וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסלים להשכרה: איראן מגייסת כנופיות פשע כדי לפגוע במתנגדי משטר במערב

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 18:14

ב"טיימס" הבריטי דווח כי טהראן הגבירה מאמצים כדי לנצל את שירותיהם של ארגוני פשיעה ולתקוף גולים בממלכה ובמדינות אחרות בשל הקושי שלה להפעיל סוכנים משלה. בארה"ב סוכלה לאחרונה מזימה כזו, כשחברי כנופיה ממזרח אירופה נעצרו בחשד שניסו לרצוח פעילה איראנית בולטת

בווידאו: זוג בלוגרים שרקד בטהראן נשלח לעשר שנות מאסר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

איראן מנסה לגייס כנופיות פשיעה כדי לפגוע במתנגדי משטר בבריטניה ובמערב - כך דווח היום (ראשון) בעיתון "טיימס" הבריטי. לפי הדיווח, גורמי ביטחון מודעים למאמצים של שירותי המודיעין של טהראן לגייס חברי ארגוני פשע בבריטניה על מנת לתקוף גולים איראנים. זאת בהמשך לדבריו של ראש שירותי ביטחון הפנים של הממלכה (MI5), שאמר כי הרפובליקה האסלאמית ניסתה לחטוף או לרצוח תושבים בריטים בלפחות עשרה מקרים בשנה שעברה.

במקביל, מתנגדי משטר איראנים החיים בלונדון הוזהרו מפני הכוונות של איראן על ידי היחידה ללוחמה בטרור לאור מאמציה של טהראן להשתיק את ההפגנות נגד הפרות זכויות האדם בשטחה. בשל הסנקציות המערביות והמעקב הגובר של שירותי הביון, איראן מתקשה לפרוס סוכנים שלה בשטחן של בריטניה ושל מדינות המערב. במקום זאת, היא שוכרת את שירותיהם של "בריונים" ובכך שומרת לעצמה מרחב הכחשה אפשרי במקרה של התנקשות או פגיעה באחד ממתנגדי המשטר הגולים.

אחד המקרים הבולטים מהתקופה האחרונה התרחש בארצות הברית. בחודש שעבר הוגשו כתבי אישום נגד שלושה חברי ארגון פשע ממזרח אירופה שניסו לרצוח את מסיח עלינז'אד, פעילת זכויות אדם איראנית שחיה בארצות הברית ומחזיקה באזרחות אמריקנית. אחד מחברי התא אותר בסמוך לביתה בניו יורק כשהוא חמוש ברובה קלצ'ניקוב, והוא מואשם שהופעל על ידי טהראן דרך אחת מעמיתיו בצ'כיה.

בגרמניה, המשטרה חושדת שאיראן הפעילה את מנהיג כנופיית "מלאכי הגיהנום" כדי לתכנן מתקפות טרור נגד שני בתי כנסת בנובמבר. באותו החודש, עובדי ערוץ האופויזציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" הוזהרו על ידי הרשויות בבריטניה מפני "איום אמין ומידי" על חייהם והמשטרה פרסה כלי רכב משוריינים מחוץ למשרדי הערוץ בלונדון.

הפגנה נגד המשטר באיראן בלונדון, בריטניה, 21 בינואר 2023. רויטרס
"איראן מהווה איום ישיר על בריטניה". הפגנה נגד המשטר בטהראן בלונדון, בחודש שעבר/רויטרס

כמה ימים לאחר מכן, ראש ה-MI5, קן מקולם, נשא נאום שבו תיאר את איראן כ"שחקן מדינתי שעובר לעתים קרובות לטרור". לדבריו, "איראן מהווה איום ישיר על בריטניה דרך שירותי המודיעין האגרסיביים שלה, במיוחד במאמציה לחטוף או אפילו להרוג בריטים או אנשים החיים בבריטניה ונתפסים כאויבי המשטר. היינו עדים ללפחות עשרה איומים פוטנציאליים כאלו מאז ינואר".

הוא סירב לפרט את השיטות שבהן נוהגת איראן, אך לפי ההערכות שירותי המודיעין שלה הפגינו כוונה ברורה לשתף פעולה עם ארגוני פשיעה על מנת לפגוע ביריבה בממלכה ובמקומות אחרים.

ה"סאנדיי טיימס" כבר חשף לאחרונה כי מאות מתנגדי משטר ופעילים איראנים בבריטניה קיבלו עלונים מהיחידה ללוחמה בטרור שכללו עצות כיצד הם יכולים להתגונן.

פוטקין אזארמהר, עיתונאי ויוצר סרטים דוקומנטריים המתגורר בלונדון, הוזהר על ידי שוטרים שאיראן "שינתה את דרכי הפעולה שלה". לדבריו, "הם אמרו לי שאיראן לא הוציאה לפועל התנקשויות במשך זמן מה, אבל שעכשיו היא שוכרת כנופיות פשע כשליחים שלה". הוא הוסיף כי הוא הוזהר שהתקיפות עלולות להתבצע באמצעות אלימות בכביש או בדחיפה מאחור ברציף רכבת.

דובר ממשטרת לונדון אמר לטיימס כי היא ממשיכה בעבודתה נגד "איומים פוטנציאליים הנשקפים מאיראן נגד כמה אנשים החיים בבריטניה".

עוד בוואלה!

ברקע דעיכת המחאות: חמינאי חנן "עשרות אלפי" אסירים, בהם מפגינים רבים

לכתבה המלאה
חאלד מהדייב מחוץ לביתה של הפעילה האיראנית מסיח עלינז'אד בניו יורק, ארה"ב, 28 ביולי 2022. מצלמות אבטחה, צילום מסך
הופעל מרחוק על ידי טהראן. חאלד מהדייב מחוץ לביתה של עלינז'אד בברוקלין, בשנה שעברה/צילום מסך, מצלמות אבטחה

ליסה מונקו, סגנית התובע הכללי של ארצות הברית, תיארה את הברית בין איראן לבין כנופיות הפשע כ"איום מסוכן לביטחון הלאומי". בחודש שעבר חשפה וושינגטון פרטים על המזימה להתנקש בחייה של עלינז'אד, הפעילה האיראנית הגולה, בניו יורק.

עלינז'אד בת ה-46 התגוררה בעבר בבריטניה ולמדה בה והיא אחת המבקרות הבולטות ביותר של המשטר. היא מובילה את הקמפיין המעודד נשים ונערות להתנגד לקוד הלבוש המחייב אותן לכסות את ראשן בחיג'אב, ותמכה במחאות האחרונות שפרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית שנעצרה על ידי משטרת המוסר.

התביעה בארצות הברית טענה בבית המשפט כי איראן שכרה את שירותיהם של פושעים ממזרח אירופה כדי לרצוח את עלינז'אד בביתה בברוקלין בקיץ שעבר. מנהיג הכנופיה, רפעת אמירוב, המחזיק באזרחות אזרית ורוסית וחי בטהראן, נאשם שקיבל על עצמו את "המשימה לפגוע בקורבן".

חאלד מהדייב, אזרי בן 24 המתגורר בניו יורק, היה אמור לרכוש רובה שאותו תיאר בפני חבריו כ"מכונת מלחמה". הוא הונחה לעקוב אחרי ביתה של הפעילה האיראנית לפני ניסיון ההתנקשות, ואמר לחבר בכיר אחר בכנופיה שהוא היה "בזירת הפשע" ב-24 ביולי בשנה שעברה. "חסמנו את זה משני הצדדים; זו תהיה הצגה כשהיא תצא מהבית", אמר מהדייב, לפי התביעה בארצות הברית.

התכנית להתנקשות בעלינז'אד סוכלה אחרי שהיא חשדה במה שמתרחץ מחוץ לביתה ונמלטה ממנו. המשטרה עצרה את מהדייב בחשד לעבירת תנועה, ומצאה במכוניתו רובה, 66 כדורים, יותר מאלף דולר במזומן ומסיכת סקי. בנוסף למהדייב, שני אנשים נוספים נאשמים בניסיון להתנקש בה - חברו לכנופייה שנעצר בצ'כיה ועומד בפני הסגרה לארצות הברית, וגם מנהיג הכנופייה אמירוב שנלקח בדרך לא ידועה מאיראן לארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully