וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה מחרימה, ותוצאות הבחירות בתוניסיה ידועות מראש

עודכן לאחרונה: 17.12.2022 / 16:33

ביום השנה ה-12 לאירוע שהצית את המהפכה ייבחר פרלמנט חדש במולדת "האביב הערבי", אך ההפיכה השקטה שביצע הנשיא סעיד רוקנו אותו מתוכן. רוב הציבור כבר לא מתעניין, ומיואש מהמצב הכלכלי הקשה. "פארסה שנולדה מתה", אמרו באופוזיציה, הכוללת את א-נהדה האסלאמיסטית

נשיא תוניסיה קייס סעיד מצביע בבחירות לפרלמנט בקלפי בתוניס, 17 בדצמבר 2022. רויטרס
לקח לעצמו את סמכויות הפרלמנט. סעיד מצביע בקלפי בבירה, היום/רויטרס

בחירות לפרלמנט מתקיימות היום (שבת) בתוניסיה, אולם בפעם הראשונה מאז מהפכת "האביב הערבי" ב-2011 הן נעדרות כל מראית עין של דמוקרטיה. מפלגות האופוזיציה, בהובלת א-נהדה האסלאמיסטית, מחרימות את ההצבעה בשל ההפיכה השקטה שביצע הנשיא קייס סעיד בשנה האחרונה, והחוקה החדשה שהעביר בקיץ מאיימת להחזיר את המדינה לשלטון יחיד.

הבחירות בתוניסיה, שנהנתה במשך כעשור ממערכת פוליטית חופשיה במונחים של העולם הערבי, מתקבלות באדישות בקרב רוב הציבור, שמאס בריבים הפוליטיים וסובל מקשיים כלכליים. הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 והן ייסגרו בשעה 18:00 (22:00 שעון ישראל). אחוז ההצבעה צפוי להיות נמוך מאוד, ייתכן שאף נמוך יותר משיעור המשתתפים - כ-30% בלבד - במשאל העם שנערך ביולי וחיזק את סמכויותיו של סעיד.

בסך הכול מתמודדים על 161 מושבי הפרלמנט 1,058 מועמדים, בהם רק 120 נשים. על עשרה מהמושבים - שלושה מהם נבחרים על ידי אזרחי המדינה החיים בחו"ל - יש רק מועמד אחד. ובעוד שבעה מושבים הנבחרים על ידי תוניסאים החיים ברחבי העולם אין מועמדים כלל וכלל. לפרלמנט החדש צפויה להיות השפעה מועטה לאור ריכוז הסמכויות בידי הנשיא, שהפציר היום באזרחים להצביע.

"זאת הזדמנות היסטורית עבורכם לקבל מחדש את זכויותיכם הלגיטימיות", אמר הנשיא בעת שהצביע עם אשתו בקלפי בבירה. עם זאת, הקלפיות היו ברובן שוממות. 

אישה מצביעה בבחירות לפרלמנט בקלפי בתוניס, תוניסיה, 17 בדצמבר 2022. רויטרס
תוניסיה הייתה עד לא מזמן מודל לחיקוי בעולם הערבי. אישה מצביעה בקלפי בתוניס, היום/רויטרס

מועד הבחירות נפל על מועד סמלי - 12 שנה בדיוק אחרי שמוחמד בועזיזי הצית את עצמו במחאה על סגירת דוכן הירקות שלו על ידי המשטרה. האירוע הצית את מחאות הענק שהפילו את משטרו של הרודן בן עלי ב-2011, וסעיד קבע את התאריך הזה כיום השנה למהפכה על מנת להצניע את הדחתו של השליט.

סעיד, פרופסור למשפטים שנבחר לתפקיד ב-2019 כמועמד עצמאי, השבית את הפרלמנט שנשלט על ידי א-נהדה בשנה שעברה ופרס טנקים סביבו כדי למנוע מהמחוקקים להיכנס. יריבים פוליטיים נעצרו ונחקרו, שופטים טוהרו וכלי תקשורת ביקורתיים נסגרו.

הנשיא טוען כי המהלכים שלו הכרחיים כדי "להציל" את תוניסיה מהשיטה הפוליטית הקודמת, שלטענתו הובילה לכאוס ולשחיתות במדינה. מנגד, נג'יב שאבי, מראשי הקואליציה נגד סעיד הכוללת את א-נהדה, כינה את הבחירות "פארסה שנולדה מתה".

"בשביל מה לי להצביע? אני לא מאמין בבחירות באלו", אמר עבד אל-חמיד נאג'י, שישב בבית קפה בשכונת לאפייט בבירה, עם פתיחת הקלפיות. "מה הפרלמנט הזה יעשה? בבחירות הקודמות, הייתי הראשון להגיע, אבל עכשיו זה לא מעניין אותי". 

ברחוב מארסיי בבירה, היו יותר עיתונאים ממצביעים בקלפי שבבחירות קודמות הייתה עמוסה כבר בשעות הבוקר. "הבחירות האלו הן הזדמנות לתקן את המצב הרע שהשאירו אחרים בשנים קודמות", אמרה לרויטרס פאוזי איראי, שכן טרחה להצביע. 

הארגון I Watch, שקם אחרי המהפכה ב-2011, אמר כי הפרלמנט החדש "רוקן מכל סמכויותיו". ארגון אל-בוואסלה, שעקב אחרי פעילות הפרלמנט מאז המההפכה, הודיע כי יחרים את הפרלמנט החדש שלטענתו יהיה נתון למרותו של הנשיא. 

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully