וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "לא נרתעים, הרפורמה המשפטית תצא לדרך"

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 15:30

ראש הממשלה שב והגן על הרפורמה המשפטית של השר לוין: "ברוב הדמוקרטיות בעולם יש פסקת התגברות ונבחרי הציבור בוחרים את השופטים". לפיד תקף: "נתניהו שיקר את בוחריו", ליברמן: "לא נגיע להפגנות של דגלים שחורים"

בווידאו: לוין נגד היועמ"שים: "אין לכם עציצים במשרד כי השר הוא העציץ שלכם"/ערוץ כנסת

כמדי שבוע, גם היום מתקיימות ישיבות הסיעה בצל המשך הדיונים בוועדת החוקה של הכנסת על הרפורמה המשפטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שב והגן בפתח ישיבת סיעת הליכוד על הרפורמה. "הדיון ברוב ערוצי התקשורת סביב הרפורמה המשפטית היא בכוונת מכוון, שטחי וחד צדדי. הכול כדי לייצר אמתלת שווא על קץ הדמוקרטיה. האמת כמובן הפוכה", אמר נתניהו.

לדבריו, "ברוב הדמוקרטיות מתקיימות הרפורמות שהציג לוין. נבחרי הציבור הם אלה שבוחרים את השופטים. רק בישראל יש לשופטים זכות וטו והם ממנים בפועל ופוסלים אחרים. היועצים המשפטיים ברוב הדמוקרטיות בעולם כשמם כן הם. ברוב הדמוקרטיות בעולם, יש פסקת התגברות על החלטות שיפוטיות. גם בישראל יש בחוק חופש העיסוק. כשבוחנים אחת לאחת את הרפורמות המוצעות, לא רק שהן אינן חריגות בהשוואה לדמוקרטיות אחרות".

עוד אמר נתניהו: "כשאנחנו רוצים ליישר קו עם הדמוקרטיות הגדולות בעולם, אנחנו באים ליישר קו. אומרים לנו שאנחנו הורסים את הדמוקרטיה. ארה"ב היא לא דמוקרטיה, בריטניה? צרפת? גם שם יש הרס? ברור שלא. אין לי שום כוונה להתנצל על יוזמת השר לוין. נושא התיקונים במערכת המשפט עלה פעם אחר פעם על ידי לוין עצמו ועל ידי חברי הכנסת. כך עשיתי גם אני. אם תבדקו את ההיסטוריה תגלו שאמרו משהו אחד לפני הבחירות ועשו אחרת אחרי הבחירות. כך עשה שרון כשביצע את ההתנתקות וכך עשה נפתלי בנט כשהקים את ממשלתו. מה שאמרנו לפני הבחירות - נעשה אחרי הבחירות. אנחנו לא נרתעים. הרפורמה תצא לדרך".

מתקבצים להפגנת ההמונים ברחבת הבימה, 14 בינואר 2023. ראובן קסטרו
ההפגנה נגד הרפורמה במוצאי שבת/ראובן קסטרו

הסיעה הראשונה הייתה ישראל ביתנו ויו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס לעובדה שהוא ואנשי מפלגתו נעדרים מההפגנות נגד הרפורמה: "אמרנו בצורה ברורה שאנחנו המפלגה היחידה בכנסת שהיא מפלגת ימין. לא נהיה בהפגנות של דגלים שחורים או דגלי פלסטין".

עוד אמר ליברמן: "אני רואה שיתוף פעולה פורה בין טיבי לביבי. יש ביניהם דיל עמוק ולכן אנחנו לא נהיה שם. יש לנו תפיסה ברורה סביב מערכת המשפט. אנחנו תומכים בפסקת התגברות ברוב של 70 ח"כים, אבל אנחנו לא בעד לדרוס הכול".

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר בפתח ישיבת סיעת יש עתיד כי ייפגש מחר עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ותקף ותקף את ראש הממשלה: "נתניהו אמר שמיליוני אנשים הצביעו בעד הרפורמה. זה שקר. אני לא אקרא לו 'שקרן בן שקרן' כמו סמוטריץ', אבל זה שקר של איש חלש, שמנסה לרמות את בוחריו. הם לא הציגו לבוחרים את הרפורמה".

עוד אמר לפיד: "הם גימגמו כל פעם ששאלו אותם על זה במערכת הבחירות. הם לא אמרו לבוחרים שישראל תפסיק להיות דמוקרטיה. הם לא אמרו לבוחרים שהם ירסקו את בית המשפט העליון באופן שלא ניתן לשיקום. הם לא אמרו לבוחרים שהם יבטלו את מגילת העצמאות. הם בטח לא אמרו לבוחרים שהם ישנו את כל שיטת המשטר הישראלית רק כדי לבטל את המשפט של נתניהו ולוודא שדרעי יוכל להיות שר למרות שהוא עבריין סדרתי. עשרות אלפי ישראלים טובים, פטריוטים שאוהבים את המדינה שלהם, יצאו לרחובות למחות נגד ההתנקשות בדמוקרטיה. זו רק התחלת המחאה. הם לא יעצרו אותנו בדיבורים על "המרדה" ולא באיומים במעצרים".

לשאלת "וואלה", השיב לפיד מדוע נעדר מההפגנה במוצאי שבת: "היינו בקשר עם ראשי הארגונים שארגנו את ההפגנה, חלק הרגישו לא בנוח להפוך את ההפגנה לפוליטית. הודעתי מראש שלא אגיע. יהיו עוד הרבה הפגנות . זו מחאה, זאת דרך ארוכה והדבר החשוב ביותר שנתייצב יחד נגד הממשלה הזאת".

עוד קודם לכן התייחס יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, לרפורמה המשפטית. גנץ התייחס לקריאתו לקיים דיון משותף בנושא. "ידנו המושטת לא באה לחתום על הכשר לשינוי המשטר בישראל תמורת תיקונים קוסמטיים - אם לא יהיה שינוי עמוק ברפורמה לא יהיו הסכמות".

גנץ שלח גם מסר לנתניהו: "גם הוא יודע שמחאה ברחובות אפקטיבית אחרת לא היה יוצא בעצמו להפגנות ההסתה בכיכר ציון. אני קורא למפגינים - המשיכו לצאת ולמחות במסגרת החוק. קראתי לדיאלוג וליצירת בסיס מוסכם לרפורמות. אני שב וקורא להקים צוותי עבודה, שיניחו בפני הכנסת רפורמה ראויה ורחבה כולל נדבכים נוספים על אלו הקיימים".

גנץ, שהיה זה שהחליט למנות את הרצי הלוי לרמטכ"ל, בירך אותו היום לרגל כניסתו לתפקיד החייל מספר 1: "הוא מפקד ישר כסרגל, נועז, עמוק ויצירתי. אני סמוך ובטוח שיוביל את צה"ל בדרך ממלכתית, ימשיך לבנות את הכוח, וישמור על הכוחות שהם הדבר היקר לנו ביותר. האנשים ורוח צה"ל הם מה שבונה את צה"ל, ואין לי ספק שהרצי ידע לפתח אותם ולשמור עליהם מול כל תרחיש - ביטחוני, חברתי או כזה המאופיין בקשיים ממקור פוליטי".

בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 9 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

הדיון מוקדם יותר בכנסת היה סוער במיוחד כאשר המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, הזהיר מפני החוק המכונה "חוק היועמ"שים ואמר כי במצב כזה - "הממשלה לא תהיה כפופה לחוק - היא תהיה החוק".

שר המשפטים יריב לוין הגיע מאוחר יותר לדיון והשיב לדבריו של לימון תוך שהוא מאשים את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בנושא החוק: "חוות הדעת רוויה בדוגמאות דמגוגיות, זה בהתעלם מדבר אחד שאם שר יפעל בניגוד לחוות דעת משפטית והיא תתברר כחוות דעת נכונה השר יישא בתוצאות. אני חושב שאין דוגמה מאלפת לצורך ברפורמות שאני מביא מאשר מה ששמענו עכשיו. מופיע כאן המשנה ליועמ"שית, מציג עמדה משפטית בסוגיה מאוד חשובה שנוגעת לעניין שאין חולק שנמצאת בליבת העשייה של משרדי. מתי אתם חושבים שאני שמעתי או יכולתי לקרוא את חוות הדעת הזאת? תאמינו או לא עכשיו - זו הפעם הראשונה ששמעתי עליו".

עוד אמר לוין: "אין לכם עציצים במשרדים כי השר הוא העציץ שלכם. יש איזה פרלמנט בעולם שיכול היה להתרחש דבר כזה?", צעק שר המשפטים. "מילא הייתי עסוק, אבל היה אפשר לתפוס אותי. אתמול התקיימה אצלי בחדר ישיבה בהשתתפות היועמ"שית ובהשתתפות המשנים שלה, לרבות גיל לימון, אתם חושבים שמישהו אמר לי בישיבה על מה שהולך להיות כאן? כלום. אולי ישמעו את דעתי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully