וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע דעיכת המחאות: חמינאי חנן "עשרות אלפי" אסירים, בהם מפגינים רבים

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 15:06

הטלוויזיה הרשמית באיראן דיווחה כי לרגל יום השנה למהפכה האסלאמית, המנהיג העליון חנן "עשרות אלפי" אסירים, בהם כאלו שנעצרו בגל מחאות החיג'אב. עם זאת, אלו המחזיקים באזרחות זרה או מואשמים בעבירות ביטחוניות לא ישוחררו

בווידאו: זוג בלוגרים שרקד בטהראן נשלח לעשר שנות מאסר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי העניק חנינה ל"עשרות אלפי" אסירים, בהם מספר גדול של אסירים שנכלאו במהלך ההפגנות האחרונות במדינה - כך דיווחה היום (ראשון) הטלוויזיה הרשמית במדינה. החנינה של חמינאי ניתנה, לפי הדיווח, לרגל יום השנה למהפכה האסלאמית ב-1979 ועם דעיכת המחאות במדינה.

עם זאת, התקשורת הרשמית באיראן ציינה כי החנינה לא תקפה לאסירים הרבים באיראן המחזיקים באזרחות כפולה, ושבהם משתמש טהראן במקרים רבים כקלפי מיקוח מול המערב. סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה כי גם אלו הנאשמים ב"שחיתות עלי אדמות" - עבירה שבה הואשמו חלק מהמפגינים ושגוררת עמה עונש מוות - לא ייהנו מהחנינה, כמו גם אלו "הקשורים לקבוצות העוינות לרפובליקה האסלאמית".

"החנינה תוענק לאסירים שאינם נאשמים בריגול עבור סוכנויות זרות, במגע ישיר עם סוכנים זרים, בביצוע רצח או פציעה מכוונים, בהרס ובהצתה של רכוש ממשלתי או שאין להם תביעה פרטית בתיק שלהם", דיווחה התקשורת הרשמית במדינה.

יו"ר הרשות השופטת, רולאמחוסיין מוחסני אז'האי, כתב לחמינאי בבקשתו להעניק להם חנינה כי "במהלך האירועים האחרונים, מספר אנשים, במיוחד צעירים, ביצעו מעשים שגויים ופשעים שנבעו משטיפת מוח ותעמולה של האויב". לדבריו, "מאז שתכניותיהם של האויבים הזרים ושל מתנגדי מהפכה נכשלו, רבים מהצעירים האלו מתחרטים על מעשיהם".

סגנו, סאדיק רחימי, אמר כי "באופן טבעי, אלו שלא הביעו חרטה על מעשיהם ולא נתנו התחייבות בכתה שלא יחזרו עליהם, לא יקבלו חנינה".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי במפגש עם נערות בטהראן, 3 בפברואר 2023. רויטרס
המשטר הצליח לדכא את המחאות האחרונות. חמינאי במפגש עם ילדות בטהראן, שישי/רויטרס

בחודשים האחרונים דעכו המחאות שפרצו בספטמבר בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, ודוכאו על ידי המשטר שהוציא להורג לפחות ארבעה מהמפגינים. לפי סוכנות הידיעות של פעילי זכויות אדם, ארגון איראני שבסיסו בארצות הברית, כ-20 אלף איש נעצרו על ידי הרשויות בתגובה להפגנות האחרונות, שהיו מהאתגרים הגדולים ביותר של הרפובליקה האסלאמית מאז הקמתה.

לפי הערכות של ארגוני זכויות אדם, יותר מ-500 מפגינים נהרגו על ידי כוחות הביטחון, בהם 70 נערים וילדים. עשרות מאנשי כוחות הביטחון נהרגו אף הם במחאות, שקראו תיגר על קוד הלבוש לנשים ועל שלטון אנשי הדת השיעים.

ארגון זכויות האדם של איראן, שבסיסו בנורבגיה, דיווח בשבוע שעבר כי לפחות מאה מפגינים עצורים עומדים בפני עונש מוות אפשרי. ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל גינה את "משפטי הראווה שנועדו להלך אימים על המשתתפים בהתקוממות העממית שמטלטלת את איראן".

איראן האשימה מדינות זרות בליבוי המהומות, ואילו מדינות המערב הטילו סנקציות על גורמים וגופים שהיו מעורבים בדיכוי כשהאיחוד האירופי שוקל גם להגדיר את משמרות המהפכה ארגון טרור.

עוד בוואלה!

איראן: ישראל אחראית לתקיפת המפעל באיספהאן, שומרים לעצמנו זכות להגיב

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully