וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מקדמת חוק שיאפשר למשטרה להשתמש במצלמות פנים ביומטריות

עודכן לאחרונה: 17.2.2023 / 9:57

הצעת החוק תאפשר למשטרה להשתמש במצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי ותסדיר בדיעבד את השימוש במערכת "עין הנץ". זאת, לקראת הגשת תשובת המדינה לעתירה לבג"ץ נגד השימוש הלא חוקי במערכת. הצעת החוק תכיר בפגיעה בזכויות המצולמים, אך תדגיש שאין לעשות זאת מעבר לנדרש

בווידאו: נתניהו: יש נגדי הסתה חסרת אחריות בגיבוי של ראשי האופוזיציה/מערכת וואלה!

הממשלה צפויה לאשר בישיבתה השבועית ביום ראשון הצעת חוק שתאפשר למשטרה להשתמש במצלמות מתקדמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי. בכך, תסדיר בדיעבד את השימוש במערכת "עין הנץ" לזיהוי לוחיות רישוי של מכוניות בכבישים.

מדובר בהצעת חוק ממשלתית של המשרד לביטחון לאומי שאושרה לראשונה בשנה שעברה על ידי ממשלת בנט-לפיד, ולא התקדמה מאחר והכנסת התפזרה לבחירות. כבר אז היא עוררה ביקורת על הפגיעה המסתמנת בפרטיות וחשש משימוש באמצעי מעקב דרקוניים. ההצעה חוזרת כעת לשולחן הממשלה לאישור בהליך מזורז; לקראת הגשת תשובת המדינה לבג"ץ בעוד כשבועיים, בעתירה של האגודה לזכויות האזרח נגד השימוש הלא חוקי שעשתה המשטרה במערכת "עין הנץ" במשך שנים מבלי להסדיר את המערכת בחקיקה ובתקנות.

מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
המדינה עשתה שימוש במערכת במשך שנים ללא הסדרה/ראובן קסטרו

בדברי ההסבר להצעת החוק שמסדירה בפקודת המשטרה את השימוש המשטרתי במערכות צילום מיוחדות ובכלל זה מערכות ביומטריות, ולשימוש בתוצריהן, נכתב כי השימוש בכלים דיגיטליים ואלקטרוניים מתקדמים "דרוש לצורך מילוי החובה המוטלת על המשטרה לחקור עבירות פליליות ונועד לאפשר לבצע את ליבת התפקידים והמשימות המוטלים עליה". לפי ההצעה, מערכות הצילום המיוחדות מהוות "כלי יעיל ואפקטיבי לצורך גילוי ומניעת פשיעה, שמירת הסדר הציבורי והגנה על שלום הציבור ובטחונו". מדובר במערכות צילום הכוללות "יכולות עיבוד המאפשרות צילום של אובייקטים או של אנשים והשוואתם למידע מזוהה שהוזן למערכת בעניינם באופן שעשוי לאפשר לזהות את האובייקט או את האדם המצולם אם הוזן מידע כאמור", כך לפי ההצעה.

הצעת החוק מכירה בכך שאכן "יש פגיעה בזכותם החוקתית של המצולמים לפרטיות. לכן על השימוש במערכות צילום מיוחדות לעשות באופן שאינו פוגע בפרטיות מעבר לנדרש".

ההצעה תאושר ביום ראשון בהליך מזורז בעיקר לנוכח ההליך בבג"ץ נגד "עין הנץ", שבו המדינה נדרשה להשיב מדוע לא תסדיר את השימוש במערכת בחקיקה. עם זאת, ההצעה מניחה את התשתית המשפטית שתאפשר למשטרה בעתיד להכניס לשימוש מבצעי מערכות צילום מיוחדות חדשות בכפוף להתקנת תקנות בלבד, מבלי לעבור הליך חקיקה נוסף בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully