וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק לשלילת מעמד ממחבלים אושר בקריאה שניה ושלישית

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 18:25

ההצעה לביטול אזרחותו או תושבותו של מחבל שמקבל תגמול עבור מעשי טרור אושרה בהסכמת האופוזיציה, מלבד חלק מנציגי המפלגות הערביות. נציגי משפחות שכולות שליוו את הליך החקיקה ונכחו בכנסת בעת אישור החוק בירכו. בנוסף, אושרה בקריאה טרומית הצעה לביטול חוק ההתנתקות

בווידאו: כתב אישום הוגש נגד המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד/יותם רונן

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. בנוסף אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק של ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד לביטול חוק ההתנתקות.

ההצעה לביטול אזרחות אושרה בהסכמת סיעות האופוזיציה, מלבד חלק מנציגי המפלגות הערביות. סיעת חד"ש תע"ל הגישה להצעה מאות הסתייגויות ותכננה לערוך פיליבסטר שיערוך תשע שעות אך לבסוף הסכימה לקצר את אורך הדיון לשעתיים בלבד.

הלווית אחיו של המחבל מהפיגוע בדיזנגוף 28 באוקטובר 2022. רויטרס
במפלגות הערביות הביעו התנגדות. פעילי טרור/רויטרס

למעשה החוק מגדיר את התנאים לפיהם ניתן יהיה לשלול אזרחות מפעילי טרור. לפי ההצעה, שהקואליציה קידמה בהליך מהיר בשל ריבוי הפיגועים בתקופה האחרונה - אפשר יהיה לבטל את אזרחותו של אדם שהורשע במעשה טרור, הוטל עליו מאסר בפועל וקיבל בעצמו או מישהו מטעמו שכר או תגמול מהרשות הפלסטינית.

אם התקיימו שלושת תנאים אלו, יודיע שר הפנים בתוך שבעה ימי עבודה, ולאחר שתינתן לפעיל הטרור הזדמנות לערער על ההחלטה, על כוונתו לבקש מבית המשפט לבטל את אזרחותו הישראלית. במידה ולא נסתרה החזקה שהוא אכן מקבל קצבה מהרשות הפלסטינית ועם ביטול אזרחותו על ידי בית המשפט, יורחק פעיל הטרור מישראל בתום תקופת ריצוי עונשו לשטחי הרשות הפלסטינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
החוק אושר סופית. מליאת הכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

נציגי משפחות שכולות שליוו את הליך החקיקה וישבו ביציע האורחים בעת אישורה אמרו כי יש לברך ברכת "שהחיינו" על כניסת החוק לספר החוקים. "סוף סוף משנים את המשוואה", אמרו לחברי הכנסת מהקואליציה.

גם יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, ח"כ זאב אלקין, מיוזמי החוק, בירך: "אין חוק יותר צודק מזה, המציאות בה תושב או אזרח מדינת ישראל לוקח נשק, הורג ולאחר מכן מקבל משכורת מהרשות הפלסטינאית היא מעוותת והזויה. אין סיבה שבן אדם כזה יישאר תושב או אזרח של מדינת ישראל, ייהנה מהטבות כלכליות, ואחר כך ישתחרר מהכלא ויהפוך לגיבור של הרשות הפלסטינאית. הצעד הזה יעשה צדק ויגרום להפסקת המנגנון המעוות של עידוד הטרור".

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק אמרה כי מעכשיו "ישראל תפסיק להושיט את הלחי השניה לטרור, ותמשיך לייצר תג מחיר מרתיע מול תשלומי הטרור של רב המחבלים אבו מאזן".

ביטול חוק ההתנתקות

במליאה אישרו בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד לביטול חוק ההתנתקות. לפי ההצעה, יבוטלו איסורי הכניסה והשהייה בשטחים שפונו במסגרת תכנית ההתנתקות, וביטול הזכויות של מי שישבו בהם אך הסעיפים המהווים מנגנוני פיצוי למתיישבים יישארו תקפים. בהצעה תמכו גם חברי אופוזיציה, ביניהם גדעון סער וסיעת ישראל ביתנו. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נכח בהצבעה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "משאף לא אחת מתכליותיה של תכנית ההתנתקות התממשה, ובשל כך שבמקום תועלת הביאה לנזקים עצומים, מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים ועקירתם".

מדובר בפעם הראשונה שהקואליציה קדימה חקיקה פרטית במליאת הכנסת, מאז יצאה הממשלה לדרך.
ההצעה עוררה מחלוקת באופוזיציה, ובוואלה פורסם לראשונה על עימות סוער בישיבת סיעה סגורה של המחנה הממלכתי סביב אופן ההצבעה על ההצעה.

אדלשטיין אמר לאחר ההצבעה: "בזמן שאנחנו מתעסקים בדברים חשובים, מתחת לאפנו מתרחש תהליך חשוב עוד יותר. הפלסטינים, בעידוד ובתמיכת האיחוד האירופי, נוגסים בשטחי C וקובעים עובדות בשטח. מרגע שהם מצליחים לקבוע עובדה - קשה מאוד לשנותה. ראו מה קורה כבר שנים עם חאן אל אחמר".

"הפתרון הוא התיישבות בשטחי יהודה ושומרון. אנחנו צריכים לחזור ולהוביל את הבנייה בכל חבלי המולדת ולספק את התשתית לתושבים שקובעים בגופם ובביתם את גבולות מדינת ישראל", טען אדלשטיין. "העם בחר לא רק ברפורמה המשפטית - אלא בממשלת ימין שיכולה לעשות היסטוריה ולעצב את פניה וגבולותיה של מדינת ישראל לעולמי עד. הצעת החוק הזו באה לתקן את אחת העוולות הגדולות בתולדות מדינת ישראל - ההתנתקות החד צדדית והפקרת שטחי המולדת לידיו הזוממות של האויב".

מסיעת הציונות הדתית נמסר כי "היום מתקנים את העוול. ממשיכים לקיים את שהבטחנו בבחירות - מבטלים את חוק ההתנתקות! אחרי 18 שנה עושים צדק ומתקנים את העוול הגדול שנעשה להתיישבות ולמדינת ישראל כולה. עכשיו המשימה היא להקים ולפתח את חומש ואת מפעל ההתיישבות בצפון השומרון ולהמשיך לחזק את אחיזתנו בארץ ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully