וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה הלהיט את הרוחות, ואנשיו שילמו את המחיר בביירות

15.10.2021 / 8:10

במשך חודשים תקף נסראללה את השופט החוקר את האסון בנמל, והפגנת המחאה של הארגונים השיעיים הסתיימה באלימות העדתית הקשה ביותר שידעה ביירות בשנים האחרונות. אם חיזבאללה ימשיך לנסות ולסכל את החקירה ולחפש נקמה, העימותים עלולים לסחוף את לבנון כולה

בווידאו: תיעוד ירי לעבר מפגינים תומכים חיזבאללה ואמל בביירות בהפגנה נגד חידוש חקירת האסון בנמל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 28 א' לחוק היוצרים

בהיפוך יוצרות, חיזבאללה מצא אתמול (חמישי) את עצמו בצד המותקף כשאנשיו ספגו ירי צלפים במהלך הפגנה בביירות נגד השופט החוקר את האסון בנמל. שישה לבנונים שיעים נהרגו באלימות הקשה ביותר בעיר הבירה זה יותר מעשור, שהתרחשה במקביל להתמוטטות הכלכלית חסרת התקדים של המדינה. רק בסוף השבוע פקדה את לבנון הפסקת חשמל ארצית שנמשכה יממה.

למראות הקשים מביירות, שהזכירו את ימי מלחמת האזרחים והתרחשו באותו קו שבר בין שכונות של נוצרים ושיעים, קדמו איומים ממושכים של חיזבאללה ושל בעלי בריתו באמל על השופט החוקר את האסון בנמל ביירות. במשך חודשים דורשים הארגונים השיעיים את החלפתו של טארק ביטאר, שמונה אך בפברואר לתפקיד אחרי שקודמו הודח בשל טיעונים דומים להטייה פוליטית. החקירה הושעתה פעמיים בשבועות האחרונים בשל עתירות שהגישו פוליטיקאים שהוזכרו כחשודים, והחלטת בית המשפט אתמול לדחותן אותן ולהתיר את המשך החקירה הובילה להפגנות.

אף בכיר בחיזבאללה לא הוזכר עד עתה כחשוד בחקירה, ולכן הקמפיין המתמשך נגד השופט בהובלת חסן נסראללה מעלה חשד שיש לו מה להסתיר. יותר משנה חלפה מאז שאלפי טונות של אמוניום חנקתי התלקחו בנמל ביירות, הרגו יותר מ-200 איש והחריבו חלקים גדולים מהעיר שטרם שוקמו. איש לא עמד לדין נכון לעכשיו, וחילופי האש היום עלולים לשבש עוד יותר את החקירה, למורת רוחן של משפחות הקורבנות הזועמות על אי-הצדק שנעשה ליקיריהן.

חמוש ב-RPG בביירות, לבנון, 14 באוקטובר 2021. רויטרס
חמוש ב-RPG ברחובות ביירות, אתמול/רויטרס

באופן מוצהר, חיזבאללה ואמל קראו לתומכיהם להפגין איפוק אחרי הירי הכבד היום, שלפי הרשויות ועדי ראיה כוון לעבר ראשי המפגינים על ידי צלפים שהתמקמו על גגות. עם זאת, הם הטילו את האשמה על תומכי מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית, המקורבת לערב הסעודית. אם חמושי הארגונים השיעים יחפשו נקמה, האלימות עלולה לזלוג מביירות לחלקים אחרים בלבנון המתפרקת.

אם יש עובדה ברורה שעלתה מרחובות ביירות היום, היא כמות כלי הנשק האדירה הנמצאת מחוץ לידי כוחות הביטחון, ואלו לא רק אנשי חיזבאללה המחזיקים בארסנל מרשים. רקטות RPG משוגרות לאור יום על ידי תושבים, בעוד שהצבא נאלץ להגן על תלמידי בית ספר שלא ייפגעו מירי תועה. לאישה אחת אתרע המזל, כשנפגעה מכדור בראשה במהלך המהומות.

חיילים נפרסים בביירות במהלך חילופי אש, לבנון, 14 באוקטובר. רויטרס
הכדור נמצא במגרש של חיזבאללה. חיילים בביירות, אתמול/רויטרס

ההתנגשויות של היום יקשו עוד יותר על עבודת הממשלה הצעירה, שהוקמה רק בחודש שעבר לאחר מבוי פוליטי סתום של יותר משנה, שהחל לאחר התפטרות הממשלה הקודמת בתגובה לאסון בנמל ביירות. ראש הממשלה, נג'יב מיקאתי הסוני, הכריז על יום אבל והצהיר כי לבנון תתגבר על האירועים הטראגיים הללו. במקביל, תת-שרת החוץ של ארצות הברית, ויקטוריה נולנד, שביקרה בביירות בזמן העימותים, הבטיחה כי וושינגטון תעביר סיוע נוסף של עשרות מיליוני דולרים לצבא לבנון.

ואולם, התפרצות מחודשת של סכסוך עדתי תקשה על הממשלה לקדם את הרפורמות שאותן דורשת הקהילה הבינלאומית בתמורה לסיוע שאליו נואשת ארץ הארזים הסובלת מעוני כבד וממחסור במוצרי יסוד ובמזון. הדלק שמעבירה איראן דרך חיזבאללה הוא טיפה ים ובעיקר נועד למראית עין, וקריסת הממשלה הטרייה תעצים את המצוקה האזרחית ועשויה לגרור את לבנון למלחמת אזרחים נוספת.

הכדור נמצא עכשיו במגרש של חיזבאללה, שיצטרך להכריע אם הוא שוב מעדיף את האינטרסים הצרים שלו על פני אלו של המדינה כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully