וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית נגד המהפכה המשפטית: "תשלול את מאפייני ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 18:39

בהרב מיארה פרסמה את חוות דעתה בנוגע לרפורמה שמקדמת הממשלה. לדבריה, מדובר במהלכים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם, שפוגעים במערכת המשפט. "רשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל - הרפורמה תפגע קשות במארג האיזונים והבלמים"

בווידאו: הנשיא לשעבר ראובן ריבלין בכנס מורשת בגין/מערכת וואלה!

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תקפה היום (חמישי) בחריפות את המהפכה המשפטית, וכתבה כי היא תוביל "לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות". בחוות הדעת שמסרה לשר המשפטים יריב לוין, כתבה כי "כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים", וכי "קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת".

לדברי היועמ"שית, ברפורמה המתוכננת "אין מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית". בהרב-מיארה הוסיפה כי ההסדרים המוצעים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם, והזהירה כי הם משנים את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת מקצועית, עצמאית וא-פוליטית.

למסמך חוות דעתה המלא של היועצת המשפטית לממשלה

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
מתקפה חריפה. היועמ"שית/שלומי גבאי

היועמ"שית ביקרה את הדרך בה המהפכה המשפטית תוכננה. "בחינת השינויים המוצעים העוסקים במאפיינים הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית נעשית מאחורי מסך ערפל", כתבה. היא הוסיפה, "חוות דעתי מוגשת בהסתייגות, כי רק לאחר שתוצג התמונה המלאה ניתן יהיה לערוך בחינה מקיפה ומלאה של השינויים המתוכננים על מאפייני היסוד של השיטה".

בהרב-מיארה כתבה כי ברפורמה המוצעת אין מענה לכך שכוח רשויות השלטון עלול להיות בלתי מוגבל, "המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין". היא הדגישה, "עיקרון הפרדת הרשויות מחייב מערכת שיפוטית עצמאית ובלתי תלויה, שיש בידה יכולת אפקטיבית לבקר את שתי הרשויות האחרות".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

היועמ"שית כינתה את הרפורמה המוצעת "שינוי משטרתי דרמטי הנוגע למאפיינים הדמוקרטיים הגרעיניים של המדינה" וכתבה שהסדרים כאלה "צריכים להיעשות בהליך שקול וסדור לגיבוש הסדר מאוזן ומקיף, לאחר עבודת מטה מעמיקה, תוך התייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים".

בהרב-מיארה ביקרה את השר לוין ואת המתקפה האחרונה על בית המשפט העליון. "מהות תפקידו של בית המשפט העליון בשיטות משטר דמוקרטיות בכלל, ושל בית המשפט העליון בדמוקרטיה הישראלית בפרט, היא סוגיה המלווה את החברה הישראלית מאז קום המדינה. קידום חקיקת יסוד שתסדיר ותעצב את היחסים בין הרשויות מהווה מלאכה חשובה ויהיה בכך כדי להפיג את המתח הקיים בין הרשויות התזכיר המוצע מחטיא מטרה זו", טענה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully