וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: פער של 25% בשכר בין גברים לנשים בצה"ל

עודכן לאחרונה: 14.12.2022 / 20:18

הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן פרסם את הדו"ח השנתי והציג את נתוני השכר של העובדים והמשרתים בגופי הביטחון השונים תוך התייחסות לניתוח השכר על פי ותק, גיל, תנאי פרישה וכן מגדר. לפי הדו"ח, לעומת צה"ל, בשב"ס פערי שכר הנשים והגברים עמדו על 5% בלבד

קובי בר נתן, הממונה על השכר במשרד האוצר, 4 בפברואר 2020. משרד האוצר, אתר רשמי
פערי השכר בין גברים לנשים בצה"ל עומד על כ-25% אחוזים. קובי בר נתן, הממונה על השכר/אתר רשמי, משרד האוצר

הממונה על השכר, קובי בר נתן, פירסם היום (רביעי) את הדו"ח השנתי על הוצאות השכר במערכת הביטחון לשנת 2021, לפיו, פערי השכר בין גברים לנשים בצה"ל עומד על כ-25% אחוזים. זאת בעוד שבשב"ס פערי שכר הנשים והגברים עומדים על 5% בלבד. הדוח מציג את נתוני השכר של העובדים והמשרתים בגופי הביטחון השונים וכולל התייחסות לניתוח השכר על פי ותק וגיל, תנאי הפרישה של עובדים אלו וכן התעמקות בתנאי העבודה והשכר במשטרה ובשב"ס.

הממונה על השכר, קובי בר נתן: "מערכת הביטחון הינה מהמערכות החשובות ביותר בישראל. בתקופה האחרונה שוק העבודה העולמי נמצא בטלטלה, המייצרת אתגרים חדשים בגיוס ושימור כוח אדם ומערכת הביטחון מושפעת גם היא מתהליכים אלו ונדרשת לפתרונות יצירתיים בהקצאת המשאבים לטובת עמידה ביעדיה והבטחת הביטחון לאזרחי מדינת ישראל. אנחנו בטוחים שאימוץ מודל חדשני, כמו זה הנחתם עם הגופים החשאיים לפני מספר חודשים, יאפשר התמודדות טובה יותר עם אתגרי הגיוס והשימור של גופי הביטחון".

טקס סיום קורס הקצינים הקרביים ביבשה 4 בנובמבר 2021. דובר צה"ל
לאורך רוב הקריירה, המשרתים בצה"ל מרוויחים יותר מאשר במשטרה ובשירות בתי הסוהר. טקס סיום קורס קצינים/דובר צה"ל

נתוני שכר:

- השכר הממוצע של עובדי מערכת הביטחון נע בין 11,337 ש"ח בקרב משרתי הקבע הראשוני בצה"ל לבין 30,385 ש"ח למשרתים ביחידות הסמך של משרד הביטחון. השינוי הגבוה ביותר בשכר חל בגופים החשאיים - עלייה של כ-3.4% בין שנת 2019 לשנת 2021.
- שיעור התקציב המוקדש לשכר ולגמלאות מכלל התקציב במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר (שב"ס) הוא 77%.
- בניתוח שכר לפי ותק, ניתן לראות כי לאורך רוב הקריירה, המשרתים בצה"ל מרוויחים יותר מאשר במשטרה ובשירות בתי הסוהר - גם בהשוואה לגיל וגם בהשוואה לוותק.
- שכרם של סיירים ובלשים מתחילים במשטרת ישראל, עד ותק לשכר של חמש שנים, נע בממוצע בין 13,658 ש"ח ברמת פעילות שיטור חדש ל-15,385 ש"ח ברמת פעילות א'.
- הוצאות השכר בשב"ס גדלו ב-17% מאז 2017, זאת למרות הירידה המשמעותית ביחס מספר האסירים לכל עובדי השב"ס מ-2.26 בשנת 2012 ל-1.79 בשנת 2021, בעקבות פסיקת בג"ץ בעניין.

תנאי פרישה:

- המשרתים בגופי הביטחון זוכים לתנאי פרישה חריגים יחסית לטובה. הקצבאות הממוצעות הניתנות לגמלאי גופי הביטחון גבוהות וממקמות את פורשי קציני צה"ל, משטרת ישראל והשב"ס בעשירון הפנסיוני העליון ביחס למשק.
- עקב גיל הפרישה הצעיר בגופי הביטחון, סך שווי הקצבה הכולל לגופי הביטחון גבוה משמעותית ביחס לשווי הקצבה הכולל לפורשי שירות המדינה.
- רוב גמלאי צה"ל (76.5%) משתלבים בשוק העבודה. יחד עם זאת, בצה"ל לא קיים מודל שירות, המאפשר שכר גבוה בתחילת הדרך ללא פנסיית תקציבית או גישור בהמשך. במוסד, ישנה תוכנית לאפשר לכ-17% מהעובדים מסלולי העסקה אלה ובכך להצליח לגייס מקצועות וכוח אדם נדרש.

פערים מגדריים:

לצד הפערים בשכר בין נשים לגברים בגופי הבטחון, בשנים האחרונות ישנה עלייה בשיעור הנשים המועסקות בגופי הביטחון, עם זאת מספרן נמוך משמעותית ממספר הגברים המועסקים בהם ושיעורן נע בין 17.96% אזרחיות עובדות צה"ל ל-29.9% משרתות בצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully