וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת על הקיר: הפגנות החרדים הקיצוניים נמשכות כבר כשנתיים, אך במשטרה מתקשים לפעול

עודכן לאחרונה: 16.12.2022 / 15:50

פציעתה הקשה היום של האישה בהפגנת החרדים בי-ם לא התקבלה כהפתעה בקרב תושבי האזור. בשנתיים האחרונות תושבי הבירה והשכונות החרדיות מתמודדים כמעט מדי שבוע עם גל ונדליזם והתפרעויות מצד קבוצת חרדים קיצוניים - ונראה שהמשטרה גוררת רגליים. "זה ייגמר בהרוגים"

חרדים קיצוניים תקפו פעילים של בן גביר בבית שמש/מערכת וואלה

פציעתה הקשה היום (שישי) של האישה בהפגנת החרדים בירושלים, לא התקבלה כהפתעה בקרב תושבי האזור. בשנתיים האחרונות, תושבי ירושלים והשכונות החרדיות מתמודדים עם גל התפרעויות וונדליזם מצד קבוצת חרדים קיצוניים, שמציתים חנויות, צמיגים ופחים, חוסמים כבישים, מיידים אבנים וגורמים לכאוס ברחובות.

"כתושב השכונה אני רוצה לחיות בלי פרוטקשן, בלי שריפת חנויות, בלי אלימות על כל אחד שלא מתאים להם", אמר פעיל חברתי ותושב האזור. "בסוף אין פה שום מאבק אידאולוגי, אלא מאבק של עבריינים, ומי שזורק פח הוא עבריין ומקומו בבית סוהר".

אותו הפעיל מפנה אצבע מאשימה לעבר משטרת ירושלים, שלטענתו מעלימה עין מההפגנות האלימות. "המשטרה נותנת להעיף פחים ולחסום כבישים, הכול מסוכם מראש בין המפגינים לבין המשטרה, שאומרת להם, 'ניתן לכם להשתולל כמה שעות, נלך מהאזור ותפזרו את ההפגנה'". הוא הוסיף, "אני לא מוכן לקבל את זה כתושב. לא יכול להיות שאין לי אוטובוס, לא יכול להיות שפח ייזרק עליי, לא יכול להיות שאני חי בתוך צחנה משריפת פחים".

הפגנה בבני ברק בצאת החג, 20 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"אין פה שום מאבק אידאולוגי, אלא מאבק של עבריינים". הפגנת חרדים קיצוניים/ראובן קסטרו

הפעיל הדגיש, "הזמן שהמשטרה תבין שלא רק שבהפרות סדר במזרח העיר הם יכולים לאכוף את החוק אלא גם פה. זה לא אומר לתת מכות לעוברי אורח תמימים שלא קשורים לפורעים, זה אומר להיות משטרת חוק ולאכוף את החוק, ולא לאפשר למתפרעים לשרוף חנויות". הוא ציין, "לצערנו, אמרנו למשטרה לא פעם ולא פעמיים, עד שזה לא יגמר בהרוגים אתם לא תבינו את הסיטואציה וקשה לומר את זה אבל זה קרוב לשם. זה טירוף אמיתי".

החרדים הקיצוניים מפגינים בעיקר נגד עבודות רכבת הקלה ברחוב בר אילן בעיר, אך מתנהל במקביל גם מאבק אלים נגד חנויות סלולר בשכונות החרדיות, שמסרבים לקחת תעודת כשרות על המכשירים הנמכרים בהם. ההפגנה אמש, בה נפצעה עוברת האורח מפח אשפה שהידרדר לכיוונה, פרצה בעקבות מעצר תושב בית שמש בשנות ה-30 לחייו, החשוד בהצתת חנות סלולר בירושלים. בהפגנה אמש נעצרו שני חשודים בלבד, ונכון לרגע כתיבת שורות אלו לא נעצרו חשודים במעשה האלימות.

ההצתה אירעה לפי החשד ב-2 באוקטובר. לפני כמה שבועות נעצר חשוד במעורבות במעשה, ובהמשך שוחרר. החשוד שנעצר הובא בפני בית המשפט, שהאריך את מעצרו בשישה ימים, עד ליום ראשון הקרוב, 18 בדצמבר.

הפרות סדר במרכז ירושלים, 15 בדצמבר 2022. דוברות משטרת ישראל
ההפגנה אמש בירושלים/דוברות משטרת ישראל

ההפגנות נמשכות כבר כשנתיים. עם פרוץ המחאה נגד עבודות הרכבת הקלה, הוצתו כלי הנדסה שהיו חלק מהעבודות, ונגרמו נזקים בהיקף של מיליוני שקלים. על אף חומרת המעשים, במשטרה לא הצליחו להתחקות אחר המבצעים ומאז הוצתו כבר עשרות כלים הנדסיים השייכים לקבלנים, ונגרמו נזקים לתשתיות במתחם העבודות. להבטחת המשך העבודות בכביש בר אילן, הקצו בשנה שעברה במשרד התחבורה 27 מיליון שקלים למימון העבודות והשתתפות בנזקים שנגרמו לקבלנים.

לצד הוונדליזם, מדי שבוע נחסם לתנועה כביש בר אילן במשך שעות על ידי מפגינים חרדים במחאה על העבודות במקום. המענה המשטרתי לכך מסתכם במעצר של כמה מפגינים, שלרוב משוחררים לאחר מכן בהוראת בית משפט. קבוצת החרדים הקיצוניים מפרסמת מדי שבוע את מועדי המחאות - אך במשטרה ממאנים לעצור את אותם המתפרעים.

חרדים קיצוניים הציתו כלי הנדסי בעבודות הרכבת הקלה. סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, אתר רשמי
חרדים קיצוניים הציתו כלי הנדסי בעבודות הרכבת הקלה/אתר רשמי, סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים
חרדים קיצוניים הציתו עמוד חשמל. מחאות החרדים הקיצוניים, אתר רשמי
חרדים קיצוניים הציתו עמוד חשמל/אתר רשמי, מחאות החרדים הקיצוניים

איבוד השליטה וחוסר ההרתעה ממערכת אכיפת החוק ניכר גם בהמשך תופעת המתקפות נגד חנויות סלולר בשכונה הסמוכה - שכונת גאולה. שורה של בעלי חנויות סלולר שסירבו להיכנע לדרישות הפרוטקשן לקבלת תעודות כשרות מצאו עצמם מתמודדים עם גל הפגנות מול בית העסק, שבירת חלונות, השחתת מוצרים פגיעה פיזית ואפילו הצתות.

על אף מעצר חשוד מרכזי במעורבות בסחיטת בעלי עסקים והגשת כתב אישום נגדו בשנה האחרונה, נראה כי גם כאן, התופעה נמשכת והמענה המשטרתי לוקה בחסר.

אלפי חרדים מפגינים בצומת בר אילן בירושלים במחאה על תוואי הרכבת הקלה שצפוי לעבור בחלק מהשכונות החרדיות.. יונתן זינדל, פלאש 90
"זה טירוף אמיתי". הפגנת חרדים קיצוניים/פלאש 90, יונתן זינדל

משטרת ישראל מסרה בתגובה: "בתקופה האחרונה מתמודדת המשטרה עם הפרות סדר באזור כשחלקן גולשות לאלימות מצד מפרי סדר ופורעי חוק. האחרונות שבהם השבוע, הן על רקע פעילות נחושה של המשטרה למעצר חשוד שהצית חנות סלולאר לפני כחודשיים. בניגוד לנטען בכתבה זו, מאז תחילת השנה עצרה המשטרה עשרות חשודים בגין הפרות סדר באזור, ובמקרים המתאימים הוגשו עשרות כתבי אישום נגד פורעי חוק ומפרי סדר בתווי עבודות הרכבת הקלה ובאזור, זאת בנוסף לתביעות אזרחיות משמעותיות בשת"פ הרשות המקומית לאלו שגרמו נזק כבד לרכוש".

עוד נמסר כי "הטיפול בהפרות הסדר מבוצע במקצועיות על ידי מגוון כוחות משטרתיים ותוך שימוש באמצעים המתאימים לפיזור הפרות סדר, זאת ללא קשר לנושא המחאה שגולשת להפרת סדר או לזהות מפרי הסדר. נציין כי מדובר בהפרות סדר אלימות ופסולות שבינם לבין מחאה כחוק - אין כל קשר. אלימות זו כוונה השבוע כלפי נהג אוטובוס, כלפי ניידות משטרה ושוטרים, ואתמול גם כלפי עוברת אורח שנפצעה באורח קשה. ונדליזם, הצתות ודרדור פחים, ידוי אבנים וחפצים, פגיעה באזרחים ושוטרים וחסימות צירים - אינם מחאה חוקית, אלא הפרת סדר והתפרעות אלימה לשמה - שעלולה להביא לפגיעה בחיי אדם. נמשיך לפעול ולטפל בנחישות באותם פורעי חוק ומפרי סדר אלימים שיפגעו בתושבי האזור ובמשתמשי הדרך, באזרחים או בשוטרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully