וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיים על רש"פ, קורא תיגר על שב"כ וצה"ל: כך צמח גדוד ג'נין שאחראי לפיגועים באיו"ש

עודכן לאחרונה: 23.12.2022 / 7:30

גדוד ג'נין החל להתגבש כבר במאי 2021, כשהוא ניזון מכסף שמעבירים לו גא"פ, חמאס ואיראן, ונהנה מתמיכת הרחוב הפלסטיני. יחד עם היחלשות רש"פ, שאיבדה את האחיזה במחנה הפליטים, הפיגועים שהגדוד מצליח להוציא לפועל הולכים ומתרבים בשטחים - ומאיימים לזלוג אל ישראל כולה

ימים אחדים אחרי שחמושי גדוד ג'נין חטפו את גופת האזרח הישראלי טיראן פרו, שנהרג בתאונת דרכים מבית החולים הפלסטיני, זימן יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן למוקטעה ברמאללה את בכירי הפת"ח והתנזים לדיון חשוב. לפי עיתונאים פלסטינים, מזכ"ל הפת"ח עטא אבו רמילה, העריך שאבו-מאזן יחלוק לו שבחים על כך שהביא לפתרון הפרשה, החזיר את הגופה למשפחתו בישראל בתיאום ביטחוני ומנע מבצע רחב היקף של צה"ל בלב מ.פ ג'נין לחילוץ הגופה, שהיה גובה מחיר כבד: הרוגים, פצועים, הרס תשתיות ומעורר זעם באוכלוסייה הפלסטינית.

בניגוד להערכה בצמרת הפת"ח, אבו מאזן פתח את הדיון בביקורת חריפה נגד אבו-רמילה, הגדיר את תפקודו בפרשה כ"כישלון", וטען שהוא גורם לכאוס בג'נין, בירת הטרור זה עשרות שנים. יש טענות שאבו מאזן סינן קללות מרוב כעס לתדהמת משתתפי הדיון.

לפי מקורות פלסטינים, מה שהרתיח את אבו מאזן היתה הרפיסות של בכירי הפת"ח ובכירי מנגנוני הביטחון מול חמושי גדוד ג'נין ממחנה הפליטים. ביום חטיפת הגופה הכול כבר היה מתואם כדי למסור אותה לידי צה"ל. כלי טיס לא מאויש של צה"ל שידר לאחור תיעוד בזמן אמת של הגעת הגופה לנקודה בה היה האמבולנס ותוך דקות בודדות הבחינו כיצד היא יורדת, ונחטפת בשנית. עשרות חמושי המחנה, זיהו שני בכירי פת"ח ותנזים עומדים ליד האמבולנס, והתנגדו לכך. "אתם רוצים להרוויח מכל הסיפור? לא יקרה!", צעקו החמושים מגדוד ג'נין, חטפו את הגופה בשנית ונעלמו.

"הכוח שלכם בשטח הוא אפס!", צעק אבו מאזן שהבין יותר מכל אחד אחר כי אם צה"ל היה נכנס לג'נין בכוחות גדולים המחאה הפלסטינית היתה כל כך גדולה, מדביקה מחוזות אחרים באיו"ש, ומשחקת לידי החמאס, הג'יהאד האסלאמי והאיראנים שמתאמצים לערער את היציבות באזור כדי לפגוע ברש"פ.

טירן פרו, שנהרג בתאונת דרכים בברטעה וגופתו נחטפה על ידי חמושים. שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
מזכ"ל הפת"ח העריך שיקבל שבחים על שהביא לפתרון פרשת חטיפת הגופה, אך טעה. טיראן פרו/מערכת וואלה!, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

אבו רמילה ניסה להתגונן, אך אבו מאזן הדף את דבריו, המשיך בביקורת והזכיר בדבריו את ד"ר עבדאללה אחמד אבו תין, מנהל בכיר במשרד הבריאות הפלסטיני, חבר הפת"ח, שנהרג מירי כוחות צה"ל כשהוא אוחז בנשק. "זו לא המדיניות שלי…", צרח אבו מאזן והוסיף, "ממתי חבר פת"ח מרים נשק? זה מה שאני ביקשתי מכם? איך אני אסביר את כל מה קורה כאן בעולם..?".

אבו מאזן, טען בדיון כי המנגנונים לא באמת שולטים בג'נין. אבו רמילה לא נשאר חייב והגיב, כי בזמן שכולם יושבים במוקטעה, הוא ואנשיו מתמודדים עם הכסף הגדול שזורם לחמושים במחנה הפליטים ג'נין מטורקיה, לבנון, איראן ועזה. חמושי מחנה הפליטים ג'נין, שהיו אחראים לחטיפה, הצליחו להביך את בכירי הרש"פ.

השב"כ זיהה את הרעיון להקים את גדוד ג'נין כבר במאי 2021. ג'אמיל אל עמורי מהג'יהאד האסלאמי, ריכז סביבו מספר דו ספרתי של חמושים לביצוע פיגועי ירי נגד אזרחים ישראלים תוך סיכול כל כוונה של צה"ל לחדור לג'נין, וזאת תוך הגדרת מחנה הפליטים: יעד מבוצר אליו אף אחד לא ייכנס. הזרוע הצבאית של חמאס, שבאותם ימים ליקקה את הפצעים ממהלומות צה"ל - הרס התשתיות, השמדת אמצעי הלחימה והרג הפעילים הבכירים שלה בעזה - החליטה לקדם טרור באיו"ש בזמן שהתחייבה למצרים לשמור על השקט בעזה.

יחיא סינואר העביר לחמושי ג'נין כספים רבים, כך גם מפקדות החמאס בלבנון, בטורקיה, ואף האיראנים. הכסף הרב תורגם מהר מאוד לרכש אמצעי לחימה ותחמושת ולאחר מכן לביצוע פיגועי ירי תמורתם קיבלו כסף נוסף.

לוחמי גדוד ג'נין, מחנה הפליטים ג'נין. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
לוחמי גדוד ג'נין/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בחודש יוני 2021 הצליח שב"כ ליירט את הרכב בו נסע אל-עמורי ופעילים בכירים נוספים במחנה הפליטים ג'נין. כוח מסוערב של ימ"מ ארב לחמושים, הרג את אל-עמורי ופצע בכיר בגדוד ג'נין באורח קשה. לזירה נקלעו שני קציני מודיעין מהרש"פ שנורו בשוגג ונהרגו. אחרי הסיכול הממוקד של אל-עמורי הוחלט בגדוד ג'נין לא לבחור מפקד גדוד חדש, שכן הוא יהיה המטרה הבאה לסיכול הממוקד.

פעולת הימ"מ יצרה הד תקשורתי וגדוד ג'נין החל לצבור אהדה ברשתות החברתיות ,ולראייה, בזמן שששת האסירים הביטחוניים וביניהם זכריא זביידי נמלטו מכלא גלבוע, התפשטה הודעה, שאנשי גדוד ג'נין קוראים לאסירים הנמלטים להגיע אל מחנה הפליטים ג'נין כדי לקבל מחסה.

מפקד אוגדת יו"ש תא"ל אבי בלוט, שנכנס לתפקיד באותם חודשים, קיבל סקירה מודיעינית מעמיקה על גדוד ג'נין ופעילות הטרור סביב מחנה הפליטים, אך מהר מאוד הבחין כי הם גולשים מהמחנה לאזורים נוספים בשומרון. לקראת סוף חודש דצמבר 2021 נכנסו כוחות חי"ר והנדסה למיפוי בתי מחבלים באלסילה אלחארת'יה ונפתחה לעברם אש ממספר כיוונים בהיקף חריג ביותר, כולל השלכת מטעני חבלה. באירוע הזה נדלקה הנורה האדומה ותא"ל בלוט הבין כי הוא חייב להרחיב את היוזמה נגד חמושי גדוד ג'נין שכבר מנו אז מספר שמתקרב לכמאה מחבלים.

תא"ל בלוט ריכז סביבו את מפקדי החטיבות המרחביות והדגיש בפניהם כי למעט התיאום הביטחוני שהשתפר באותם ימים, והעליונות המודיעינית של שב"כ ואמ"ן, שהוגדרה על ידו כ"מדע בדיוני", חופש הפעולה של צה"ל בלב מחנות הפליטים בג'נין ובשכם מצוי בפער בהשוואה לחברון וערים נוספות, והשליטה בקו התפר רופפת בלשון המעטה. היה זה פער מבצעי שהחל כבר בשנת 2013 במסגרתו מדי בוקר היו מדווחות תצפיתניות על מעבר של אלפי פלסטינים וגורמים פליליים ישראלים מצד לצד באין מפריע. "אין וואקום בשום מקום", אמר תא"ל בלוט לפקודיו, "בכל מקום שלא נפעל יכנסו גורמים אחרים...". בדבריו רמז לגדוד ג'נין.

ג'מיל אל-עמורי ואנס אבו זייד- שני מבוקשים שנעצרו בג'נין. 10 ביוני 2021. ללא, צילום מסך
בגדוד ג'נין הוחלט לא למנות לו מחליף כדי שלא יהיה יעד לסיכול. מימין: אל-עמורי/צילום מסך, ללא

הרשות הפלסטינית נחלשת בהדרגה כבר כמה שנים ובאופן אוטומטי גם מנגנוני הביטחון הפלסטינים, שחוששים מאוד לפעול במחנה הפליטים ג'נין שגודלו הוא בסך הכול 700 מ"ר. הצעד הבא של תא"ל בלוט היה דף מפקד שכותרתו היתה מוכנות למלחמה בדגש על צפון השומרון, אותה הכיר היטב עוד מימיו כמפקד פלוגה במהלך מבצע חומת מגן. זאת על רקע החשש שהחלל שנוצר יוביל בשומרון להסלמה רחבה.

בצה"ל ניסו להאיץ במנגנוני הביטחון לפעול בג'נין אך בכל פעם שהעזו לעצור חמושים בפאתי המחנה או רחוק ממנו הם התקפלו מהר מאוד. כך גם היה כשעצרו חמושים ממחנה הפליטים ג'נין וביניהם מוחמד זביידי, בנו של בכיר התנזים שכלוא בישראל - זכריא זביידי. תוך שעות אחדות שוחרר מוחמד, ומנגנוני הרש"פ לא רק שהתנצלו אלא ניהלו משא ומתן לפיצוי המשפחה על עוגמת הנפש. גורמים בצה"ל הגדירו את האירוע כ"השפלה לרש"פ".

כבר בחודש פברואר, עוד לפני גל ההסלמה הגדול ומבצע "שובר גלים", שב"כ ואוגדת יו"ש חברו למבצעים ממוקדים בג'נין ושכם. לימים הודה תא"ל בלוט כי הופתע שגל ההסלמה התחדש חודש לאחר מכן, במרץ, דווקא עם פיגועי דעאש: מחבל מחורה בנגב שביצע פיגועים בבאר שבע ומחבלים מוואדי ערה שביצעו פיגוע בחדרה. שני הפיגועים הללו נתנו השראה למחבלים ממחנה הפליטים ג'נין, הכפר רומאנה הסמוך ויעבד מנפת ג'נין, שביצעו פיגועים רצחניים באלעד, בני ברק ותל אביב.

בפיקוד המרכז שיבחו את החדות של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בכך שלא המתין, עצר אימונים ותגבר את איו"ש בדגש על קו התפר ב-11 גדודים כדי לסגור את קו התפר. "הפיגועים בישראל היו מזעזעים. אין לי ספק שהחשש היה גדול מאוד, ומה שעבר בראש לדרג המדיני ולבכירי צה"ל היו פיגועים קטלניים מהעבר כמו דולפינריום ואחרים, ולכן התגובה הצבאית היתה מהירה וברורה", אמר גורם ביטחוני בכיר לוואלה. הוא הוסיף, "בחודש מאי נהרג לוחם ימ"מ נועם רז מאש של פעילי גדוד ג'נין. עוצמת הירי היתה גבוהה מאוד - פועל יוצא של הכסף הגדול שהועבר מחמאס עזה לג'נין כדי לשקם את האגו של סינואר שקיבל מכה חזקה במבצע שומר חומות".

לוחמי גדוד ג'נין, מחנה הפליטים ג'נין. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
לוחמי גדוד ג'נין/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב פתחו בסדרת מבצעים בלב מחנה הפליטים ג'נין כדי לפגוע בתחושת הביטחון של החמושים ולגבות מהם מחיר כבד על פיגועי הירי. ברקע החלה ביקורת פוליטיקאים על הצבא וקריאות לבצע מבצע "חומת מגן 2" כדי להשיב את השקט לאיו"ש. הרמטכ"ל רא"ל כוכבי אמר בשיחות סגורות כי יש תוכניות למבצע רחב בג'נין והוא לא יהסס להפעיל אותן במידה והמבצעים הממוקדים לא יהיו יעילים והטרור יתגבר.

גורם צבאי בכיר התייחס לדברי הרמטכ"ל, "מה ששלוש חטיבות במבצע חומת מגן היו עושות בג'נין היום יודעים לעשות 20 לוחמי ימ"ס מג"ב או דובדבן. לפעמים אלו יהיו שמונה לוחמים בלב מ.פ ג'נין, כי היום יש מודיעין מעולה. מה היה לנו בחומת מגן? משקפת 4 על 10 מפה, ומודיעין אנושי? היום יש הרבה תעוזה לבצע מבצעים מורכבים. מיישמים את המשפט: המעז מנצח. צריך לפרגן גם לאלוף יהודה פוקס שמאשר מבצעים כאלה במחנה הפליטים. המבצעים האלה לא הרתעתיים אלא עיצוביים. הם מעצבים מחדש את המציאות באיו"ש".

גדוד ג'נין שפועל מתוך מחנה הפליטים ג'נין מונה כיום כמאה וחמישים מחבלים. אין להם מפקד אחד מובהק כי גם מי שמונה אחרי אל-עמורי חוסל על ידי כוחות הביטחון כמו מחמד קאסם לפני שבועיים. הגדוד נהנה מתקציב שנאמד לפי הערכות במיליוני שקלים ממספר מפקדות טרור. הם מגדירים את עצמם כגדוד ללא שיוך ארגוני. לכן הם לובשים חולצה אחידה בשגרה עליה כתוב: "בני המחנה". הגדוד מחולק לחוליות עם תפקידים שונים. בשבוע שעבר נהרג מפקד חוליית החבלה באירוע שכונה "תאונת עבודה" . מעת לעת הם מקיימים מצעדי ראווה והפגנת כוח ברחבת "סחייאת אל מוח'יים", מועדון האסירים במחנה או חדר הכושר המרכזי. מהתיעוד בשטח ניתן לראות שיש להם מכשירי קשר לטווח ארוך, תחמושת רבה עבור רובים מסוגים שונים שחלקם נגנב מצה"ל, אקדחים, וכוונות חדשות כולל אמצעי ראיית לילה.

לוחמי גדוד ג'נין, מחנה הפליטים ג'נין. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
לוחמי גדוד ג'נין/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בחודשים האחרונים הציבו פעילי גדוד ג'נין מצלמות ברחובות המחנה ובפאתי העיר, שיתעדו את שיטות הסייענים והתצפיתנים הקבועים שנמצאים על הגגות וברחובות מסביב לשעון, זאת מתוך החשש ממסתערבים ופשיטות מהירות של צה"ל למעצרים וסיכולים. בנוסף, בשבועות האחרונים הוצבו מחסומים ממולכדים לכלי רכב ועמדות בידוק זמניות כדי להקשות על צה"ל להגיע אל מחנה הפליטים או לסגת ממנו. "בעבר הקושי היה לחדור אל מחנה הפליטים - האתגר היותר קשה היום הוא לצאת ממנו. הם מפעילים שריר ברגע שהם מזהים אותנו, חוסמים צירים, יורים על הכוחות ממספר כיוונים. אבל הם רואים שאנחנו עקשנים ולא מוותרים. גם בניגוד לרצונו נכנס לכל מקום ונעצור, ואם אין ברירה נפגע במי שמתכנן פיגועים נגדנו. אסור שיפגע חופש הפעולה שלנו. הרמטכ"ל דיבר על זה: 'אין ערי מקלט באיו"ש'", אמר השבוע קצין בכיר ביחידה מובחרת.

עיקר הדאגה של גורמים במערכת הביטחון היא לא רק מהתמיכה של אנשי מחנה הפליטים בחמושים, והרתיעה של הרש"פ מכוח האש שלהם, אלא מהמעבר מקבוצה של חמושים לגדוד מאורגן וממוסד, אליו מצטרפים אסירים ביטחוניים לשעבר עם ידע, ניסיון מקצועי בטרור בתחומים שונים והשפעה. "הם כבר מזמן לא מקבלים כל מי שרוצה לאחוז בנשק ומתנהגים בצורה מאוד מסודרת", הסביר גורם ביטחוני, והוסיף, "הם נמצאים בשלב המעבר מפיגועי ירי לפיגועים מבוססי חומרי חבלה".

בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 400% בפיגועי הירי בשומרון. צה"ל, מג"ב, ימ"מ ושב"כ פגעו ב-220 חוליות ירי. 18 ישראלים נהרגו כתוצאה מפעולות טרור שביצעו מחבלים שיצאו מהשומרון בדגש על ג'נין. לפי ההתרעות שיש בידי מערכת הביטחון גדוד ג'נין כבר לא מסתפק בפיגועי ירי באיו"ש נגד עמדות צה"ל, ומתכוון לבצע פיגועים בין היתר באמצעות חגורות נפץ בעומק ישראל. בחודשים האחרונים סיכלו יחידות מיוחדות מספר התארגנויות של גדוד ג'נין שתכננו לבצע פיגועי מטענים.

בכירים בצה"ל מעריכים כי דפוס הפעולה הקיים של "כניסות אגרוף" למחנה הפליטים ג'נין למרות הסיכון הגובר לכוחות הוא מענה יעיל ואפקטיבי לטרור הממוסד שמתחיל להרים את ראשו. על השאלה מדוע לא יוצאים למבצע נרחב במחנה הפליטים ומסתפקים במבצעים מהירים וממוקדים, השיב גורם ביטחוני, "כל מבצע שכזה מסתיים עם מחבלים הרוגים ופצועים. כניסה נרחבת יותר יכולה לגרור למספר גדול מאוד של מחבלים שיבעיר באופן ישיר את איו"ש, יגרור פעולות נקמה, ויבעיר באופן עקיף את רצועת עזה. מסוג הפעולות שיכולות גם לפגוע ואף להרוג אזרחים בלתי מעורבים בטרור. אף אחד לא רוצה את זה".

לוחמי גדוד ג'נין, מחנה הפליטים ג'נין. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
לוחמי גדוד ג'נין/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הגורם הדגיש שמספר גדול של הרוגים במבצע יגרום להסלמה רחבה שיכולה לטלטל את הרשות הפלסטינית באופן שמנוגד לאינטרס הביטחוני הישראלי, "יום החמאס בשבוע החולף עבר בשקט כי מנגנוני הביטחון של הרש"פ ביצעו מעצרים והציגו עמדה ברורה בשטח. מצד שני, בכל מקום שבו אנחנו נזהה איום, רעיון לבצע פיגוע, אנחנו נפעל. המדיניות היא מאוד ברורה".

אחת הדוגמאות הבולטות למרדף העיקש אחרי בכירי גדוד ג'נין התרחש בראשית חודש שעבר כששב"כ הביא ידיעת זהב על כך שפארוק סלאמה יצא ממקום המסתור במחנה הפליטים ג'נין והגיע לאיטליז כדי לשחוט בקר, יומיים לפני יום חתונתו. יחידת המסתערבים של משמר הגבול באיו"ש, הוקפצה במהירות אל המקום, ניהלה קרב יריות במהלכו הרגו את סלאמה לעיני חבריו. גורמי צבא מתעקשים, "מרבית החברים שלו ברחו כמו עכברים. פחדנים. היה גם מקרה שבו התנהלו חילופי אש. המחבל שביצע פיגועי ירי שיחק אותה מת מחילופי האש. גם אותו השגנו. אין מקום שבו לא נפעל, כולל במחנה הפליטים ג'נין. גם אם זה קשה, מורכב מאוד ולוקח זמן".

אם כך, האתגר הגדול במלחמת המוחות שמנהלים צה"ל ושב"כ נגד גדוד ג'נין, הוא המאמץ להרכיב סט של פעולות שמצד אחד יפגעו באופן קשה בתשתית הטרור - ומצד שני לא תכניס את כל האזור לסחרור והסלמה ביטחונית.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'נין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully