וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר המשפטים היוצא סער תוקף: סמוטריץ' רוצה להחליש את מערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 21:09

רגע לפני סיום תפקידו, גדעון סער טען כי תוכניתו של סמוטריץ' לפיצול תפקיד היועמ"ש "אינה נכונה ומרסקת את תפקידי היועמ"ש ופרקליטי המדינה". בשיחה עם כתבים הוסיף, "אני מוכן לקיים דיאלוג עם הממשלה הבאה על פסקת ההתגברות רק בתור פתרון שכולל בתוכו חוק יסוד החקיקה"

בווידאו: כנס משרד המשפטים באילת על רקע הקריאות לרפורמות במערכת המשפט/צילום: לע"מ

שר המשפטים היוצא גדעון סער סיכם היום (רביעי) את תפקידו וקבע בשיחה עם כתבים, "אני מוכן לקיים דיאלוג עם הממשלה הבאה על פסקת ההתגברות רק בתור פתרון שכולל בתוכו חוק יסוד החקיקה". הוא הוסיף כי הוא מאמין שפסקת ההתגברות צריכה להיות ברוב מיוחס, של 65 חברי כנסת.

רגע לפני שהממשלה החדשה מושבעת ואחרי שבליץ החקיקה עבר, הסביר סער לראשונה איך הוא ראה הלכה למעשה את פיצול סמכויות תפקיד היועמ"ש. "התחבטתי בין כמה אופציות כיצד לפתור את הבעיה שיש בתפקיד היועמ"ש, שמצד אחד מעניק ייעוץ משפטי לממשלה ומהצד השני מחליט האם להעמיד את חבריה לדין. בסופו של דבר הפתרון שמצאתי לבעיה הזאת היא להעביר לידי פרקליט המדינה את הסמכות להעמיד לדין במידת הצורך את חברי הממשלה".

גדעון סער בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"הבחירות לא היו על חילופי ממשלה, אלא על שינוי משטר". סער/ראובן קסטרו

סער הוסיף והסביר, "עם זאת, כדי שפרקליט המדינה יוכל להעמיד לדין את חברי הממשלה, הוא יידרש לקבל אישור של הרכב חיצוני שכולל שופט לשעבר, יועמ"ש לשעבר וסנגור פרטי, וככה ייווצר האיזון. ככה אני משחרר את היועמ"ש לקבל החלטה בעניינים של אנשים שהוא עובד איתם יום יום", סיכם.

שר המשפטים היוצא הדגיש בדבריו שהתוכנית שהוא מציע שונה לחלוטין מזאת שהציע ח"כ בצלאל סמוטריץ' בקמפיין הבחירות האחרון של מפלגת הציונות הדתית, ואף טען כי תוכניתו של יו"ר הציונות הדתית "אינה נכונה". סמוטריץ' הציע לפצל את סמכויות היועמ"ש לשלושה: פרקליט מדינה שעוסק רק בתביעות אזרחיות; יועץ משפטי, שחוות דעתו בנושאים שקשורים לתפקיד הממשלה לא מחייבת; ותובע כללי, שעוסק בדין הפלילי.

בצלאל סמוטריץ' בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"מרסק את תפקידי היועמ"ש ופרקליט המדינה". סמוטריץ'/ראובן קסטרו

כשסער נשאל היכן הוא חושב שהתוכנית של סמוטריץ' אינה נכונה, השיב: "התוכנית של הציונות הדתית היא לא נכונה מכיוון שהיא מרסקת את שני התפקידים - גם את תפקיד היועמ"ש, וגם את תפקיד פרקליט המדינה". הוא טען שהתוכנית של הציונות הדתית למערכת המשפט "נובעת ממקום שרוצה להחליש את המערכת. התוכנית הזאת הופכת את פרקליט המדינה למי שאחראי רק על הייצוג של המדינה בבתי המשפט בהליכים אזרחים, והופכת את היועץ לכזה שעמדתו לא מחייבת. ובנוסף, ומעבירה את התביעה לתובע כללי, שממונה אחת לשש שנים".

בסיום דבריו אמר סער, "אני אמרתי עוד לפני הבחירות והייתי היחיד שאמר את זה, הבחירות האלה הן לא על חילופי ממשלה כמו שבדרך כלל קורה בדמוקרטיה. הבחירות האלה הם על שינוי משטר, ואם מסתכלים על מצבור הדברים, רואים פה שינוי", טען. "יש גם דעת קהל בדמוקרטיה, תחושתי שדעת הקהל לא בהכרח מתלהבת מהגודש ומהמהירות של המהלכים המתרקמים, וזה יכול להיות כבומרנג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully