וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן דרש מאבו מאזן ליישם תכנית ביטחונית אמריקנית להשתלטות על ג'נין ושכם

1.2.2023 / 20:11

ממשל ביידן הציג לפלסטינים תכנית שגיבש גנרל אמריקני שמטרתה להשיב את השליטה על שתי הערים בצפון הגדה שהפכו למוקדי טרור. ישראל הביעה תמיכה בתכנית, אך ברשות טרם נתנו תשובה חיובית והציגו שורת הסתייגויות. האמריקנים חוששים שהמשך ההסלמה יוביל לאינתיפאדה שלישית

בווידאו: פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן לחץ על יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם אתמול (שלישי) לאמץ וליישם תכנית ביטחונית אמריקנית, שמטרתה להחזיר את השליטה של הרשות הפלסטינית על ג'נין ושכם שהפכו למוקדי טרור בגדה המערבית - כך אמרו לוואלה! בכירים אמריקנים וישראלים.

פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה, 31 בינואר 2023. רויטרס
פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה, 31 בינואר 2023/רויטרס

למה זה חשוב

  • ממשל הנשיא ביידן מחפש דרכים לבלימת ההסלמה בגדה המערבית, מחשש שזו תביא לפיצוץ ולהדרדרות לאינתיפאדה שלישית. בכירים אמריקנים וישראלים רואים באובדן השליטה הביטחונית של הרשות הפלסטינית בצפון הגדה המערבית כסיבה מרכזית להסלמה.

עוד בוואלה!

בלינקן בסיכום ביקורו: "ביקשתי מכמה מיועצי להישאר באזור, כדי לדון בהפחתת המתיחות"

לכתבה המלאה

במוקד החדשות

  • בימים שלפני ביקורו של בלינקן באזור חלה בגדה המערבית ובירושלים ההסלמה המשמעותית ביותר מזה יותר מעשור.
  • ביום חמישי שעבר נהרגו עשרה פלסטינים, רובם חמושים, בפעולה של צה"ל בג'נין. יום לאחר מכן הודיעה הרשות הפלסטינית על השעיית התיאום הביטחוני עם ישראל.
  • יום לאחר מכן ביצע מחבל פלסטיני פיגוע ירי בירושלים בו נרצחו שבעה אזרחים ישראלים.

התמונה הגדולה

  • בשלוש השנים האחרונות התרחש תהליך הדרגתי של היחלשות הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה - במיוחד בערים ג'נין ושכם שבצפון הגדה המערבית. התהליך הזה התרחש בין השאר בעקבות צעדים של ממשלת נתניהו וממשל טראמפ במהלך 2020 שהובילו להחלשת הרשות הפלסטינית ולהשעיית התיאום הביטחוני עם ישראל למשך כמה חודשים.
  • המשבר הכלכלי ברשות, השחיתות והמיאוס הכללי בציבור הפלסטיני כלפי הרשות הובילו לירידה בלגיטימציה שלה ובמוטיבציה של כוחות הביטחון הפלסטינים להפעיל את כוחם נגד גורמים סוררים.
  • התוצאה היתה השתלטות של מיליציות חמושות שמזוהות עם הג'יהאד האיסלאמי, חמאס וגם אנשי פת"ח שלא מקבלים את מרות הרשות, על העיר ג'נין. מאוחר יותר התרחשה תופעה דומה בשכם, גם אם בהיקף מצומצם יותר, בדמות קבוצת גוב האריות. ג'נין ושכם הפכו לבסיס להתקפות נגד חיילים ומתנחלים בגדה המערבית וכן להתקפות בתוך שטח ישראל.

מאחורי הקלעים

  • במהלך הפגישה בין בלינקן לאבו מאזן ברמאללה, הדגיש שר החוץ האמריקני בפני הנשיא הפלסטיני כי הצעד החשוב ביותר שהרשות הפלסטינית צריכה לעשות כדי לבלום את ההסלמה הוא לאמץ וליישם תכנית ביטחונית שגיבש המתאם הביטחוני האמריקני הגנרל מייק פנזל - כך לפי בכירים אמריקנים וישראלים.
  • הבכירים האמריקנים והישראלים אמרו כי תוכניתו של הגנרל פנזל כוללת מתווה להשתלטות מחדש של הרשות הפלסטינית על ג'נין ושכם. התוכנית כוללת הקמת כוח פלסטיני מיוחד שיאומן ויישלח לשתי הערים הללו כדי להתעמת עם המיליציות החמושות ולהכניע אותן.
  • פנזל הציג את תוכניתו לממשלת ישראל ולרשות הפלסטינית. בשעה שישראל הביעה תמיכה בתכנית, ברשות הפלסטינית הציגו שורה של הסתייגויות ולא נתנו תשובה חיובית. מקורות שמעורים בסוגיה אמרו כי הפלסטינים התרעמו על כך שהתכנית לא מציבה שום דרישה לישראל, כמו למשל צמצום פעילות צה"ל בשטחי A. "אנחנו לא יכולים לפעול במהלך היום כשצה"ל הורג אנשים בלילה", אמרו הפלסטינים לאמריקנים.
  • לפי מקורות שמעורים בנושא, הפלסטינים טענו כי התוכנית אינה תואמת את אופן הפעילות של מנגנוני הביטחון שלהם, שמבוססת גם על הידברות ולא רק על הפעלת כוח. כמו כן, לוח הזמנים שהאמריקנים הציבו כחלק מיישום התכנית היה קצר מאוד והפלסטינים טענו כי כדי לבצע מהלך כזה הם זקוקים לזמן נוסף להכשרת דעת הקהל.
  • בנוסף ללחץ על אבו מאזן בנושא התוכנית הביטחונית, בלינקן דחק ביו"ר הרשות לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל, שעל השעייתו הודיעה הרשות בשבוע שעבר. ראשי המודיעין של מצרים וירדן שפגשו את אבו מאזן זמן קצר לפני בלינקן העבירו לו מסרים דומים.
  • בכירים בלשכתו של עבאס סירבו להתייחס לדברים. גם במשרד החוץ האמריקני סירבו להגיב.

מה הם אומרים

  • במסיבת עיתונאים ביום שלישי, עם סיום ביקורו בישראל וברשות הפלסטינית, אמר בלינקן כי שמע כמה רעיונות לגבי צעדים ששני הצדדים יכולים לבצע, ושאם יתרחשו יסייעו להורדת המתיחות. "המשימה המיידית היא הורדת המתיחות והפסקת האלימות. שני הצדדים צריכים להימנע מצעדים שישפכו עוד שמן על המדורה", אמר בלינקן.

מה הלאה

  • בלינקן אמר כי האחראית על המזרח התיכון במשרד החוץ האמריקני, ברברה ליף, והנציג המיוחד לענייני פלסטינים, האדי עמר, יישארו באזור כדי לדון עם שני הצדדים בקידום צעדים מעשיים שכל אחד מהם יכול לבצע ושיורידו את גובה הלהבות, יחזקו את שיתוף הפעולה וישפרו את המצב הביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully