וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: ישראל אחראית לתקיפת המפעל באיראן

עודכן לאחרונה: 30.1.2023 / 9:12

גורמים אמריקניים ואחרים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי מתקפת הרחפנים נגד המתקן באיספהאן בוצעה על ידי ישראל. זאת על רקע השיחות בין ירושלים לוושינגטון על בלימת שאיפותיה הגרעיניות והצבאיות של טהראן, כולל שיתוף הפעולה שלה עם רוסיה

בווידאו: איראן: מתקפת מל"טים על מפעל נשק במרכז המדינה, אין נפגעים/טוויטר

ישראל אחראית למתקפת הרחפנים שבוצעה אתמול נגד מפעל נשק באיראן - כך אמרו היום (ראשון) גורמים אמריקניים ואחרים לוול סטריט ג'ורנל. משרד ההגנה של איראן טען כי הוא סיכל את המתקפה שבוצעה על ידי שלושה רחפנים קטנים. לטענתה, אחד מהם הופל ושניים מהם פגעו רק בגג וגרמו לנזק קל. עם זאת, תיעודים מהמקום הראו הבזק עז באתר ורכבי הצלה וכבאיות שהגיעו מחוצה לו.

איראן טרם אמרה מי אחראי לתקיפה, אך בשנים האחרונות יוחסו לישראל שורת פעולות חשאיות נגד אתרי גרעין וצבא במדינה, כולל באמצעות רחפנים מתאבדים - אחד מהם במפעל צנטריפוגות בכרג' ביוני 2021 ואחר במתקן ביטחוני בפרצ'ין במאי האחרון. אם אכן הייתה זו ישראל גם הלילה, זו הייתה הפעולה הידועה הראשונה שלה נגד איראן מאז חילופי הממשלה.

לפי וול סטריט ג'ורנל, הפגיעה במתקן באיספהאן - הסמוך למרכז של סוכנות החלל של איראן הנתונה תחת סנקציות אמריקניות בשל חלקה בפיתוח תכנית הטילים שלה - אירעה על רקע שיחות בין ירושלים לוושינגטון על בלימת שאיפותיה הגרעיניות והצבאיות של טהראן, כולל שיתוף הפעולה שלה עם רוסיה.

מוקדם יותר דיווח הערוץ הסעודי אל-חדת' כי לישראל אין קשר לתקיפה האחרונה, שלכאורה בוצעה על ידי ארצות הברית ומדינה אחרת נגד אתר לייצור טילים בליסטיים. איראן סיפקה לרוסיה מל"טים מתאבדים שבהם היא משתמשת באוקראינה, ובמערב העריכו כי היא עשויה להעביר לידיה גם טילים בליסטיים.

פיצוץ במפעל תחמושת בעיר איספהאן, איראן, 28 בינואר 2023. רשתות חברתיות, צילום מסך
המתקן סמוך למרכז של סוכנות החלל. הפיצוץ במפעל באיספהאן, אתמול/צילום מסך, רשתות חברתיות

בכירים באיראן הצהירו כי התקיפה האחרונה לא תעצור את התפתחותה של התעשייה הביטחונית. שר החוץ שלה, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, אמר כי מדובר בתקיפה "פחדנית". לדבריו, "פעולות כאלו לא יכולות לפגוע בנחישות ובכוונה של המומחים שלנו לפיתוח גרעין למטרות שלום".

ערוצי טלגרם המזוהים עם משמרות המהפכה הפנו אצבע מאשימה אל ישראל ואל "סוכניה" במדינה. "העבר מראה כי איראן תנקום", נכתב. "המתינו למל"טים סוררים שיפגעו במכליות נפט ציוניות". בשנים האחרונות נפגעו כמה כלי שיט עם זיקה לישראל בעת שהפליגו בנתיבי שיט בינלאומיים באזור המפרץ הפרסי. חלקם הותקפו על ידי מל"טים.

עוד בוואלה!

איראן: סיכלנו מתקפת רחפנים מתאבדים על מפעל נשק באיספהאן

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן. 19 בינואר 2023. קובי גדעון /לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
בישראל דוחפים את ארה"ב לגבש אופציה התקפית נגד איראן. נתניהו וסאליבאן, בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון /לע"מ

בשבוע שעבר הגיע ראש ה-CIA וויליאם ברנס לישראל בביקור שלא הוכרז מראש. על פי הדיווח, שציטט גורמים המעורים בנשוא, ברנס דן עם בכירים ישראלים על איראן וסוגיות אזוריות אחרות. מחר יגיע לישראל שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, וסוגיית איראן - כמו ההסלמה מול הפלסטינים ורצף הפיגועים בירושלים - צפויות לעלות בשיחותיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בנוסף לביקור, ארצות הברית וישראל קיימו בשבוע שעבר את התרגיל הצבאי המשותף הגדול ביותר שלהן אי-פעם, שכלל 7,500 חיילים משתי המדינות. הם תרגלו תרחישים שונים, כמו פגיעה במערכות הגנה אווירית ותדלוק מטוסי קרב. אלו שני מרכיבים חיוניים לכל פעולה נרחבת נגד איראן, שאותה מפתח ישראל במשך שנים ארוכות. נתניהו דחק בשני הממשלים הדמוקרטיים האחרונים - הן של ג'ו ביידן והן של ברק אובמה - לגבש אופציה צבאית אמיתית נגד טהראן.

ראש הממשלה דחף את הממשל הקודם של דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ב-2018, ובעוד שהממשל הנוכחי קיווה לחזור אליו באמצעות שיחות עקיפות עם איראן - המשא ומתן תקוע כבר חודשים ארוכים. למרות ההתדרדרות ביחסים בין טהראן למערב, על רקע תמיכתה ברוסיה ודיכוי ההפגנות בשטחה, בוושינגטון עדיין אומרים כי האופציה הדיפלומטית לפתרון משבר הגרעין היא הטובה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully