וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניצחונות של המשרדים והאתגר בכנסת: הקרבות על תקציב המדינה רחוקים מסיום

עודכן לאחרונה: 25.2.2023 / 17:39

לשכות הביטחון והביטחון הלאומי יצאו שבעי רצון לאחר שזכו לנתח משמעותי מהתקציב, ואילו בחינוך התגאו בתקציב "הגדול ביותר" שהיה, על אף שלא נכללה כל התייחסות לשכר המורים והצהרונים - שכבר מאיימים במאבק. עכשיו מחכה האישור בכנסת במקביל ללחץ שעלול להגיע מהציבור

הממשלה אישרה תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2024-2023/מערכת וואלה!

שעתיים לפני כניסת שבת סוף סוף עלה עשן לבן מארובות משרד ראש הממשלה בירושלים. אחרי 24 שעות מורטות עצבים עבור שרי הממשלה ובעיקר עבור שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שניצח על המהלך - אושר התקציב לשנתיים הקרובות. לשנת 2023, התקציב יעמוד על כ-484 מיליארד שקל וב-2024 על כ-514 מיליארד שקל.

עד הרגע האחרון, ניסו השרים להפעיל לחץ ולטלטל את הספינה כדי לגרוף עוד כמה מיליארדים לחיקם - ומנגד להיתקל בשר האוצר, שכינה את עצמו אתמול בצהריים "האיש הרע שחותך וחותך". בניגוד למקובל, לא פורסמה לציבור חוברת התקציב לתקציב שאישרה הממשלה. עם זאת, ההצבעה נערכה רק כשעתיים לפני כניסת השבת.

זו הייתה שעת מבחן עבור חברי הממשלה: הרמת יד בעד התקציב תאלץ אותם מכאן והלאה לקיים שתי התחייבויות במקביל. הראשונה - מול התוכניות שהכינו למשרדים, שכבר לא יוכלו להתמגן תחת "נזקי הממשלה הקודמת", ובשנית - מול העברת התקציב לאישור הכנסת, שם יצטרכו להשיב לטענות הוועדות והח"כים.

איתמר בן גביר, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
המפכ"ל התקשר לברך. השר לביטחון לאומי בן גביר/ראובן קסטרו

עד שייכנס תקציב דו-שנתי חדש למדינת ישראל יחלפו עוד לפחות חודשיים, במהלכם תצטרך הממשלה להיות חומה בצורה כלפי האישור שנעשה אתמול. עד מועד אישור התקציב האחרון ב-29 במאי, רק ילך וייגבר הלחץ מצד הכנסת והציבור - שינסו להשמיע את קול הזעקה כלפי כל אחד מהסעיפים.

כבר עכשיו אפשר לסמן כמה מהמנצחים הגדולים בקרב השרים שהצליחו להביא למשרדים שלהם תחזיות של שגשוג, לפחות לסוף השבוע הקרוב. ראשונים, היו אנשי משרד הביטחון - שסגר בפומבי את התקציב כבר ברביעי בלילה.

בחסות החשאיות הביטחונית הודיעו על מסגרת תקציבית לשנים הקרובות במערכת הביטחון לרבות התר"ש (התוכנית הרב שנתית) של הרמטכ"ל הרצי הלוי. בין הבשורות, התעצמות והתחמשות לקראת מערכה אפשרית עם איראן, מודל שירות הקבע הצעיר והפנסיות.

עוד בוואלה!

נתניהו: "אני רוצה לתת לכם אגרוף להלום בהם"

לכתבה המלאה
שר החינוך יואב קיש. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
הכריז על תקציב שלא נראה כמותו, אך הצהרונים מאיימים. שר החינוך קיש/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

גם בלשכת השר לביטחון לאומי יצאו שבעי רצון מהמהלך הנוכחי. אחרי שבועות קשים של פיגועים בעורף, הפגנות מסביב לשעון וטענות על כבילת ידיהם של השוטרים - בן גביר רשם הישג מרשים כשהצליח להוסיף תשעה מיליארד שקלים לתקציבו, לאחר שלפי הדיווחים ביקש כ-14 מיליארד שקלים.

זמן קצר לאחר מכן, כבר הודיע השר שהכסף יופקד בתוכנית "המשמר הלאומי" שתקודם בעתיד הקרוב וכוללת גיוס אלפי שוטרים וכ-650 מיליון שקלים לתמריצים לכוח האדם הקיים במשטרה ובשב"ס. מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי התקשר לבן גביר ובירך על הצלחתו.

גם הבטחת הבחירות של הליכוד, אודות חינוך חינם לפעוטות עד גיל שלוש, מקבלת התנעה ראשונה: חינוך לגילאי שנתיים עד שלוש. אמנם לא הוקצה תקציב לנושא, אך בעצם ההצבעה התחייבה הממשלה לקדם את הנושא. מדובר בעוד סעיף לאחד הקרבות המורכבים ביותר בתקציב הנוכחי - בין האוצר למשרד החינוך.

שר החינוך אמנם התגאה בתקציב "הגדול ביותר מיום הקמתו", ואמר כי מדובר בהישג אדיר להורי וילדי ישראל - אך סירב לפרט על כמה יעמוד. פרויקטים בודדים מופיעים ברשימה, כמו סכומי עתק לחינוך המיוחד ותכניות לחיזוק מעמד מנהלי בתי הספר (שהופיע בחוק ההסדרים). אולם, קיימים כמה פרויקטים שצורמים בהיעדרם כמו שכר המורים, תקצוב מעונות היום והצהרונים - שכבר מאיימים בהחרפת המאבק.

דיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
החרים את ההצבעה. שר התיירות כץ/ראובן קסטרו

התקציב עבר ללא מתנגדים, למעט שר התיירות חיים כץ שהחרים את ההצבעה במחאה על הקיצוץ בתקציב התיירות וביטול הפטור ממע"מ על התיירות, סעיף המופיע כחלק מחוק ההסדרים.

בעוד חודש פחות יומיים תחל ההצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. אלפי סעיפי תקציב יעברו בהרמת יד אחת, והמנצחים הגדולים יעמדו למבחן. מי מהם שיצליח לשמור על כוחו יצטרך להביא תכניות מפורטות לתקציבים הגדולים שקיבל, וכן לעבור את מסכת הוועדות ואלפי ההסתייגויות שכבר מתחילים להיאסף באופוזיציה לקראת ליל ההצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully