וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות: משה ליאון עשה שימוש פסול במשאבי העירייה לתעמולת בחירות אישית

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 9:08

יו"ר הוועדה השופט אריה רומנוב קבע בהחלטה תקדימית כי שלטי החוצות, הפרסומים בעיתונים ושקיות המתנה הנושאות את שמו של ראש העיר ירושלים במימון עירוני של מאות אלפי שקלים, הם בגדר הפרת חוקי התעמולה, ופסק שיהיה עליו לשלם הוצאות משפט בגובה של 40 אלף שקל

בווידאו: סרטוני תדמית של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון/צילום: עריית ירושלים

שופט בית המשפט המחוזי אריה רומנוב, יו"ר ועדת הבחירות האזורית, קיבל היום במלואה סדרת עתירות שהגישה סיעת התעוררות בירושלים, כנגד מפעל תעמולה שניהלה עיריית ירושלים לטובתו של ראש העיר משה ליאון, תוך שימוש במשאבי הציבור.


העתירות עוסקות במגוון רחב של פעולות תעמולה שבוצעו על ידי העירייה לטובתו של ראש העיר, ונפסק כי הן לא חוקיות. פעולות אלה כוללות הפצת פרסומים על אירועים עירוניים שונים תחת הכותרת "בברכתו של משה ליאון", הפקת סרטונים שבהם ליאון משמש כ"פרזנטור", פרסומים על שלטי חוצות עם שמו, חוברות המסכמות את פעולות העירייה, תוך ייחוס הפעולות למשה ליאון ולנבחרי ציבור אחרים בעיר, ושימוש במערכת המסרונים העירונית ובקבוצות הטלגרם העירונית להפצת מסרים עם שמו ודמותו.

משה ליאון ראש העיר ירושלים. צילום - ראובן קפוצינסקי, אתר רשמי
110 אלף שקחיות ממתקים בשמחת תורה עם שמו עליהם. משה ליאון/אתר רשמי, צילום - ראובן קפוצינסקי

כמו כן התיחסו העתירות לפרסומים הנעשים תוך עירוב תכנים בין דף הפייסבוק האישי של ליאון לבין דף הפייסבוק של העירייה, כאשר ליאון עושה שימוש בתכנים של העירייה גם בדף הפייסבוק האישי שלו, ולפרסום ממומן של העירייה בעיתון "המבשר", שהופץ ערב חג הפסח, ובמסגרתו הופיעה ברכה ותמונה של משה ליאון

תעמולה לא חוקית נוספת היתה חלוקת כ- 110,000 שקיות ממתקים בבתי הכנסת בחג שמחת תורה, שעליהן מופיעים שמו של ראש העיר וסגנו, ומתנות שונות שחילקה העירייה בשילוב שמו של ראש העירייה. בעתירה הוצגו שלושה סרטונים שהפיקה העירייה בעלות של למעלה מ-600,000 שקל בהם משה ליאון הוא דמות מרכזית. בנוסף הוצגה בעתירה חוברת הישגים והאדרה עצמית שהפיקה העירייה בעלות של כ-216,000 זקל ושטחי פרסום בעיתון החרדי "המבשר" בעלות של 60,000 שקל.

בתגובה לכל הדוגמאות שהוצגו, קבע השופט כי לא נמצאה הצדקה להופעתו של ראש העיר כדמות המרכזית בסרטונים, בחוברות ובפרסומות בעיתונים ושכל מטרתם היא תעמולתית. בסיכומם של דברים קבע השופט רומנוב כי העירייה הפרה בפרסומים רבים חוקי התעמולה, ועשתה שימוש במשאבי הציבור לטובתו של משה ליאון בהיקפים אדירים. השופט קבע כי על העירייה ומשה ליאון לשלם סך של 40,000 שקל בגין קבלת העתירות.

עוד בוואלה!

"מקדם את עצמו במקום לקדם את העיר": ראש העיר י-ם פרסם סרטון למרתון - והסיר אותו

לכתבה המלאה
נסיעת הרצה ראשונה במקטע החדש של קו הרכבת הקלה בירושלים בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב וראש עיריית ירושלים משה ליאון, 16 בינואר 2023. אבי מזרחי, אתר רשמי
"סוף למסע התעמולה האישית". משה ליאון בנסיעת ההרצה של המקטע החדש ברכבת הקלה/אתר רשמי, אבי מזרחי

יו"ר תנועת התעוררות אדיר שוורץ אמר כי "שמנו היום סוף למסע התעמולה האישית של ליאון, שכולו ממומן מכספי תושבי ירושלים, המשלמים את הארנונה הגבוהה בארץ. לא עוד הפקות, סרטונים, לוחות שנה ושלטי חוצות על חשבוננו. ראוי שגם את הוצאות המשפט, שפסק בית המשפט, ישלם ליאון מכיסו האישי, ואני קורא לו לנהוג כך. התעוררות בירושלים תמשיך לשרת את תושבי העיר ולהילחם על טוהר המידות ועל הקופה הציבורית".

ד"ר מתן גוטמן ועו"ד אריאל מרנס, שייצגו את התנועה בעתירה, מסרו: "מדובר בהחלטה תקדימית ורחבת יריעה של ועדת הבחירות, שמתווה את המותר והאסור על ראשי ערים ורשויות מקומיות לקראת שנת הבחירות. אנו מברכים על ההחלטה של השופט רומנוב, שקיבל את כל הטענות שלנו, וקבע באופן גורף שעיריית ירושלים ומשאביה פעלו בשירותו האישי של מר משה ליאון".

עיריית ירושלים: "פעלנו בתום לב"

מהעירייה נמסר: "החלטת ועדת הבחירות עוסקת בפרסומי עבר, אשר כולם עברו, קודם לפרסומם, לעיון הלשכה המשפטית של העירייה, אשר סברה כי מדובר בפרסומים מותרים, על פי פרשנותה את ההנחיות, ואישרה את הפרסומים מראש, עוד לפני הינתן החלטת ועדת הבחירות. העירייה הקפידה מאז ומתמיד לנהוג בהתאם להנחיות והמלצות הלשכה המשפטית.

"עמדת הלשכה המשפטית הוצגה בפני ועדת הבחירות אשר קיבל את עמדת הלשכה המשפטית לגבי רבים מהפרסומים וקבע כי אינם תעמולת בחירות. ונצטט את כב' השופט רומנוב: 'עמדת ראש העיר והעירייה מניחה את הדעת. בבואנו לבחון מהו האפקט הדומיננטי של פרסומים אלה, לא ניתן לומר שהאפקט הדומיננטי של פרסום על אודות אירועים שבהם ראש העירייה עתיד להשתתף הוא בגדר תעמולת בחירות. בשים לב לכך שיש להשתתפותו של ראש העירייה באירוע מסוים ערך לתושבים, יש עניין בפרסום על אודות ההשתתפות הצפויה שלו באירוע'.

"באותם מקומות בהם החליטה ועדת הבחירות כי היא רואה בהם משום תעמולת בירות, העירייה פעלה בתום לב בהניחה כי פעולות אלה מותרות וללא ספק משרתות את הציבור ונעשות למענו.

"ככל שנותרו "שאריות" של פרסומי העבר שלא הוסרו, הם יוסרו וכמובן שלא ייעשה שימוש בפרסומים מסוג זה בשנת הבחירות. הוראה בעניין זה הועברה לגורמים האחראיים.

"למרות עמדתה המוקדמת, אשר סברה כי הפרסומים היו מותרים ולא היו בגדר תעמולת בחירות, הלשכה המשפטית תלמד את החלטת ועדת הבחירות ותנחה את כל הגורמים העירוניים לפעול ברוח החלטה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully