וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ פסק: דיון בפינוי חאן אל-אחמר בתחילת מאי

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 22:10

בהחלטתו מתח שופט בג"ץ נעם סולברג ביקורת על גרירת הרגליים של המדינה, המעדיפה לא להחליט בנושא הטעון של פינוי היישוב הבדואי, בשל לחץ בינלאומי. אם המדינה תבקש דחייה נוספת, נאמר בהחלטה, בית המשפט עשוי להוציא נגדה צו מוחלט, ולחייב אותה לפנות את היישוב

בווידאו: כוחות גדולים הגיעו לפנות משפחה שמתבצרת בגג הבית בשייח' ג'ראח/צילום: רוני כנפו

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג קבע דיון בנושא פינוי היישוב חאן אל אחמר בתחילת חודש מאי. הדיון נקבע לאחר שהמדינה ביקשה בפעם התשיעית לדחות את ההחלטה בנושא. בעקבות כך נקבע מועד לדיון בעתירה שבו המדינה תצטרך להשיב אחת ולתמיד, האם היא מפנה את היישוב שנמצא מחוץ לקו הירוק או לא. המדינה מבקשת שלא להכריע בסוגיה האם לפנות את היישוב, שבו מתגוררים תושבים בדואים, וזאת בשל לחצים בינלאומיים ורגישות הסוגייה.

חאן אל-אחמר. שלומי הלר
"נוח להם המצב הקיים". חאן אל-אחמר/שלומי הלר

סולברג, שקבע את ההחלטה, כתב: "אין צורך להרחיב יתר על המידה. די אם נאמר, כי דעתנו אינה נוחה כלל מהתנהלות משיבי המדינה, שאף סותרת את עצמה מיניה וביה. מחד גיסא נטען, שוב ושוב, ובכלל זה גם בבקשת הארכה שלפנינו, כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר"; ומאידך גיסא, פעולות המשיבים עד כה מלמדות לכאורה דווקא את ההיפך - כי נוח להם המצב הקיים: אחת לכמה חודשים תוגש בקשת ארכה, העותרת תתנגד לה, בית המשפט ייעתר לה, גם אם בחירוק שיניים, ועולם כמנהגו נוהג; 'להחליט שלא להחליט'. דרך פעולה זו, אולי אפשרית במקרים מסוימים, מחוץ לכותלי בית המשפט, אך אינה מקובלת עלינו; ודאי לא לאורך זמן כה רב, כאשר ברקע תלויה ועומדת עתירה, הממתינה לבירור ומענה, לבטח כך, לאחר שהוצאנו מלפנינו צו על-תנאי".

עתה על המדינה יהיה להשיב לגוף העתירה ולהודיע האם היא מפנה את היישוב או לא עד לתחילת חודש אפריל. סולברג כתב במפורש בהחלטתו שבמידה שהמדינה לא תגיב לגוף העתירה, ותבקש דחייה כפי שעשתה עד כה, בית המשפט ישקול להוציא נגד המדינה צו מוחלט, שמשמעותו הוא קבלת העתירה וחיוב המדינה בפינוי היישוב. בנוסף, סולברג הטיל על המדינה הוצאות בגובה של 20 אלף שקל.

עוד בוואלה!

ממשלת הימין מבקשת מבג"ץ לדחות שוב את פינוי הכפר הבדואי חאן אל-אחמר

לכתבה המלאה
חאן אל-אחמר. שלומי הלר
"לאמץ את התוכנית המוכנה להפקדה". חאן אל-אחמר/שלומי הלר

תנועת רגבים הגיבה להחלטה ואמר כי "גם ביום קר כזה, בג"ץ לא צריך להוציא את הערמונים מהאש עבור ממשלת ישראל. הממשלה צריכה לגבש תכנית עבודה לפינוי ואכיפת החוק בחאן אל אחמר, כחלק ממאבק בהשתלטות הממוסדת של הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון. מדינת ישראל חייבת להתנהג כבעלת הבית, גם מול לחץ אמריקאי, אחרת אף גורם בעולם לא יתייחס ברצינות למדינת ישראל".

ארגון ידידי הג'הלין אמר על ההחלטה: "בזמן שנותר, על המדינה לאמץ את התוכנית המוכנה להפקדה שקידמה הממשלה הקודמת ותוכננה על ידי בעלי המקצוע. תוכנית המסדירה את החאן על אדמות מדינה בסמוך למקומו, תוך שמירה על צרכיהם ומאפיינים התרבותיים של אנשי החאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully