וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת תקיפה באיראן? צה"ל החל בתהליכי רכישה ואחזקה של מטוסי קרב ותובלה

עודכן לאחרונה: 8.1.2023 / 7:24

חיל האוויר החל להאיץ הקמת תשתיות אחזקה מהמתקדמות בעולם למטוסי F-35 בשני בסיסים, לשיפור הטיפול והזמינות המבצעית. במקביל, צה"ל ומשרד הביטחון החל להתכונן לרכש טייסת F-I15 חדשה מארה"ב. אחרי יותר מ-35 שנה, צה"ל ייפרד ממטוסי ה-F-16

צה"ל תקף יעדים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, 7 באוגוסט 2022/דובר צה"ל

חיל האוויר החל בהליכי רכישה ואחזקה של מטוסי קרב ותובלה, לפני תהליכי פרידה ממטוסי קרב וממסוקים ותיקים - כך נודע לוואלה. לפני כשבוע העבירו משרד הביטחון וחיל האוויר למשרד ההגנה האמריקני בקשה לקבלת מידע על מטוסי F-15 חדשים, במסגרת תהליך עתידי לרכוש טייסת F-I15 חדשה. בחיל האוויר מתכוונים לשלב במטוס שיפורים באמצעי הלחימה, מכ"ם, אמצעי לוחמי אלקטרונית, להרחיב את טווח הפעולה ועוד - דרך מערכות תוצרת כחול-לבן, כדי לשדרג את המטוס ולהעניק לו עליונות על פני מטוסים אחרים מדגם זה.

לדברי גורמי ביטחון, בהתאם למפרט הטכני והעלויות של המטוס, יידרש הרמטכ"ל המיועד האלוף הרצי הלוי להחליט על היקף התקציב שיוקצה לרכש המטוסים החדשים במסגרת התר"ש (תוכנית הרב שנתית) והחלטות הממשלה. בכפוף לכך, יוחלט כמה מטוסי "רעם" (F-I15) שמשרתים בחיל האוויר יש להשביח (אחרי שכבר עברו השבחה ב-2016) כדי להאריך את משך השירות המבצעי שלהם.

מטוס ״אדיר״ (F35). דובר צה"ל, אתר רשמי
מתחזקים את מטוסי ה-F-35/אתר רשמי, דובר צה"ל

בנוסף לכך, נודע לוואלה כי חיל האוויר הישראלי החל להאיץ הקמת תשתיות אחזקה מהמתקדמות בעולם למטוסי ה-F-35 בבסיסי נבטים ותל-נוף, כדי לטפל במטוסי האדיר בדרג ד', כולל מתקנים להרצות מנוע אחרי טיפול. התהליך ישפר את הזמינות והכשירות של המטוסים לפעילות מבצעית.

עוד נודע לוואלה כי נכון לימים האחרונים, ראשוני מסוקי התובלה הכבדים מסוג CH53K יגיעו לארץ החל מ-2026, בהתאם לטיסות הניסוי שעברו בשבועות האחרונים. בשנה הראשונה, ארבעה מסוקים יימסרו לחיל האוויר. לדברי גורמי ביטחון, טייסי חיל האוויר הישראלי משתתפים בניסוי של ארבעה מסוקים מדגם זה בארצות הברית. עוד אמרו, כי המסוק ירחיב את טווח הפעולה, המהירות וכושר הנשיאה של חיל האוויר.

צה"ל יתחיל השנה בתהליך פרידה מדורג מזקן מטוסי הקרב של חיל האוויר, מטוסי ה"ברק 1" (F-16), שהגיעו ארצה לפני יותר מ-35 שנה. ותיקי המטוסים ממלאים משימות בטייסת "האדומה" בבסיס עובדה. תהליך ההוצאה משירות מתנהל לדברי גורמים בחיל האוויר לצד קליטת מטוסי ה"אדיר" (F-35) בשתי טייסות שונות.

F-16 israel. Amir Cohen, רויטרס
נפרדים מה-F-16/רויטרס, Amir Cohen

כיום יש סה"כ 36 מטוסי "אדיר" בחיל אוויר הישראלי - מתוך עסקת המיליארדים לרכש 50 מטוסי חמקן - שמתחלקים בין שתי טייסות: "נשר הזהב", שהחלה לקלוט בדצמבר 2016 את המטוסים הראשונים, ומאחוריה כבר כמה שנים של פעילות מבצעית; והטייסת השנייה, "אריות הדרום", שנפתחה מחדש בינואר 2020 והחלה לקלוט את מטוסי ה"אדיר", חלקם מטייסת "נשר הזהב", ואחרים שהגיעו ישירות מחו"ל אל הטייסת. בשנים הקרובות ימשיך חיל האוויר לקלוט את שאר המטוסים במסגרת העסקה ויקים טייסת "חמקנים" שלישית.

כמו כן, בשנתיים הקרובות יתחיל תהליך הפרידה ממסוק היסעור הוותיק. בעולם התעופה הופסקה הפעילות של המסוק מדגם זה אחרי 10,000 שעות טיסה, בעוד בחיל האוויר הישראלי הוחלט להאריך את משך הטיסה ל-12,500 שעות, נוכח העיכוב ברכש מסוקי תובלה. גורמי ביטחון שבקיאים בתהליך הבהירו כי צה"ל לא יחרוג מעבר לשעות הטיסה שנקבעו בחיל האוויר, מה שעלול ליצור פער בזמינות מסוקי תובלה כבדים.

בנוסף לכך, רק בשנת 2028 יגיע לישראל מטוס התדלוק הראשון (KC-46) תוצרת חברת בואינג. בשנה הקרובה יידרשו בצה"ל להכריע בשאלת תקציב והיקף ההשבחה של מטוסי התדלוק הוותיקים של חיל האוויר, שאמורים לשמש תוכנית לתקיפה באיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully