וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט בדימוס סטרשנוב על המהפכה המשפטית של לוין: "פוליטיזציה מובהקת של המערכת"

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 9:55

שופט בית המשפט המחוזי לשעבר אמר בריאיון ב-103FM כי הרפורמה שמבקש להעביר שר המשפטים נועדה למלא צרכים פוליטיים ופרסונליים. עוד טען כי הוועדה לבחירת שופטים מאוזנת, והסביר: "אין צורך לתקן משהו שלא התקלקל"

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט/מערכת וואלה!

שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, אמנון סטרשנוב, תקף הבוקר (חמישי) בחריפות את הרפורמה שמבקש שר המשפטים יריב לוין להעביר. "אני לא קורא לזה מהפכה, אני קורא לזה הפיכה משפטית", אמר סטרשנוב בריאיון לניסים משעל וגיא פלג בתוכנית "שבע תשע" ב-103FM. "להפוך סדרי עולם שפעלו בסדר, למה לתקן את מה שלא התקלקל? הוועדה למינוי שופטים עובדת כבר עשרות שנים, שיטת הסניוריטי בבית המשפט העליון מאז קום המדינה, וניסיתי לחפש מינוי אחד מוטה לבית המשפט העליון - לא מצאתי".

לטענת השופט בדימוס, הרפורמה נועדה למלא צרכים פוליטיים פרסונליים של חברי קואליציה. "השר לוין רוצה לעשות פוליטיזציה מובהקת של מערכת המשפט", הסביר סטרשנוב. "הוועדה למינוי שופטים, אני לא רואה את לשכת עורכי הדין פורשת או מופרשת מהוועדה. אני רואה אותם משביתים את בתי המשפט. דווקא את המשפטים להוציא משם? הוועדה מאוזנת. יש חמישה שופטים וארבעה פוליטיקאים".

עם זאת, סטרשנוב ציין כי ההליכים בוועדה צריכים להיות יותר גלויים, אך הרפורמה שמבקש לוין להעביר היא לא הדרך. "צריך אולי לנהל פרוטוקול, לעשות את זה יותר בגלוי, אבל מכאן ועד הפיכה מוחלטת, להכניס פוליטיקאים, להביא את השופטים לוועדות הכנסת - מי ירצה להיות שופט?", אמר. "המינויים טובים בסופו של יום, בכל מערכת יש דילים והסכמות בין המערכות. אני לא רואה את זה בעין רעה ובוודאי שזה לא מחייב דווקא לשנות את כל הרכב הוועדה".

לדברי השופט בדימוס, מה שמטריד את האזרח הפשוט הם בית משפט השלום והמחוזי. "צריך להמתין ימים, לילות, חודשים ושנים לפסק דין או לדיון", הסביר. "זה שרמת הענישה לפעמים מטרידה, זה ששנה כבר אין ממונה על נציב תלונות על הפרקליטות. יש המון דברים, פגמים שצריך לתקן במערכת המשפט שהרבה יותר חשוב לאזרח הקטן עם כל הכבוד מאשר הרכב הוועדה למינוי השופטים או בית המשפט העליון".

עוד בוואלה!

סערה בעקבות המהפכה המשפטית של לוין: "לא רפורמה, אלא מכתב איום"

לכתבה המלאה
אמנון סטרשנוב נשיא בית הדין של ההתאחדות לכדורגל בדיון על הורדת בית"ר ירושלים. קובי אליהו
"רפורמה שנועדה לצרכים פרסונליים". סטרשנוב/קובי אליהו

אתמול הציג השר לוין הציג את הרפורמה שהוא מבקש להעביר במערכת המשפט. הצעדים שהוא מבקש לנקוט: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים, העברת פסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" ושינוי היחס כלפי היועצים המשפטיים. לטענת לוין, עיתוי הצגת הרפורמה אינו קשור לדיון בבג"ץ על מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי.

תחילה, לוין מבקש לשנות את השיטה לבחירת שופטים, בכך שיוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין ויחליפם בחברי כנסת. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים", טען שר המשפטים.

יריב לוין יו"ר הכנסת הזמני החדש  13 בדצמבר 2022. ללא, ראובן קסטרו
מאיים על מערכת המשפט? לוין/ראובן קסטרו, ללא

לוין הסביר כי הוא מעוניין להסדיר את פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לדבריו, תחוקק פסקת ההתגברות, ולפיה ברוב של 61 חברים, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט. "תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד", אמר לוין, והסביר שלצורך פסילת חוק תידרש הסכמה פה אחד של השופטים הדנים בו.

בנוסף, שר המשפטים מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה מבקשת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת", קבע השר.

לבסוף לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully