וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון התכנסה לדיון בנושא עליית בן גביר להר הבית: "פרובוקציה, עלול להוביל להסלמה"

עודכן לאחרונה: 6.1.2023 / 7:10

על אף המחלוקת, השר לביטחון לאומי עלה לפני יומיים להר הבית לביקור של 13 דקות. הדבר, גרר גל ביקורת הן מהעולם הערבי והן ממדינות אירופאיות ואמריקניות. משרד החוץ מצידו, שלח מברק לכ-15 שגרירויות ישראליות בעולם במטרה למנוע את קיום הישיבה ולסכל פרסום מטעם המועצה

מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אתמול (חמישי) לדיון בנושא עלייתו של השר לביטחון הלאומי, איתמר בן גביר, להר הבית. בדיון השתתפו מדינות ערביות אך גם נציגי מדינות כמו סין, צרפת, ברזיל ויפן.

לפני יומיים, משרד החוץ שלח מברק לכ-15 שגרירויות ישראליות ברחבי העולם במטרה למנוע את קיום הישיבה ולסכל קבלת החלטה או פרסום הודעה מטעם חברות המועצה.

מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת לדיון על עליית בן גביר להר הבית, 5 בינואר 2022. Mike Segar, רויטרס
עליית בן גביר להר הבית גררה גל תגובות ממדינות העולם. מועצת הביטחון של האו"ם בדיון, הערב/רויטרס, Mike Segar

נציג איחוד האמירויות פתח את הדיון וגינה את ביקור בן גביר. בדבריו, הוא כינה אותו פרובוקציה והזהיר מהסלמה. אחריו הגיב לכך נציג סין ואמר "ישראל צריכה להפסיק את הפרובוקציות ואת הצעדים החד צדדיים".

נציג מטעם ארצות הברית הבהיר כי מדינתו מתנגת "לצעדים חד צדדיים שעלולים להפר את הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים". עוד הוא הוסיף, "מצפים מראש הממשלה בנימין נתניהו ליישם את ההתחייבות בהסכם הקואליציוני לגסי שמירה על הסטטוס קוו". נציג רוסיה מסר, "אנו קוראים לממשלה ישראל להימנע מצעדים שיובילו להסלמה", לאחר שטען כי ביקור בן גביר בהר מזכיר את ביקורו של אריאל שרון במקום בשנת 2000, שהביא לפרוץ האינתיפאדה ולמותם של אלפי בני אדם.

נציגת בריטניה אמר כי מדינתו תומכת בשימור הסטטוס קוו וקוראת לכל הצדדים להימנע מצעדים שמגבירים את המתיחות או צעדים חד צדדיים שמפרים את הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. אחריו, עלה נציג צרפת ואמר דברים דומים, "רוצים שהמדיניות המוצהרת של ראש ממשלת ישראל לגבי שימור הסטטוס קוו תיראה גם בצעדים בשטח".

גם הנציג הפלסטיני הגיב למעשה ואמר, "איזה עוד קו אדום ישראל צריכה לחצות כדי שמועצת הביטחון תגיד - עד כאן. ההיסטוריה מוכיחה שהמדיניות הישראלית לא מביאה לכניעה של הפלסטינים אלא להתקוממות. מי שרוצה למנוע הסלמה צריך לפעול עכשיו". עוד הוסיף הנציג, "בן גביר לא בא לאל-אקצא כדי לבקר אלא כדי לממש את האידאולוגיה הקיצונית שלו לסיים את הסטטוס קוו". אחר כך, פנה הנציג הפלסטיני לשגריר ישראל באו"ם גלעדארדן ואמר, "מועצת הביטחון צריכה לעצור אתכם - ואם היא לא תעצור אתכם העם הפלסטיני יעצור אתכם. אין לישראל כל זכות בחראם אל-שריף. מה שישראל עושה לא קשור לחופש דת אלא לרצון לשנות את האופי והזהות של ירושלים".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם בכינוס לדיון על עליית בן גביר להר הבית, 5 בינואר 2022. רויטרס
"ביקור השר עמד בקנה אחד עם הסטטוס קוו ומי שטוען אחרת רק מלבה את המצב". ארדן במועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

ארדן אמר בנאומו בתגובה כי הפרת הסטטוס קוו מתבצעת דווקא על ידי הפלסטינים שפתחו בהר עוד מסגדים ומנסים למנוע מיהודים לבקר בהר וכן משתמשים במסגדים כמחסני נשק ואבנים. "אם כבר החלטתם לבזבז את זמנה של מועצת הביטחון ולכנס דיון חירום על אירוע חסר כל חשיבות כמו עלייתו של יהודי להר הבית, זו הזדמנות לשתף אתכם בכל האמת בנוגע להר הבית. מישהו מכם שמע על הכותל המערבי? האם עצרתם לשאול את עצמכם מהו ומאין קדושתו? הכותל המערבי הוא המבנה היחיד ששרד מבית המקדש שהיה על הר הבית והיה המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. אני לא מופתע אם לא הייתם מודעים לכך. כבר שנים שהפלסטינים פועלים באו"ם למחיקת כל זכר וקשר בין העם היהודי והר הבית. רק בשבוע שעבר הם העבירו החלטה בעצרת הכללית שכוונתה למחוק את שמו היהודי של ההר ולהתייחס אליו רק בשמו המוסלמי".

"הביקור של השר בן גביר בהר הבית לא היה פלישה לאל-אקצא או כל שקר אחר של הפלסטינים", הוסיף ארדן. "ביקורו של השר עמד בקנה אחד עם הסטטוס קוו ומי שטוען אחרת רק מלבה את המצב. מותר ליהודים לבקר בהר הבית! לכל יהודי! עצם העובדה שהדיון הזה נערך היא עלבון לאינטליגנציה".

עוד אמר ארדן, "במקום להגן על קדושת האתר, הפלסטינים הפכו את הר הבית לשדה קרב. שוב ושוב משמשים המסגדים כמקום אכסון בהם מחזיקים המחבלים אבנים וחומרי נפץ כדי לתקוף את היהודים ואת כוחות הביטחון. הבמה המקודשת משמשת במה להסתה פלסטינית".

איתמר בן גביר בכניסה להר הבית
3.1.23. מנהלת הר הבית, אתר רשמי
עלה להר הבית לביקור של 13 דקות בבוקר יום שלישי. איתמר בן גביר בכניסה להר הבית/אתר רשמי, מנהלת הר הבית

בן גביר עלה להר הבית לביקור של 13 דקות בבוקר יום שלישי. עלייתו למקום הקדוש גרר גל תגובות הן מהעולם הערבי הן ממדינות אירופאיות ואמריקניות. מוקדם יותר היום שרי החוץ של ירדן, מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מרוקו, קטאר, אלג'יריה והרשות הפלסטינית גינו היום את ביקורו של בן גביר בהר הבית. השרים קיימו שיחת ועידה, שבסיומה פרסמו הודעה משותפת בה הדגישו כי מדובר בפרובוקציה שאותה יש לגנות בצורה החריפה ביותר ובהפרה של הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים.

"מדובר בהסלמה חמורה שעל מועצת הביטחון של האו"ם לפעול כדי לעצור אותה על ידי לחץ על ישראל להפסיק את הצעדים הפרובוקטיביים בירושלים", נמסר בהודעה המשותפת. ההודעה התפרסמה כמה שעות לפני דיון החירום במועצת הביטחון בנושא עליית בן גביר להר הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully