וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת הקונגרס המוסלמית שהתבטאה נגד ישראל הודחה מוועדת החוץ

עודכן לאחרונה: 3.2.2023 / 0:02

הרפובליקנים טוענים כי הצעד נגד אילהאן עומאר הוא הצהרה נגד אנטישמיות, בעוד הדמוקרטים רואים בכך נקמה. עומאר גינתה בחריפות את ההחלטה וטענה כי היא נובעת בין היתר מהיותה מהגרת מוסלמית: "מישהו מופתע מכך שאני נחשבת לא ראויה לדבר על מדיניות חוץ?"

"סרטן בבית הנבחרים" חברת הקונגרס אילהאן עומאר גינתה כרזה הקושרת אותה לפיגועי ה-11/9 במיצג רפובליקני במערב וירג'יניה/צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

אילהאן עומאר, חברת הקונגרס הדמוקרטית מטעם מדינת מינסוטה, הודחה היום (חמישי) מתפקידה בוועדת החוץ של בית הנבחרים בעקבות אמירותיה נגד ישראל. לטענת הרפובליקנים, מדובר בהצהרה נחרצת נגד אנטישמיות, ואילו לטענת הדמוקרטים ועומאר הייתה זו נקמה לאחר ששני רפובליקנים הודחו מהוועדות ב-2020 כשהדמוקרטים החזיקו ברוב בבית הנבחרים.

עומאר טענה גם כי הדחתה מהתפקיד נעשתה בשל היותה אישה מוסלמית שהיגרה לארצות הברית כפליטה. "האם מישהו מופתע מכך שאני איכשהו נחשבת לא ראויה לדבר על מדיניות החוץ האמריקנית?", אמרה זמן קצר לפני ההצבעה.

עומאר מבקרת תכופות את ישראל, תומכת בתנועת החרם על ישראל (BDS) ומגנה את מדיניות ההתנחלויות והפעילות הצבאית בשטחים, כמו גם את מה שהיא מתארת כהשפעה של שדולות פרו-ישראליות.

חברת הקונגרס אילהאן עומאר בכנס בוושינגטון, פברואר 2019. רויטרס
הודחה מוועדת החוץ. אילהאן עומאר/רויטרס

כבר לפני כארבע שנים, הנהגת המפלגה הדמוקרטית הודיעה בצעד חריג ביותר כי תקיים הצבעה בקונגרס על הצעה המגנה את האנטישמיות ומתייחסת ישירות לאמירות של עומאר, שנחשבת למבקרת החריפה ביותר של ישראל בקונגרס. אולם, יומיים לאחר מכן נדחתה ההצבעה למועד לא ידוע בשל מחלוקות בתוך המפלגה המונעות גינוי של אמירותיה. במקביל, שלושה מועמדים לנשיאות מן המפלגה הדמוקרטית הוציאו הודעות שמגבות את עומאר.

עומאר, שהסתבכה כמה פעמים עם אמירות אנטישמיות, השוותה מיד לאחר היבחרה לקונגרס בריאיון ל"יאהו" בין ישראל ובין איראן, בביקורת בוטה על חוק הלאום: "כשישראל מעבירה חוק שמכיר בה כמדינה יהודית, ולא מכיר בדתות אחרות שחיות שם, ואנחנו מתייחסים אליה כדמוקרטיה במזרח התיכון, אני כמעט צוחקת. כי אנחנו רואים את זה בחברות שאותן אנחנו מבקרים כמו איראן", היא אמרה.

בהמשך, השתתפה באותה שנה בפאנל בבית קפה שכונתי בוושינגטון, והתבקשה להתייחס לסערה עקב אמירה אנטישמית קודמת שלה, שבה רמזה כי תמיכת חברי הקונגרס בישראל נקנית בכסף. עומאר הסבירה את התנגדותה ללובי הפרו-ישראל אייפא"ק בכך שאמרה: "אני רוצה לדבר על ההשפעה הפוליטית במדינה הזו שאומרת שאפשר להיות נאמנים למדינה אחרת". "למה אפשר לדבר על ה-NRA או ה'ביג פארמה' אבל לא על לובי אחר שמשפיע על מדיניות?".

אילהאן עומאר. רויטרס
"אנטישמיות היא אמיתית". אילהאן עומאר/רויטרס

לצד זאת, היא התנצלה בעבר, בשנת 2019, על כך שרמזה שכסף עומד מאחורי התמיכה בישראל. חברי שתי המפלגות, כולל המנהיגה הדמוקרטית דאז ננסי פלוסי, גינו את הערותיה כאנטישמיות בטענה כי הן מעוררות סטריאוטיפים על יהודים המשתמשים בכסף להשפעה.

"אנטישמיות היא אמיתית ואני אסירת תודה לבעלי ברית ועמיתים יהודים שמחנכים אותי על ההיסטוריה הכואבת של טרופים אנטישמיים", אמרה אז עומאר בהצהרה. ביום חמישי אמרו גם הדמוקרטים, בהם חברים יהודים, כי עומאר נקטה בצעדים מתאימים כדי לחנך את עצמה לגבי אנטישמיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully