עם רוסיה. בניית הגדר נועדה לחזק את האבטחה ולמנוע ניסיונות של מוסקבה להשתמש בהגירה ההמונית מרוסיה כנשק

פינלנד החלה לבנות גדר לאורך חלקים מהגבול באורך 1,340 ק"מ שהיא חולקת עם רוסיה. בניית הגדר נועדה לחזק את האבטחה ולמנוע ניסיונות של מוסקבה להשתמש בהגירה ההמונית מרוסיה כנשק. פינלנד הודיעה על תחילת הבנייה אתמול (שלישי). במקביל, הפרלמנט הפיני העביר היום חקיקה שמאפשרת את הפיכתה של המדינה לחברה בברית נאט"ו. כעת ממתינים לאישור של הונגריה וטורקיה לבקשת המדינה הסקנדינבית להצטרף לברית הצבאית.

העבודה תתחיל עם "כריתת עצי יער ותמשיך בסלילת כביש ובניית גדר", דיווח משמר הגבול הפיני. היום מתכונן הפרלמנט הפיני להתקדם עם הבקשה להצטרף לנאט"ו. לאחר דיונים שנערכו אתמול, חברי הפרלמנט יצביעו אחרי הצהריים במטרה להאיץ את תהליך הקבלה.

ביולי העבירה תיקון תיקונים חדשים לחוק משמר הגבול כדי לבנות גדר חזקה יותר. כיום, גבולות פינלנד מגים בעיקר על ידי גדרות מעץ, בעיקר כדי למנוע כניסה של חיות משק לצד הלא נכון. המבצע הניסיוני באורך שלושה קילומטרים במעבר הגבול הדרום-מזרחי באימטרה, צפוי להיות מושלם עד סוף יוני.

בנייה של 70 ק"מ נוספים, בדרום-מזרח פינלנד, תקרה ב-2023-2025. הגדר תהיה בגובה שלושה מטרים עם גדרות תיל ואזורים שבהם מותקנים מצלמות, אורות ורמקולים. פינלנד מתכננת לגדר בסך הכל 200 ק"מ מהגבול עם רוסיה בעלות של כ-400 מיליון דולר.

שוטר משמר הגבול פיני בגבול עם רוסיה. GettyImages
שוטר משמר הגבול הפיני/GettyImages
חיילים פינים במעבר הגבול מביטים על תור ארוך של מכוניות של רוסים שרוצים להיכנס לפינלנד מרוסיה. GettyImages
שוטרי משמר הגבול הפיני בגבול עם רוסיה מול שיירה של המוני רוסים שנמלטים מארצם/GettyImages
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג עם שרי החוץ של פינלנד ושבדיה, לאחר החתימה על פרוטוקול הצטרפות לנאט"ו. רויטרס
מזכ"ל נאט"ו עם שרי החוץ של פינלנד ושבדיה/רויטרס

המצב בגבול פינלנד-רוסיה הידרדר עם הפלישה הרוסית לאוקראינה. זרם של מהגרים רוסים הגיע לגבול בספטמבר לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על גיוס מילואים למלחמה. אסטוניה, לטביה ופולין הקשיחו גם הן את האבטחה בגבולותיהם עם רוסיה, או עומדות לעשות כך.

פינלנד ושבדיה שינו באופן היסטורי את המדיניות של ניטרליות צבאית בעקבות המלחמה באוקראינה והגישו בקשה להצטרף לברית הצבאית נאט"ו במאי. הלסינקי רוצה להתקדם לפני הבחירות הכלליות באפריל, כל עוד דעת הקהל תומכת בחברות בארגון. מתוך 30 החברות בנאט"ו, רק שתיים מתנגדות להצטרפות של שתי המדינות הסקנדינביות - הונגריה וטורקיה.

"הגיע הזמן לתיקון ולקבלה של פינלנד ושבדיה כחברות" אמר מזכ"ל נאט"ו יאנס סטולטנברג אתמול במהלך ביקור בפינלנד. ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון אמר כי אם פינלנד תצטרף לנאט"ו לבדה, שיתוף הפעולה הצבאי ההדוק בין שתי המדינות ייהפך ל"מורכב", מאחר ששבדיה תיוותר לבדה ללא הגנה של הברית הצבאית. ביום שני אמר שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו כי אנקרה בוחנת בחיוב את הבקשה של פינלנד והוסיף כי "אולי נפריד בין תהליך החברות של שבדיה ושל פינלנד".

נשיא פינלנד סאולי ניניסטה אמר בשבוע שעבר כי הוא מתכוון לחתום על החוק אחרי שיאושר בפרלמנט, אך מוכן להמתין עד הבחירות הכלליות באפריל. פינלנד לא תצטרף אוטומטית לנאט"ו לאחר אישור החוק, אך הצעד קובע כי לאחר מכן נשיא פינלנד יכול לחכות שלושה חודשים בלבד כדי לחתום עליו, מה שעשוי להותיר את בשבדיה לבדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully