וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"פ שאיים באונס ונגד שאמר: "שכל ההומואים ישרפו": תלונות החיילים בצה"ל

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 11:07

מ"מ שבעט בבטנו של חייל שביצע שכיבות סמיכה, מפקד פלוגה שאמר לצוער "אני אאנוס אותך" וקצינה שלא אפשרה לחיילת שלה להעביר הדרכה בשל היותה אתיופית: אלה רק קומץ מהתלונות שסוקר דוח קבילות חיילים לשנת 2022. הנושא הבעייתי שממשיך להוביל: התנהגות מצד מפקדים לפקודיהם

בווידאו: דוח נציבת קבילות חיילים חושף מקרים משפילים, אלימים וחמורים בצה״ל/צילום: דוברות משרד הביטחון

6,075 קבילות של חיילים הוגשו במהלך שנת 2022 - כך עולה היום (רביעי) מדוח הנציבה לקבילות חיילים בצה"ל. מתוך קבילות אלה, 3,654 קבילות הוגשו על ידי חיילים בשירות חובה, 740 על ידי אנשי קבע, 450 על ידי משרתי מילואים ו-800 מלש"בים. לפי הנתונים, ישנה עליה משמעותית, של 350%, במספר הקבילות הקבוצתיות שהוגשו. לפי הדוח, 58% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות.

תא"ל במיל' רחלי טבת ויזל, נציבת קבילות החיילים, אמרה השבוע, כי הנושא המוביל בדוח גם השנה הם יחסי פקוד-מפקד המהווים 40% מהקבילות. "זה בעיקר מול הפיקוד הצעיר, נקרא לילד בשמו, בעיקר מול הסג"מים, אלה שסיימו לא מזמן קורס קצינים", היא מעידה. "זה מטריד אותי כי כשאני מסתכלת על אופי הקבילות עוד לפני אלימות מילולית ופיזית, אני רואה אי טיפול בזכויות הפרט. למשל כשחייל פונה למפקד שלו ואומר: 'יש לי הפניה רפואית', והמפקד הצעיר אומר 'אבל יש לנו מטווח, אתה לא יכול לצאת' או 'אתה עובד עלי', אז זה לא מגיע למג"ד".

עוד אמרה טבת-ויזל, "דוגמה ממש פסיכית של חייל שפונה למפקדת צעירה, סג"מית, ואומר: 'יש לי הזמנה לחתונה של אחותי', והקצינה הצעירה אומרת 'אני לא יכולה לאשר לך כי אתה מוכר כחייל בודד'. זה אבסורד מכל הכיוונים. זה גם סתם טיפשות וגם אי ידיעת הפקודות".

לוחמות גדוד לביא הבקעה, השתתפו בפעילות בכפר עקבת ג'בר, 6 בפברואר 2023. דובר צה"ל
6,075 קבילות הוגשו במהלך 2022. לוחמות במהלך פעילות/דובר צה"ל

סוגיה נוספת אליה התייחס נציבת קבילות חיילים היא אלימות פיזית ומילולית, "פיזית זה ממש מכות, סטירות ובעיטות. מילולית זה החל בקללות והתבטאויות קשות עד לביטויים אפילו גזעניים. לקרוא לחייל שלך 'כושי' זה ביטוי שהוא קשה מצד מפקד, גם אם הוא אומר לי אחר כך שזה החייל שאני הכי אוהב. הפגיעה היא פגיעה. כנ"ל לגבי ביטויים הומופובים למיניהם שהמפקדים אומרים שאין להם בעיה עם זה - זה לא משנה. סגנון הדיבור הזה הוא סגנון פוגעני".

עוד עלייה מעניינת היא במספר הקבילות הקבוצתיות. "כשאני אומרת לכם 6,075 קבילות אני סופרת קבילות, לא אנשים", היא מסבירה. "לדוגמה הייתה קבילה אחת שעסקה במדי א' של החיילות, קבילה סופר מוצדקת בעייני, על איך שנראים מדי א' של החיילות שמבליטים איברים מוצנעים. על הקבילה הזאת חתומות יותר מאלף חיילות. אני ספרתי את זה כקבילה אחת".

עוד בוואלה!

"המסכל השקט" נגד מטרות אויב: הכירו את "השרקרק"

לכתבה המלאה

ביטויים גזעניים והומופוביים

בדוח הועלו מספר מקרים בולטים ביניהם חייל שסרב להשתתף עם פלוגתו באימון, ומפקד הפלוגה הנחה את מפקד המחלקה להפעיל עליו כוח פיזי כדי שיחזור בו מהחלטתו. המ"מ הגיע לחדרו, הקים אותו בכוח ממיטתו ואמר לו: "לא מעניין אותי שכואב לך, תסבול, אתה על הזין שלי ואתה תרד לשטח". בקבילה נטען, כי המ"מ נוקט כלפיהם באלימות פיזית למשל כשבעט באזור בטנו של חייל בעודו מבצע "שכיבות סמיכה" כאקט ענישתי, ומקלל וקורא לחיילים בשמות גנאי. בעקבות האירועים הושעה מפקד המחלקה מתפקידו ונשפט בדין משמעתי.

בקבילה אחרת רס"פ שדחף באגרופים חייל, קילל אותו ואמר: "על אנשים כמוך ישבתי בכלא, ואני לא פוחד לשבת שוב". במקרה אחר מפקד מחלקה הכה חייל באגרופים ועוד מקרה שבו מפקד פלוגה סטר לחייל בפניו וטען "זה בצחוק". מפקד מחלקה אחר שסטר לחיילת "בצחוק" לאחר ששרה בקול רם. מבירור הקבילה עלה כי בתגובה לכך החיילת סטרה למ"מ בחזרה.

במקרה חמור לא פחות קבל צוער בבה"ד 1 על כך שמפקד הפלוגה אמר לו ולצוערים נוספים "אני אאנוס אתכם", "חבורה של קוקסינלים", "אתם אפסים". בקבילות אחרות עלו טענות על נגד בדרגת רס"ב שאמר לפקודו "אני גבר כי יש לי איבר מין זכרי בין הרגליים ולך לא" ונגדת משמעת שאמרה בבדיחות הדעת לחייל "הומו", "זבל" ו"קוקסינל". חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקדו ציין במהלך שיחה עם חייליו כי הוא "שונא הומואים" וכי "כל ההומואים צריכים להישרף".

מקרים רבים נוגעים לפגיעה בחיילים בני העדה האתיופית. באחד מהם, קבל חייל בן העדה האתיופית על כך שבמהלך שיחה אמרה המפקדת שלו: "אם מכבים את האור בחדר לא רואים אותך". במקרה אחר חיילת בשירות חובה הלינה על כך שהתבקשה ע"י קצין ביחידתה לא להעביר הדרכה בשל היותה בת העדה האתיופית. בשני מקרים נוספים כינה נגד מטבח חייל בן העדה האתיופית "ביסלי", וחייל ששאל את מפקדו מדוע הוא נדרש למלא משימות ניקיון, נענה בהומור "כי אתה שחור". "אני כן רואה התבטאויות של מפקדים שחושבים שזה מצחיק ונחמד לקרוא למישהו 'כושי'. זה לא מצחיק וזה לא נחמד וצריך גם למגר את זה", אמרה טבת-ויזל.

בקבילה נוספת חיילת בשירות חובה הלינה על כך שמפקדתה שוחחה עם אביה וסיפרה לו שהיא מקיימת קשר רומנטי עם איש קבע שאינו יהודי, מה שגרם לסכסוך בינה לבין הוריה.

חיילים במהלך פעילות מבצעית באיו"ש. דובר צה"ל
חיילים במהלך פעילות/דובר צה"ל

לגבי שירותי הרפואה הגדירה נציבת קבילות חיילים את הנושא כ"אחד הדברים הקשים בדוח". "הנושא הזה נוגע בעיקר לקב"נים. יש טענות שקשורות להתנהגות גורמי רפואה, אבל לא מדובר בעיקר. העיקר פה הוא שחסרים קב"נים". מהדוח עולה כי בשנה החולפת הלינו עשרות רבות של חיילים על עיכובים בקיום פגישה עם קב"ן, שנבעו, רובם ככולם, ממחסור בקציני בריאות הנפש. כך למשל מקבילתה של חיילת בשירות חובה עלה כי חל עיכוב של שבעה חודשים בקביעת תור לקב"ן".

הנושא האחרון בו עסק הדוח היה תשתיות ומחייה. "אני רואה אסלות שבורות, קירות עם עובש, אין כיורים, נזילות, פטרת, באמת מגעיל. יש בסיסים שפשוט דוחה להסתובב שם. יש בסיסים שעשו שיפור משמעותי", אמרה נציבת קבילות חיילים. "לגבי מזון - אין חיילים רעבים. הנושא זה לא הכמויות. הנושא הוא מזון שלפעמים הוא מלוכלך, לפעמים לא אכיל, לפעמים עד שהוא מגיע אז צריך לזרוק אותו כי הוא מגיע לא בתנאי קירור כמו שצריך".

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים, וילמד מהדו"ח ומהלקחים העולים ממנו. ניתן לראות ירידה במספר הקבילות בנושאי הגיוס לצה"ל, זמינות תורים רפואיים, היסעים למשרתים ועוד, בין היתר בעקבות הלמידה והפקת הלקחים מדו"חות ומקבילות שהוגשו בעבר. צה"ל מקיים הליך סדור להעמקה בממצאים וטיפול מקיף ומערכתי בפערים שהועלו בדו"ח בהובלת סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם".

"גופי המטה פועלים יחד כדי לממש את מלוא זכויות המשרתים בחובה ובקבע ולצמצם מצבים בהם הנחיות ופקודות אינן מבוצעות כראוי. צה"ל פועל להטמעת מדיניות 'מודל הקבע החדש' באמצעות חניכת המפקדים והסגלים, בקרה, תחקור והפקת לקחים בנושא".

"מפקדי צה"ל בכלל המדרגים עוסקים רבות בטיפול פרט. צה"ל מקדם הנגשת כלים למפקדים צעירים לטיפול מיטבי בחיילים. מקרים בהם אירעה אפליה, אלימות פיזית ואלימות מילולית כלפי משרתים, מנוגדים לערכי צה"ל, נלקחים בחומרה רבה, מתוחקרים לעומק ומטופלים ביד קשה. המקרים המתוארים חמורים ביותר, המשרתים שנפגעו מלווים ככל הנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully