וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה של גנץ לנתניהו: הקמת צוות משותף להעברת רפורמה משפטית חלופית

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 12:36

לאחר ששר המשפטים הציג את תוכניתו אמש, יו"ר המחנה הממלכתי קרא לרה"מ להביא רפורמה בהסכמה רחבה תוך חצי שנה. לדבריו, ייעודה של המהפכה המשפטית של לוין נועדה לבטל או להשהות את משפט נתניהו. "הוא צריך להחליט אם הוא רוצה לשבור את כללי המשחק או לשמור על המדינה"

בווידאו: ההצעה של גנץ לנתניהו: הקמת צוות משותף להעברת רפורמה משפטית חלופית/מערכת וואלה!

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הציע הבוקר (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים צוות משותף, כדי להביא לרפורמה משפטית בהסכמה רחבה, במקום זו שהציג אמש שר המשפטים יריב לוין. "אנחנו בשעת חירום - נתניהו צריך להחליט אם הוא רוצה לשבור את כללי המשחק או לשמור על מדינת ישראל", אמר גנץ בפתח אירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן. "ניאבק בהצעה שמטרתה להפוך את ישראל לדמוקרטיה חלולה ולבטל את ערכי מגילת העצמאות".

גנץ טען כי ניתן להעביר רפורמה חלופית בתוך חצי כשנה. עוד הוסיף חבר הכנסת כי "בנאומו אמר שר המשפטים כי זהו 'השלב הראשון ברפורמה'. כולנו מבינים היטב מהו השלב השני - כל הנושאים הנוגעים לראש הממשלה, להשהייה או לביטול משפטו באמצעות החלפת היועמ"שית או חוק צרפתי. שלב אחר שלב בתוכנית סדורה. לאלו יש להוסיף את הכוונה לסרס את התקשורת, להשתלט על החינוך הממלכתי וכמובן להשתיק את הדרג הצבאי".

בני גנץ, הכנסת , 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"אנחנו בשעת חירום". גנץ/ראובן קסטרו

אתמול הציג השר לוין הציג את הרפורמה שהוא מבקש להעביר במערכת המשפט. הצעדים שהוא מבקש לנקוט: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים, העברת פסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" ושינוי היחס כלפי היועצים המשפטיים. לטענת לוין, עיתוי הצגת הרפורמה אינו קשור לדיון בבג"ץ על מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי.

תחילה, לוין מבקש לשנות את השיטה לבחירת שופטים, בכך שיוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין ויחליפם בחברי כנסת. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים", טען שר המשפטים.

עוד בוואלה!

השופט בדימוס סטרשנוב על המהפכה המשפטית של לוין: "פוליטיזציה מובהקת של המערכת"

לכתבה המלאה
ביבי נתניהו, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"צריך להחליט אם הוא רוצה לשמור על המדינה". נתניהו/ראובן קסטרו

לוין הסביר כי הוא מעוניין להסדיר את פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לדבריו, תחוקק פסקת ההתגברות, ולפיה ברוב של 61 חברים, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט. "תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד", אמר לוין, והסביר שלצורך פסילת חוק תידרש הסכמה פה אחד של השופטים הדנים בו.

בנוסף, שר המשפטים מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה מבקשת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת", קבע השר.

לבסוף לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully