וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחמישה יוצא אחד: הקרב בליכוד על תפקיד יו"ר הכנסת

עודכן לאחרונה: 6.12.2022 / 16:48

אחרי שהוגשו 64 החתימות להחלפת היו"ר הנוכחי, בין המועמדים המובילים לתפקיד נמצאים אופיר אקוניס - שבו תומכת שרה נתניהו, ומנגד דודי אמסלם, שבו מצודד בנו של רה"מ המיועד. מועמד נוסף הוא דני דנון, שמחזיק מול נתניהו בקלף מיקוח בדמות יו"ר קק"ל

בווידאו: נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה מידי הנשיא, המו"מ הקואליציוני נמשך/לע"מ

הקרב על תפקיד יו"ר הכנסת הבא נכנס היום (שלישי) לישורת האחרונה, ועליו מתמודדים לפחות ארבעה חברי כנסת מהליכוד. לאחר שהמפלגה הגישה את 64 החתימות של חברי הקואליציה העתידית בדרישה להחליף את יו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי, המינוי צפוי לצאת לפועל ביום שני הבא, ובשבוע שנותר ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יצטרך להכריע מי יהיה חבר הכנסת ממפלגתו שיקבל את התפקיד היוקרתי והמשמעותי בכנסת ה-25 שכולל השפעה דרמטית על בית המחוקקים עם לשכה מפוארת, רכבי שרד, אבטחה צמודה ושורה ארוכה של תקנים ומינויים פוליטיים.

בליכוד יש חמישה שמות שהוזכרו בשבועות האחרונים כמועמדים אפשריים לתפקיד - אופיר אקוניס, יואב קיש, דודי אמסלם, אמיר אוחנה ודני דנון. השניים האחרונים נחשבים בעלי סיכוי נמוך בהשוואה לאחרים. אוחנה מיועד בינתיים לתפקיד שר החוץ בממשלה הבאה, אף שההחלטה הסופית טרם התקבלה, אך בינתיים הוא מעדיף בכך. דנון הודיע כי הוא מעוניין בתפקיד, אבל העובדה כי נבחר במקום יחסית נמוך בפריימריז, שובץ במקום ה-15 ברשימת המפלגה ורק לאחרונה חזר לכנסת מכהונה ממושכת כשגריר באו"ם לא משפרת את מעמדו במרוץ. עם זאת, דנון מחזיק את תפקיד יו"ר קק"ל שנתניהו מעוניין למנות אליו את אחד מבכירי הליכוד, ויכול להשתמש בו כקלף מיקוח כדי ללחוץ עליו.

אופיר אקוניס. ראובן קסטרו
נחשב למי שנתמך על ידי שרה נתניהו. אקוניס/ראובן קסטרו
דוד אמסלם. יונתן זינדל, פלאש 90
המינוי של יאיר לתפקיד. אמסלם/פלאש 90, יונתן זינדל

מועמד נוסף הוא יואב קיש. האחרון היה אחד הפעילים הבולטים ביותר בקרב שהובילה האופוזיציה היוצאת נגד ממשלת בנט-לפיד וליווה מקרוב את הקרבות בכנסת. מי שניסה לקדם את מינויו הוא יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין, יד ימינו של נתניהו, אך ראש הממשלה המיועד התבטא כי יעדיף אותו בתפקיד שר. אליו מצטרפים חברי הכנסת אופיר אקוניס ודודי אמסלם. אקוניס נחשב למועמד בעל סיכויים גבוהים, ומועמדותו נתמכת גם על ידי שרה נתניהו ובכירים בלשכת נתניהו. לפי גורמים בליכוד, רעיית ראש הממשלה המיועד מעורבת בניסיון לקדם את אקוניס לתפקיד.

אמסלם, לעומת זאת, זוכה דווקא לתמיכה של יאיר נתניהו, וייתכן כי יו"ר הליכוד ימנה אותו לתפקיד כדי לנטרל את קבוצת חברי הכנסת המאיימים עליו מתוך המפלגה, ובהם גם דוד ביטן וישראל כ"ץ. עם זאת, העימותים הפומביים שהיו לאמסלם עם נתניהו במהלך השנה האחרונה סביב השינויים במערכת המשפט והמתקפות של אמסלם נגד שופטי בית המשפט העליון עשויים לסכל את מועמדותו.

ההכרעה הסופית צפויה ליפול רק ברגע האחרון, וזאת גם בכפוף לחילוקי התפקידים בתוך הליכוד. בינתיים, לוח הזמנים להשבעת הממשלה הולך ומתקצר. 28 ימי המנדט של נתניהו אמורים להסתיים בסוף השבוע הקרוב, ובאפשרותו לבקש הארכה של 14 ימים נוספים מהנשיא. בגוש נתניהו מעריכים כי ההשבעה תיערך ברגע האחרון, במהלך ימי חג החנוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully