וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי ופיצוצים בביירות: 5 הרוגים בהפגנת חיזבאללה נגד חוקר הפיצוץ בנמל

14.10.2021 / 11:53

תומכי חיזבאללה ואמל מחו נגד השופט החוקר את האסון, אחרי חידוש חקירת האסון, וטענו כי הם נורו בראשם. הארגונים השיעיים קראו לתומכיהם שלא להסלים את האלימות, והצבא שלח כוחות מתוגברים לאזור

בווידאו: תיעוד ירי לעבר מפגינים תומכים חיזבאללה ואמל בביירות בהפגנה נגד חידוש חקירת האסון בנמל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 28 א' לחוק היוצרים

לפחות חמישה בני אדם נהרגו היום (חמישי) וכמה בני אדם נוספים נפצעו במהלך ירי לעבר תומכי חיזבאללה ואמל השיעים בסמוך לשכונה נוצרית בביירות - כך דיווחו גורמים בלבנון. המחאה שפרצה בעקבות החלטה של בית משפט לחדש את חקירת האסון בנמל, שהופסקה זמנית השבוע בעקבות עתירה של גורמים בכירים החשודים בתיק. העימותים אירעו גם על רקע המשבר הכלכלי החריף שממנו סובלת לבנון.

שר הפנים, באסם מוואלווי, אמר כי צלפים פתחו באש וכיוונו לעבר ראשם של המפגינים. הצבא מסר בשעות אחר הצהריים כי הוא עצר תשעה חשודים במעורבות בחילופי האש, בהם אזרח סורי. הירי התרחש בגבול שבין שכונה שיעית לבין שכונה נוצרית, שהיה אחד מקווי החזית של מלחמת האזרחים שנפתחה ב-1975 והסתיימה ב-1990. האלימות היום הייתה הקשה ביותר שידעה ביירות מאז 2008.

בתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נשמעו חילופי אש כבדים ואף שיגור של רקטת RPG. בערוץ אל-ג'דיד נראו אנשים תופסים מחסה ברקע קולות הירי, שהגיעו ממבנים גבוהים. בעקבות העימותים, צבא לבנון סגר את כל הכבישים המובילים לאזור ושלח כוחות מתוגברים אליו, ובתי ספר ומוסדות נוספים באזור נסגרו.

ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, קרא להרגעת הרוחות ולמעצר המעורבים באלימות. הוא אמר כי נמצא בקשר עם מפקד הצבא כדי לראות אילו צעדים ננקטים לשליטה על המצב.

חייל לבנוני במהלך הפגנה נגד חוקר הפיצוץ בנמל בביירות 14 באוקטבור 2021. רויטרס
מוקד העימותים בגבול בין שכונה שיעית לנוצרית. כוחות צבא לבנוניים בביירות, היום/רויטרס

בחיזבאללה ובאמל טענו כי אנשיהם נורו בראשיהם, אך הם קראו להם לשמור על איפוק ולצבא לעצור את היורים. הארגונים האשימו את מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית, המקורבת לערב הסעודית, בתכנון המתקפה. מנגד, המפלגה הכחישה כל מעורבות באירועים וגינתה את האלימות, שלדבריה הייתה תוצאה של ההסתה של חיזבאללה בחודשים האחרונים נגד השופט החוקר.

מנהיגה של המפלגה, סמיר ג'עג'ע, אמר כי הירי הוא תוצאה של כלי הנשק הרבים המוחזקים בידי אזרחים והדגיש כי "חייבים לשמור על השלום". אתמול דחה ג'עג'ע את האפשרות לכניעה לאיומי חיזבאללה, וקרא לאזרחים להיערך לשביתת מחאה אם יודח השופט.

בין הבכירים המבוקשים לחקירה נכללים כמה מבעלי בריתו של חיזבאללה, בהם שר האוצר לשעבר עלי חסן חליל, מארגון אמל. הוא הזהיר השבוע בריאיון לערוץ אל-מיאדין המזוהה עם חיזבאללה כי המשך החקירה במתכונתה הנוכחית עלולה לדחוף את לבנון אל "סכסוך אזרחי".

ב-2008, תומכי הממשלה הסונית ניהלו קרבות בביירות עם חמושי חיזבאללה, שיצאו לרחובות עד לביטול כמה החלטות נגד הארגון, כולל צעדים שהגבילו את רשת התקשורת שהוא מפעיל.

זכוכיות מנופצות במהלך הפגנות נגד חוקר הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 14 באוקטבור 2021. רויטרס
העיר טרם התאוששה מהאסון בנמל. רחובות ביירות, היום/רויטרס

השופט המוביל את חקירת האסון בנמל, טארק ביטאר, נאלץ להפסיק ביום שלישי את החקירה בפעם השנייה בתוך כמה שבועות. ביטאר, שמונה לתפקיד בפברואר לאחר שקודמו הודח בשל זימון גורמים בכירים לחקירה, סומן אף הוא על ידי אישים בולטים בלבנון. אחד מהם הוא מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שדורש למנות שופט "ישר ושקוף" במקום ביטאר, שאותו האשים כגורם מוטה בעל שאיפות פוליטיות.

ביטאר כבר נאלץ לאחרונה להשעות את החקירה למשך שבוע, לאחר ששלושה שרים לשעבר שזימן בחשד לרשלנות הגישו עתירות נגדו וביקשו להדיחו. החודש דחה בית משפט בביירות את עתירותיהם ואפשר לביטאר לחדש את עבודתו, אך אותם שרים עתרו לבית משפט אחר ובית המשפט קבע כי יש להפסיק את החקירה עד להכרעה בנושא שהתקבלה הבוקר.

תומכי חיזבאללה ואמל מפגינים נגד השופט החוקר את הפיצוץ בנמל ביירות, 14 באוקטובר 2021. רויטרס
בחיזבאללה מאשימים את השופט בהטיה פוליטית. מפגינים בביירות, היום/רויטרס

ארגוני זכויות אדם וקרובי משפחה של קורבנות האסון גינו את הפוליטיקאים על שיבוש חקירת פיצוץ שאירע ב-4 באוגוסט 2020 בעקבות התלקחות של יותר מ-2,000 טונות של אמוניום חנקתי. יותר מ-200 בני אדם נהרגו באסון, אלפים נוספים נפצעו וחלקים נרחבים מעיר הבירה נחרבו. עד כה, שום גורם לא עמד לדין והרשויות בלבנון מתנגדות לקריאות ההולכות וגוברות לנהל חקירה עצמאית ובינלאומית.

העימותים הקשים היום עשויים לשמש תירוץ לסגירת חקירת האסון בנמל או לעכב אותה שוב. צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר של לבנון ואחת התורמות החשובות שלה, הצהירה כי יש לאפשר חקירה עצמאית של הפיצוץ בנמל. תת-שר החוץ של ארצות הברית ויקטוריה נולנד, המבקרת בביירות, אמרה כי "לאזרחי לבנון ולקורבנות ולמשפחות של אלו שאבדו בבפיצוץ בנמל מגיע לא פחות" מאשר חקירה עצמאית ושקופה. "האלימות הבלתי-מקובלת היום מבהירה מה עומד על הפרק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully