וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחקיר שחשף: קבוצת ההאקרים הישראלית שמתערבת בבחירות ברחבי העולם

מערכת וואלה חדשות

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 11:29

לפי התחקיר, יוצא יחידה מובחרת בשם טל חנן מנהיג קבוצת האקרים ישראלית בשם "צוות חורחה", שלדבריו התערבה ביותר מ-30 מערכות בחירות בעולם. הדרך: פייק ניוז ברשתות חברתיות. הפרטים המלאים

בווידאו: בית החולים הלל יפה בחדרה אחרי תקיפת הסייבר/צילום: מעריב

תחקיר מקיף בינלאומי בהשתתפות עיתון הארץ ודה-מרקר חשף קבוצת האקרים ישראלית בהובלתו של אדם בשם טל חנן, בן 50 ששירת בעבר ביחידה מובחרת במערכת הביטחון, שלטענתה התערבה ביותר מ-30 מערכות בחירות ברחבי העולם באמצעות הפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות.

לפי התחקיר, הקבוצה המכונה "צוות חורחה", פועלת מתחת לפני השטח במשך יותר משני עשורים. התחקיר כלל צילום שיחות במצלמה נסתרת, שבהן היתר סיפר חנן כי שירותיו, שאותם הוא מכנה כ"מבצעים מיוחדים", ניתנו לסוכנויות ביון, קמפיינים פוליטיים וחברות פרטיות בכל רחבי העולם כשהמטרה אחת - להטות את דעת הקהל.

עוד עולה מהתחקיר כי "צוות חורחה" שולט באלפי חשבונות מזויפים ברשתות חברתיות שונות - מטוויטר, דרך פייסבוק ואינסטגרם ועד ג'ימייל, לינקאדין, טלגרם ויוטיוב. בנוסף, עולה מהתחקיר כי חנן מפעיל את שירותיו בין היתר דרך חברה ישראלית בשם "דמו-מן", שרשומה בחברה באתר שמנוהל על ידי משרד הביטחון הישראלי כדי לקדם ייצוא ביטחוני לעולם. במשרד הביטחון לא הגיבו לתחקיר.

השיחות במצלמה הנסתרת עם חנן וצוותו התרחשו בין החודשים יולי עד דצמבר בשנה שעברה, בין היתר במשרד של הצוות באזור התעשייה במודיעין. חנן תיאר כי צוותו מכיל אנשים שהם בוגרי סוכנויות ביטחון ישראליות עם מומחיות בכלכלה, רשתות חברתיות וקמפיינים וכן לוחמה פסיכולוגית. לדבריו, לצוות יש שישה משרדים ברחרבי העולם. הוא גם ציין בשיחות כי אחיו, זוהר, הוא יו"ר הצוות.

"אנחנו מעורבים בימים אלה במערכת בחירות באפריקה", אמר טל חנן באחת מהשיחות הנסתרות עם העיתונאים שביצעו את התחקיר. "יש לנו צוות ביוון ובאמירויות גם. עד כה השלמנו 33 מערכות בחירות ברחבי העולם, 27 מהן היו מוצלחות". עם זאת, הוא טען כי צוותו לא היה מעורב ישירות בפוליטיקה האמריקנית. בנוסף, דרך התשלום הייתה באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין, אך גם במזומן. לדבריו, העלות של העסקת הצוות לטובת קמפיין בחירות נע בין 15-6 מיליון אירו.

סייבר. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

התחקיר גם מציין כיצד פעל "צוות חורחה". חנן מתרברב כי הוא שולט ביותר מ-30 אלף אוואטרים ותיאר כיצד הוא שולט בהם. "יש לנו ספרדים, רוסים, אסיאתיים ומוסלמים. בוא נבנה מועמד לבחירות", הוא סיפר לתחקירנים והציג להם דמות של אישה בשם סופיה ויילד. "אני אוהב את השם הזה. בריטית. יש לה כבר עכשיו חשבון דואר אלקטרוני, תאריך לידה. הכול". התחקיר העלה שהצוות השתמש בתמונות של אנשים אמיתיים כדי ליצור חשבונות מזויפים. במקרה של אותה "סופיה ויילד", מתברר שמדובר באישה ממוצא רוסי המתגוררת בעיר לידס בבריטניה.

חברת גוגל סירבה להגיב לתחקיר. חנן סירב להגיב לתחקיר וטען כי הוא צריך אישור מאדם שסירב למסור את שמו לפני שיוכל להגיב, אך אמר בכל זאת לעיתונים שביצעו את התחקיר: "אני מכחיש שנעשה דבר פסול". אחיו, זוהר חנן, מסר: "אני עובד כל חיי לפי החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully