וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה רלוונטית ההתנתקות? נקמה אינה תוכנית עבודה"

עודכן לאחרונה: 24.2.2023 / 16:16

ח"כ אפרת רייטן ראתה מבפנים את הוועדה לבחירת שופטים. עם התקדמותה של המהפכה המשפטית, היא מתייחסת בריאיון לאולפן וואלה! לבעיות באופוזיציה ("אין גורם מאחד"), מה כן צריך לשנות ועל מליאת הכנסת שהפכה לזירת התגוששות בין ח"כים: "צריך עצבים של ברזל"

אפרת רייטן בריאיון לטל שלו, אולפן וואלה!, 23 בפברואר 2023/סטילס: ראובן קסטרו

ימים בודדים בלבד לאחר אישור שני הסעיפים הראשונים במהפכה המשפטית, באופוזיציה כעת חושבים מה יהיו הצעדים הבאים כדי להיאבק בקידום התוכנית ולעצור אותה. בריאיון מקיף לאולפן וואלה! מתייחסת ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה לצעדים, לחריקות בין העמדות השונות באופוזיציה וגם להתנהלות חברי הכנסת משני צידי המתרס, שהפכו לזירת קרב של ממש.

"אנחנו אופוזיציה ואנחנו במיעוט וככה זה בחוקי המשחק", אומרת רייטן לטל שלו. "בוודאי כשיש להם 64 מנדטים, ידענו שהסיכוי להפיל חקיקה כמו שגם יהיה לנו בעתיד הקרוב הוא נמוך. זו טבעה של כנסת כזאת פרלמנטרית. עם זאת, אני רואה את המסה הקריטית שהולכת ומצטברת גם בלחצים בתוך הכנסת גם בשיחות בשיחות במסדרונות שאנשים מהליכוד בעיקר המתונים שלא חשים בנוח עם כל מה שקורה".

רייטן מוסיפה כי אנשי הקואליציה לא ציפו להמונים שיציפו את הרחובות. "הם לא ציפו לעוצמות האלה", היא אומרת. "צריך להצדיע לכל האנשים האלו שמפסידים ימי עבודה ונוסעים בכל הארץ ומגיעים לירושלים ומגיעים להילחם על הדברים שהם מאמינים בהם, רואים גם אותנו נלחמים אם זה בוועדות ואם זה במליאה והם מעריכים את זה וזה מזין אחד את השני".

למרות מאות האלפים שמפגינים, האופוזיציה עצמה לא מציגה קו אחיד. בזמן שיאיר לפיד ובני גנץ מדברים על הידברות, ראש מפלגתה של רייטן, מרב מיכאלי, שוללת על הסף את סוגיית ההידברות. "אני מסכימה שאין איזה גורם אחד מאחד שמצליח לשים את כל חברי הכנסת תחת כנפיו וזה בהחלט חיסרון", מדגישה רייטן, אך מבהירה: "אני חושבת שבסוף מבחינת המטרה של כולנו היא משותפת גם אם כל אחד פועל אחרת. ישראל ביתנו למשל החליטו להחרים, אבל היו נגד הרפורמה כמובן. אנחנו סברנו שצריך דווקא להילחם כי בסוף אין הרבה אנשים. בחרנו בנו להילחם בתוך המליאה".

בקואליציה קוראים לכם כבר שבוע להידברות ואתם לא מוכנים כל עוד לא עוצרים את החקיקה. אם זה חורבן הדמוקרטיה לשיטתכם, לא כדאי לנסות לעצור ולדבר קודם?

"כן, צריך לעצור ולדבר, בדיוק כמו שאת אומרת. אני כעורכת דין כשהגשתי כתב תביעה או הגנה ושלחו אותנו לגישור נעצרו ההליכים המשפטיים- אי אפשר לעשות את זה במקביל, זה לא עובד ככה אם אתה הולך לדבר אתה הולך לדבר. אם אתם לא מוכנים לעצור אז תתקדמו. אתם הכוח, אתם הקואליציה, אתם אומרים אנחנו ממשלת ימין על מלא, זה מה שהבטחנו בקמפיין לבוחרים שלנו אז תתקדמו. אתם האחראים, אתם השליטים, אתם המשילות. אנחנו רואים את תוצאות ההרס בביטחון, בכלכלה, בחוסן הלאומי שהוא מורכב מכל אלו ביחד. הם יהיו בסוף האחראים. במקרה הזה אי אפשר לבוא ולהגיד 'אנחנו האחראים אבל לא האשמים'. הם גם אחראים וגם אשמים".

אפרת רייטן, אולפן וואלה!, 23 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
ח"כ אפרת רייטן/ראובן קסטרו

בכהונת הממשלה הקודמת שימשה רייטן כחברה בוועדה לבחירת שופטים. "יש מקום לתיקונים ושינויים וגם התחלנו לעשות במהלך השנה", היא מספרת. " אני רוצה לקעקע את השקר הנורא שבו חוזרים על המנטרה חסרת הבסיס ששופטים ממנים את עצמם. זה באמת אין קשקוש יותר גדול מזה. אנחנו עשינו תהליך של גישור כי יש נציגים של הקואליציה והאופוזיציה ובמקרה שלנו גם הפערים ביני לבין שאר הפוליטיקאים כמו גדעון סער, איילת שקד ושמחה רוטמן. גם לשכת עורכי הדין לא היו תמימי דעים עם השופטים. כל אחד הביא לשולחן הדיונים את האינטרסים שלו והשקפת העולם שלו וכדי בסוף להגיע להשקפת העולם שלו כשמינינו 4 שופטים לבית המשפט העליון - היה צריך להגיע להסכמות רחבות. יש עדיין מה לעשות. השינוי עכשיו הוא בעיניי קטסטרופה בדמות השתלטות של פוליטיקאים".

עיקר הביקורת של חברת הכנסת מהעבודה היא סביב יצר הנקמה של הקואליציה. "יש ביני לבין ח"כ רוטמן יחסים. החרמות הן לא נכונות, אבל אני לא יכולה להתפשר על משהו שהוא פחות מדמוקרטיה. עכשיו אני שומעת בשולחן הדיונים שהחקיקה היא סוג של נקמה על ההתנתקות. מה זה רלוונטי?

את חושבת שהוא פועל מתוך יצר נקמה?

"קודם כל אני שומעת אותו ואחרים, אפילו את שר האוצר מדבר, אומר איפה הייתם בהתנתקות? מה זה רלוונטי? אז אם באתם עכשיו לנקום, אנחנו מבינים שנקמה היא לא תכנית עבודה. כמובן שלא למדינה".

שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן/ראובן קסטרו

בצד המשך ההתקדמות של המהפכה המשפטית, לאחרונה נרשמו עימותים רבים בתוך מליאת הכנסת והוועדות - מהאישור בוועדה והקפיצה על השולחנות של חברי האופוזיציה ועד המקרה שבו ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית שידר בשידור חי ברשתות החברתיות שלו סרטון מתוך המליאה ובו קילל את חברי הכנסת הערבים.

"צריך עצבים של ברזל בימים כאלה כדי לשמור על איפוק", היא מסבירה. "אני רואה אנשים שהם נורמטיביים לחלוטין, בדרך כלל כשהייתי איתם בקואליציה אמרו איזה ממלכתיים אתם - יותר מידי - ואני רואה אותם מגיעים לנקודות שבר שיוצאים מהם דברים שלא דמיינתי שיכולים לצאת. כשאנחנו רק מפרידים את ההתפרצות בוועדת החוקה, אם זה יוראי ואחרים, אי אפשר לבוא אליהם בטענות כי זה היה נידבך על גבי נידבך, אני רואה את ההתפרצויות האלו ואני לא בן אדם שונא, אני בן אדם אוהב, והמקום הזה שבו התחלנו את הקדנציה שלנו באופוזיציה ומהיום הראשון מטיחים בנו שהפסדתם, לא רוצים לשמוע אתכם, נעשה מה שבא לנו".

גם במחנה שלכם וגם מקרב המוחים יש קולות שלא מקבלים את הממשלה כלגיטימית וקוראים להפעיל אלימות

"ולכן אני אומרת שתמיד זה ביצה ותרנגולת. בסוף אזרח שרואה ושומע את חברי הכנסת, גם את אלמוג כהן וגם אחרים מדברים על נקמה, מדברים בזלזול ויוהרה, מקטינים ומדברים אפילו לגופם של אנשים, אפילו לא לגופו של עניין, שבעיני זה מתחת לכל ביקורת, ולא מכבדים את המעמד את הכנסת ואת עצמם. האמון הציבורי בכנסת הוא הרבה יותר נמוך מזה של בית המשפט העליון".

הסרטון ששידר ח"כ אלמוג כהן

בווידאו: מתוך לייב פייסבוק של ח״כ אלמוג כהן מ״עוצמה יהודית״ בזמן הצבעת הכנסת אתמול/מתוך שידור לייב בעמוד הפייסבוק של חה"כ אלמוג כהן

גם מצבה של מפלגת העבודה נמצא על הפרק לאחר הבחירות האחרונות, שבמסגרתן המפלגה הצטמקה ומרצ נותרה מחוץ לאחוז החסימה - לטענת רבים בשל סירובה של היו"ר מיכאלי להתאחד עם מרצ. "אנחנו עושים חשבון נפש", מבהירה רייטן. "יש פה חשיבות עצומה ללמוד מהטעויות שלנו אין ספק שיש קולות בציבור שעדיין כועסים, לדעתי ברובם לא מאוד בצדק. מאוד טבעי למצוא אשם אחד, מעין שעיר לעזאזל ולהפיל עליו את כל האשמה. בעיניי זו טעות, אבל כל חברי סיעת העבודה מצטיינים בוועדות והמאמץ שלהם בכנסת - אנחנו נמצאים הרחק מעל כולם בכל העבודה הרצינית שאנחנו עושים. ברור שצריך לעבור כברת דרך כדי לתקן את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully