וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות הרפואית נגד סטרוק: "ערך השיוויון הוא נר לרגלינו"

עודכן לאחרונה: 25.12.2022 / 17:23

ברקע הסערה שעוררה ח"כית אורית סטרוק, ההסתדרות הרפואית הבהירה כי הרופאים מחוייבים לשבועת הרופא והענקת טיפול לכולם. עם זאת, על פי סעיף ט"ז באמנת הרופאים הישראלית, רופא יכול להימנע מהענקת טיפול אם זה מונע את עמדתו המקצועית או אמונתו

בווידאו: הפגנת הרופאים המתמחים ברמב"ם/צילום: יואב איתיאל

על אף שחברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) עוררה סערה כשתמכה באפליה בטיפולים רפואיים על בסיס אמונה דתית, נראה כי אמנת הרופאים הישראלית מאפשרת את האפליה. סעיף ט"ז באמנה דן בסירוב הרופא למתן טיפול, ובו מצויין כי "הרופא רשאי שלא לתת טיפול רפואי אם הבקשה מנוגדת לעמדתו המקצועית, מצפונו או אמונתו". האמנה מציינת כי על הרופא להפנות את המטופל לרופא מתאים אחר.

עם זאת, האמנה מדגישה כי על הרופאים חל איסור אפליה. "הרופא לא יפלה בטיפול הרפואי בין מטופל למטופל, לרבות מטעמי גיל, מין, מוצא, לאום, דת, מעמד חברתי, אישי או כלכלי, מוגבלות פיזית או אישית, עמדותיו, אמונתו ודעותיו של המטופל, או מכל סיבה אחרת", נכתב באמנה.

אורית סטרוק בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
עוררה סערה. אורית סטרוק/ראובן קסטרו

בתגובה לדברי חבר הכנסת, מסר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "הרופאות והרופאים בישראל מחוייבים לשבועת הרופא ולא יתנו לשום אדם ולשום חוק לשנות את העובדה הזו. לא נאפשר לאיש להכניס שיקולים זרים או פוליטיים בתוך מערכת היחסים שבין רופאים למטופלים. מערכת הבריאות תמיד הייתה אי של שפיות, סמל לדו-קיום, מקום בו יהודים וערבים עובדים כתף אל כתף, כשערך השיוויון הוא נר לרגליהם".

"בשבועת הרופא העברי נאמר במפורש - 'ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה אם גר אם נכרי ואם אזרח אם נקלה ואם נכבד'", המשיך יו"ר ההסתדרות הרפואית. "גם בתפילת הרופא של הרמב"ם נכתב: 'אראה תמיד בחולה רק את האדם'. כך היה תמיד, וכך יהיה לעולם".

בארגון התייחסו לסעיף באמנה שמאפשר אפליה, ומסרו: "הסעיף נכתב מזמן ולמצבי קיצון, אף אחד לא העלה על דעתו שמישהו יעשה בזה שימוש. במערכת הבריאות מנסים לייצר הרמוניה, ובכל מקרה שבועת הרופא גוברת על הקוד האתי".

עוד בוואלה!

עתירה נגד מינוי דרעי לשר הוגשה לבג"ץ: "טעות לתת לו לחזור לזירת הפשע"

לכתבה המלאה
רופאים מנתחים בחדר ניתוח. ShutterStock
יוכלו לסרב לנתח? רופאים בחדר ניתוח/ShutterStock

במשרד הבריאות מסרבים להגיב בטענה שמדובר באירוע פוליטי ולא מקצועי. מנגד, שר הבריאות היוצא, ניצן הורוביץ מתח ביקורת חריפה. "הכוונה להכניס אפליה למערכת הבריאות והטיפול הרפואי על בסיס מוצא, צבע עור, דת, או מין - מעוררת חלחלה. אפליה כלפי מטפלים ומטופלים עומדת בניגוד מוחלט לכללים הבסיסיים של מערכת הבריאות ושל חברה אנושית שפויה", מסר.

מוקדם יותר היום אמרה סטרוק כי אסור לכפות על רופאים לתת טיפול בניגוד לעמדתם הדתית. "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות - אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול", אמרה. "צריכים להפסיק להתייחס להלכה היהודית כאל משהו שהוא פחות ערך. ספר החוקים של מדינה מבטא את הקוד המוסרי שלה".

בהמשך, התייחסה לסערה התקשורתית שעוררו דבריה בציוץ בחשבון הטוויטר שלה. "אפשר להרגיע את המהומה על לא מאומה", כתבה. "אף אחד לא מתכוון להפלות לרעה להט"בים בגלל עצם זהותם או הזדהותם. לא בטיפול רפואי, ולא בשום שירות אחר. לא מדובר בכלל על זהות המטופל, אלא על מהות הטיפול. אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא יאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל. למען קיום התורה, לא יכפו על יהודי מאמין לעבור על ההלכה. אני בטוחה שרוב העם מסכים עם האמת הפשוטה הזו".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו גינה את ההתבטאות של חברת הכנסת: "דבריה של אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל". בניגוד לדבריו של נתניהו, בהסכמים הקואליציוניים כן יש את חוק איסור אפליה שיאפשר לא לתת שירות בעסק בנימוק של אמונה דתית, שעלול להוביל לפגיעה בזכויות קהילת הלהט"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully