וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ישראל אחראית לתקיפת המפעל באיספהאן, שומרים לעצמנו זכות להגיב

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 10:23

שגריר המדינה באו"ם שלח למזכ"ל הארגון מכתב שבו טען כי מחקירה ראשונית עולה כי ישראל עומדת מאחורי הפגיעה במפעל הנשק, ואיים בתגובה ב"מקום ובזמן הנכון". זאת הפעם הראשונה שבה טהראן מאשימה בגלוי את ישראל בפגיעה במתקן הרגיש

באיראן מפרסמים את הנזקים אחרי התקיפה שיוחסה לישראל/רויטרס

שגריר איראן באו"ם טען אתמול (רביעי) במכתב רשמי שהועבר למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולחברות מועצת הביטחון כי מחקירת תקיפת המפעל באיספאהאן עולה כי ישראל עומדת מאחורי המעשה. זו הפעם הראשונה שאיראן מאשימה את ישראל באופן רשמי באחריות לתקיפה.

השגריר האיראני כתב למזכ"ל האו"ם כי הנשיא יצחק הרצוג, הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי וראש הממשלה בנימין נתניהו איימו השבוע על איראן בפעולה צבאית בריאיון לרשת CNN. הוא קרא לאו"ם לגנות את ישראל על תוקפנותה נגד איראן. "איראן שומרת לעצמה את הזכות להגן על עצמה ולהגיב בצורה נחושה נגד האיומים והפעולות של המשטר הישראלי במקום ובזמן שתראה לנכון", כתב השגריר האיראני למזכ"ל האו"ם.

פיצוץ נראה בטהראן שבאיראן -28/01/2023. צילום מסך, צילום מסך
הפיצוץ במפעל בליל התקיפה/צילום מסך, צילום מסך

מוקדם יותר השבוע דווח כי התקיפה בוצעה באמצעות ארבעה רחפנים מתאבדים, כשמקור שמעורה בפרטים אמר לוואלה! כי המהלך "היה מוצלח והשיג את מטרתו". באותו היום דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ישראל אחראית לתקיפה. על פי הדיווח, הפגיעה במתקן, שסמוך למרכז של סוכנות החלל של איראן הנתונה תחת סנקציות אמריקניות בשל חלקה בפיתוח תכנית הטילים שלה, אירעה ברקע שיחות בין ירושלים לוושינגטון על בלימת שאיפותיה הגרעיניות והצבאיות של טהראן.

איספהאן על מפת איראן. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
אזור התקיפה באיראן/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

לאחר מכן דווח גם בניו יורק טיימס כי ישראל אחראית למהלך, כשעל פי הדיווח הזה המוסד אחראי. גורם איראני הגיב על הפעולה ואמר כי "ישראל יודעת היטב שהיא תקבל תגובה, כפי שקרה בעבר". לדבריו, המתקפה לא הצליחה ודבריהם של גורמים ישראלים הם רק תעמולה שנועדה לכסות על הכישלון.

מתקנים רגישים רבים פרוסים באיספהאן, כולל מרכזים לייצור ופיתוח של טילי שיהאב, המסוגלים לפגוע בישראל ומעבר לה. ארצות הברית מעריכה כי רוסיה מעוניינית להצטייד בטילים איראניים, בנוסף למל"טים שבהם היא עושה שימוש נרחב באוקראינה. ואולם, גורמים אמריקניים אמרו לניו יורק טיימס כי הם מעריכים שהתקיפה נבעה מחששותיה הביטחוניים של ישראל, ולא מתוך כוונה לפגוע בהעברת טילים אפשרית לרוסיה.

רחפנים ששימשו לתקיפת מפעל נשק בעיר איספהאן, איראן, 29 בינואר 2023. הטלוויזיה הרשמית באיראן, צילום מסך
באיראן טוענים כי אלו הרחפנים שביצעו את התקיפה/צילום מסך, הטלוויזיה הרשמית באיראן

התקיפה נגד המפעל הייתה דומה מאוד במאפייניה לתקיפה שבוצעה ביוני 2021 באמצעות רחפנים נגד מתקן לייצור צנטריפוגות בעיר נתנז שבאיראן. איראן האשימה את ישראל באחריות לאותה תקיפה, אך בירושלים לא נטלו אחריות באופן רשמי. אופן הפעולה גם היה דומה למתקפה שבוצעה באמצעות רחפן בדאחיה של ביירות באוגוסט 2019. לפי כמה דיווחים, במתקפה הושמד ציוד שנועד לתכנית דיוק הטילים של חיזבאללה.

אתמול אמר נתניהו אמר ישראל פועלת כדי למנוע מאיראן להשיג "כלי נשק מסוימים", אך סירב לאשר אם היא אחראית לתקיפת המפעל באיספהאן. בריאיון לרשת CNN אמר ראש הממשלה כי "אני אף פעם לא מדבר על מבצעים ספציפיים. בכל פעם שמתרחש פיצוץ כלשהו במזרח התיכון, מאשימים את ישראל או נותנים אחריות - לפעמים אלה אנחנו ולפעמים לא".

נתניהו הבהיר כי ישראל תעשה מה שנדרש על מנת לבלום את איראן מהשגת כלי נשק מסוימים. "אם יש לך משטרים נוכלים שמתכוונים להשיג נשק מסוים, אתה יכול לחתום איתם על מאה הסכמים וזה לא יעזור", אמר. "אני חושב שהדרך היחידה שבה אתה יכול לעצור או למנוע השגת נשק היא שילוב של סנקציות כלכליות משתקות, אך הדבר החשוב ביותר הוא איום צבאי ממשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully