וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הזיהום בנחל אשלים: כיל תשלם לציבור 115 מיליון שקלים

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 13:19

כחמש שנים אחרי שחומצה דלפה לשמורת הטבע באזור ים המלח, החברה הודיעה לבורסה כי הגיעה להסדר בתביעה הייצוגית שהוגשה נגדה. הנפגעים מהחומרים שהגיעו למים יפוצו בעשרות מיליוני שקלים על הוצאות המשפט ושיקום הנחל וסביבתו

בווידאו: בעקבות הזיהום בנחל אשלים: כיל תשלם לציבור 115 מיליון שקלים/המשרד להגנת הסביבה

חברת כיל (ICL) הודיעה הלילה (חמישי) כי הגיעה להסדר בתביעה הייצוגית שהוגשה נגדה בגין אסון נחל אשלים. בהודעה שנשלחה לבורסה נכתב כי לפי ההסדר, החברה תשלם לציבור ולתובעים סכום כולל של 115 מיליון שקלים, שכוללים הוצאות משפט ושיקום הנחל וסביבתו.

ביוני 2020 הודיעו המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים כי נחל אשלים נפתח למטיילים, שלוש שנים אחרי דליפת החומצה ממפעל רותם אמפרט. זאת, בתום השלמת בחינה מעמיקה, במהלכה בדקו מומחים בתחום את הסיכון האפשרי למטיילים ולעובדי רשות הטבע והגנים. במסגרת זו ניטלו דגימות קרקע מרובות לאורך הנחל, וכן נדגמו מי הגבים.

נחל אשלים 17 ביולי 2017. שי מכלוף, שי מכלוף
הכניסה לנחל אשלים. יולי 2017/שי מכלוף, שי מכלוף

ביולי 2017 דלפו שפכים חומציים מסוכנים לנחל אשלים בשמורת מדבר יהודה. הדליפה התרחשה כתוצאה מקריסת קיר בריכה תעשייתית במפעל רותם אמפרט שבנגב. "היה כאן שיטפון חזק של החומר הרעיל הזה ועיקר החשש שלנו כרגע הוא שחיות ישתו אותו מהנחל", אמר אז אסף צוער, אקולוג מחוז דרום של רשות הטבע והגנים.

במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי בריכת האידוי שקרסה שימשה לתהליך ייצור של חומצה זרחתית, אחד מחומרי הגלם העיקריים לייצור דשנים. עם קריסת הבריכה זרמו החומצות הרעילות לאורך קילומטרים בנחל. הבריכה הכילה כמות של כמאה אלף מטר קוב חומצות שגרמו לשיטפון חזק בנחל ומילאו את הגבים שבדרך כלל ששימשו כמקורות שתייה לבעלי חיים. שעתיים אחרי פרוץ השיטפון, נדרש המפעל להזרים לנחל מים מתוקים, על מנת לשטוף את הנחל ולהוריד באמצעות מהילת המים המתוקים, את רמת החומציות בו.

אילן ברקאי, מנכ"ל המפעל רותם אמפרט מסר כי "מדובר באירוע קשה ומצער בתולדות רותם, שלקחנו עליו אחריות מלאה והגענו להבנות באשר לפיצוי משמעותי וראוי. מיד עם קרות האירוע ב-2017 החברה פעלה באופן מהיר וללא תנאים לשיקומו המיידי של האזור ולאורך השנים עשינו ככל יכולתנו ללמוד ולהפיק ממנו לקחים. הסכם הפשרה הוא צעד אחראי בראש ובראשונה כלפי הציבור, יתר מחזיקי העניין ובוודאי עבורנו כחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully