וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 8.8% הצביעו בבחירות בתוניסיה: "הנשיא סעיד איבד את הלגיטימיות"

עודכן לאחרונה: 18.12.2022 / 9:56

האופוזיציה, שהחרימה את הבחירות לפרלמנט בעקבות החלשת סמכויותיו, קראה לנשיא להתפטר בעקבות שיעור ההצבעה העלוב - הנמוך יותר מהאינפלציה במדינה - ולהפגנות ענק. "יותר מ-90% מהתוניסאים דחו את התוכנית של סעיד"

בווידאו: בחירות בתוניסיה: האופוזיציה החרימה, ופחות מ-10% הצביעו/רויטרס

אחוז ההצבעה בבחירות לפרלמנט בתוניסיה היה 8.8% בלבד - כך הודיעה אמש (שבת) ועדת הבחירות המרכזית במדינה עם תום ההצבעה שהוחרמה על ידי האופוזיציה. האופוזיציה, בהובלת א-נהדה האסלאמיסטית, החרימו את ההצבעה בשל ההפיכה השקטה שביצע הנשיא קייס סעיד בשנה האחרונה, קראה לו להתפטר בשל שיעור ההצבעה המזערי במי שהייתה עד לא מכבר סיפור ההצלחה היחידי של "האביב הערבי".

אפילו שיעור האינפלציה בחודש שעבר - 9.8% - היה גבוה יותר משיעור ההצבעה בבחירות, שהתקבלו באדישות בקרב רוב הציבור, שמאס בריבים הפוליטיים וסובל מקשיים כלכליים. במשאל העם שנערך ביולי וחיזק את סמכויותיו של סעיד, 30% מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות - שהיה עד אתמול שיעור ההצבעה הנמוך ביותר בכל מערכת בחירות במדינה מאז המהפכה ב-2011.

חזית הישועה, הארגון המרכזי של המפלגות המתנגדות לסעיד, אמרה כי הנשיא איבד את הלגיטימיות שלו וצריך להתפטר מתפקידו וקראה להפגנות המוניות ולשביתות. "אנחנו קוראים להכריז על כך שמשרת הנשיא פנויה ועל קיום בחירות מוקדמות לנשיאות. יותר מ-90% מהתוניסאים דחו את התוכנית של סעיד", אמר אביר מוסי, שעומד בראש המפלגה החוקתית החופשית ותומך ברודן לשעבר זין אל-עבאדין בן עלי.

ראש ועדת הבחירות, שהכריז על הנתונים, אמר כי שיעור ההצבעה היה "צנוע אך לא מביש", וייחס זאת לשיטת ההצבעה החדשה ולהיעדר קמפיין בחירות בתשלום.

נשיא תוניסיה קייס סעיד אחרי הצבעתו בבחירות לפרלמנט בקלפי בתוניס, 17 בדצמבר 2022. רויטרס
מחזיר את תוניסיה לשלטון יחיד. סעיד אחרי ההצבעה, אתמול/רויטרס

מועד הבחירות נפל על מועד סמלי - 12 שנה בדיוק אחרי שמוחמד בועזיזי הצית את עצמו במחאה על סגירת דוכן הירקות שלו על ידי המשטרה. האירוע הצית את מחאות הענק שהפילו את בן עלי ב-2011, וסעיד קבע את התאריך הזה כיום השנה למהפכה על מנת להצניע את הדחתו של השליט.

בסך הכול התמודדו על 161 מושבי הפרלמנט 1,058 מועמדים, בהם רק 120 נשים. על עשרה מהמושבים - שלושה מהם נבחרים על ידי אזרחי המדינה החיים בחו"ל - יש רק מועמד אחד. ובעוד שבעה מושבים הנבחרים על ידי תוניסאים החיים ברחבי העולם אין מועמדים כלל וכלל. בטופס ההצבעה לא נכללו שיוכים מפלגתיים של המועמדים לאור השינויים האחרונים בחוקה, שהחלישו את כוחן של המפלגות הפוליטיות.

"זאת הזדמנות היסטורית עבורכם לקבל מחדש את זכויותיכם הלגיטימיות", אמר אתמול הנשיא בעת שהצביע עם אשתו בקלפי בבירה. עם זאת, הקלפיות היו ברובן שוממות. 

סעיד, פרופסור למשפטים שנבחר לתפקיד ב-2019 כמועמד עצמאי, השבית את הפרלמנט שנשלט על ידי א-נהדה בשנה שעברה ופרס טנקים סביבו כדי למנוע מהמחוקקים להיכנס. יריבים פוליטיים נעצרו ונחקרו, שופטים טוהרו וכלי תקשורת ביקורתיים נסגרו. הנשיא טוען כי המהלכים שלו הכרחיים כדי "להציל" את תוניסיה מהשיטה הפוליטית הקודמת, שלטענתו הובילה לכאוס ולשחיתות במדינה.

נג'יב שאבי, מראשי הקואליציה נגד סעיד הכוללת את א-נהדה, כינה את הבחירות "פארסה שנולדה מתה". עם תום סגירת הקלפיות, הוא קרא לשינוי פוליטי שיכלול בחירות חדשות לנשיאות ודיאלוג לאומי.

עוד בוואלה!

משאל העם בתוניסיה: אושרה החוקה החדשה שתרחיב את סמכויות הנשיא

לכתבה המלאה
טופס הצבעה בבחירות לפרלמנט בתוניסיה בעת ספירת קולות בבירה תוניס, 17 בדצמבר 2022. רויטרס
לפרלמנט החדש תהיה מעט מאוד השפעה. ספירת קולות בתוניס, אתמול/רויטרס

"בשביל מה לי להצביע? אני לא מאמין בבחירות באלו", אמר עבד אל-חמיד נאג'י, שישב בבית קפה בשכונת לאפייט בבירה, עם פתיחת הקלפיות. "מה הפרלמנט הזה יעשה? בבחירות הקודמות, הייתי הראשון להגיע, אבל עכשיו זה לא מעניין אותי". 

ברחוב מארסיי בבירה, היו יותר עיתונאים ממצביעים בקלפי שבבחירות קודמות הייתה עמוסה כבר בשעות הבוקר. "הבחירות האלו הן הזדמנות לתקן את המצב הרע שהשאירו אחרים בשנים קודמות", אמרה לרויטרס פאוזי איראי, שכן טרחה להצביע. 

הארגון I Watch, שקם אחרי המהפכה ב-2011, אמר כי הפרלמנט החדש "רוקן מכל סמכויותיו". ארגון אל-בוואסלה, שעקב אחרי פעילות הפרלמנט מאז המההפכה, הודיע כי יחרים את הפרלמנט החדש שלטענתו יהיה נתון למרותו של הנשיא. ההפגנות בשנה האחרונה נגד סעיד, השולט באמצעות צווים נשיאותיים, משכו לעתים יותר מעשרת אלפים מפגינים, אך לרוב פקדו אותן כמה מאות מפגינים בודדים והאופוזיציה נותרה מפולגת.

סעיד מרבה להשוות את עצמו לשארל דה גול, ששינה את הרפובליקה הצרפתית אחרי מלחמת העולם השנייה, אך הוא עשוי להיתקל בקשיים משמעותיים לאור תוצאות הבחירות. הוא נדרש להעביר רפורמות כלכליות לא פופולריות, כמו קיצוצים בסבסוד הממשלתי, כדי להבטיח חבילות סיוע כלכליות מהקהילה הבינלאומית, שעשויה להערים עליו קשיים לאור הפגיעה בדמוקרטיה השברירית בתוניסיה.

כלכלת תוניסיה, הנשענת על תיירות, התכווצה ביותר מ-8% במהלך מגיפת הקורונה והיא טרם התאוששה ממנה. מוצרי מזון בסיסיים ותרופות נעלמו מהמדפים, ומספר הולך וגדל של תוניסאים מסתכנים בחציה לא-חוקית של הים התיכון כדי לחפש חיים חדשים באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully