וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר משנה: השופט החוקר את האסון בנמל ביירות חידש את החקירה

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 12:55

השופט טארק ביטר, שעבודתו עוכבה בשל התנגדות של פוליטיקאים בכירים וחיזבאללה, הגיש במפתיע כתבי אישום נגד גורמי ביטחון בכירים ואחרים, בצעד שצפוי להגביר את המתיחות במדינה. "אלו החדשות הטובות ביותר שקיבלנו", אמרה אחותה של אחת מ-220 ההרוגים בפיצוץ שאירע ב-2020

בווידאו: פיצוץ עז הרעיד את אזור הנמל בביירות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

השופט החוקר את אסון הפיצוץ בנמל ביירות חידש את עבודתו אחרי יותר משנה של הקפאה - כך אמרו היום (שני) גורמים משפטיים בלבנון. חקירת האסון שאירע באוגוסט 2020, ושבמהלכו נהרגו 220 בני אדם ועוד מאות נפצעו, נתקעה בעקבות שיבושים מצד פוליטיקאים בכירים. בחיזבאללה טוענים כי השופט טארק ביטר מוטה נגדם ודורשים את החלפתו, ועתירות רבות שהוגשו נגד החוקר הובילו להקפאת החקירה שוב ושוב.

גורמים משפטיים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי השופט הגיש כתבי אישום נגד שמונה גורמים בדרג בכיר ובינוני, והורה על שחרור חמישה חשודים שהיו עצורים מאז הפיצוץ - שלושה עובדי נמל, רתך ממוצא סורי ועובד קבלן. לדבריהם, על הנאשמים הבכירים נמנים גנרל עבאס איברהים, ראש שירותי הביטחון של לבנון, וגנרל טוני סליבה, שעומד בראש סוכנות ביטחון אחרת. בנוסף אליהם, השופט הגיש כתב אישום נגד מפקד הצבא לשעבר ג'ין קאווג'י.

לא ברור באילו עבירות הם נאשמים, וכולם הכחישו בעבר מעורבות באסון, שהחריב חלקים גדולים מבירת לבנון. הם לא הגיבו על הדיווח האחרון. הפיצוץ ב-4 באוגוסט 2020 היה מהפיצוצים הקונבנציונליים הגדולים ביותר בהיסטוריה. הוא נגרם מהתלקחות של מאות טונות של אמוניום חנקתי, שנפרקו בנמל ב-2013, ואף אחד לא שילם את המחיר עד היום.

פוליטיקאים שאותם ביקש ביטר לחקור, בהם מקורבי חיזבאללה, תקעו לו מקלות בגלגלים, והמתיחות במדינה הסובלת מקריסה כלכלית עשויה לגבור עם התנעת החקירה.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
באסון נרשם אחד הפיצוצים הקונבנציונליים הגדולים בהיסטוריה. נמל ביירות, אוגוסט 2020/רויטרס

מריאנה פדוליאן, שאיבדה את אחותה באסון ומשמשת נציגה של משפחות הקורבנות, אמרה כי אלו החדשות הטובות ביותר שהן קיבלו עד היום. "זה שימח אותנו מאוד", היא אמרה לרויטרס על הידיעה שהחקירה התחדשה.

וויליאם נון, שאיבד את אחיו באסון ונעצר לאחרונה לכמה ימים אחרי שמחה על העיכוב בחקירה, אמר כי החדשות על חידושה היו בגדר "הלם חיובי, אבל אנחנו רוצים להיות בטוחים שאף אחד לא עומד בדרכו".

ביטר נפגש עם שופטים צרפתים שביקרו בביירות בשבוע שעבר כחלק מחקירה נפרדת שעורכת צרפת, ששניים מאזרחיה נהרגו באסון. ואולם, הוא לא הצליח לחלוק עמם מסמכים משום שהחקירה נקלעה לשיתוק מאז תחילת השנה שעברה בעקבות פרישה של שופטים מבית משפט שהיה אמור לפסוק בעתירות נגדו.

בית המשפט המתין למינוי של שופטים חדשים לצורך המשך עבודתו, אך הרשויות טרם עשו זאת. הגורמים המשפטיים אמרו כי ביטר חידש את חקירתו על בסיס פרשנות חוקית המערערת על הסיבות שהובילו להשעייתה.

עוד בוואלה!

נסראללה על השמועות על מצבו הרפואי: "אין סיבה לדאגה"

לכתבה המלאה
קרובי משפחה של הרוגי הפיצוץ בנמל ביירות מפגינים מחוץ לתחנת משטרה, ביירות, לבנון, 16 בינואר 2023. רויטרס
"אנחנו רוצים להיות בטוחים שאף אחד לא עומד בדרכו". הפגנה של משפחות קורבנות האסון, החודש/רויטרס

בכיר חיזבאללה חוסיין חליל אמר כי הוא לא רוצה להגיב על ההתפתחויות האחרונות, אבל שב על עמדת הארגון השיעי כי החקירה סובלת מ"נקודות שחורות". מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה קרא בעבר להדיח את ביטאר, ומחאה נגד השופט באוקטובר 2021 שאורגנה על ידי הארגון ובעלי בריתו הסלימה לשפיכות דמים.

לפי נביל בומונסף, סגן העורך הראשי של העיתון א-נהר, חידוש החקירה "יוביל בוודאות להתגברות המתיחות במדינה משום שהפלגים המתנגדים לצעדים שלו ירעשו - הם יתנגדו שוב". בין הבכירים המבוקשים לחקירה נמצאים יו"ר הפרלמנט נביה ברי, אחד מבעלי הברית החשובים של חיזבאללה, וראש הממשלה לשעבר חסן דיאב, שהחזיק בתפקיד בזמן האסון.

הפוליטיקאים מכחישים שהם עברו על החוק וטוענים שיש להם חסינות מהעמדה לדין. מערכת המשפט בלבנון, שרוב המינויים בא דורשים את תמיכתם של פוליטיקאים, נוטה להיות מושפעת מלחצים פוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully