וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הפרלמנט האיראני שוקל את שינוי חוק החיג'אב

עודכן לאחרונה: 3.12.2022 / 19:45

לאחר כמעט שלושה חודשי מחאה מסתמנים בקיעים בעמדת השלטון האיראני ביחס לחוק המחייב נשים לעטות כיסוי ראש. הנשיא ראיסי אמר כי "שיטות היישום של החוקה יכולות להיות גמישות", וגורם בכיר אחר אמר כי גם מערכת המשפט בוחנת האם יש צורך בשינוי של החוק

בווידאו: ההפגנות ברחבי איראן נכנסות לשבוע הרביעי/רויטרס

על פי דיווחים שפורסמו היום (שבת) בתקשורת באיראן, הפרלמנט האיראני שוקל אפשרות לשנות את החוק המחייב נשים באיראן לעטות חיג'אב. נשיא איראן אברהים ראיסי אמר היום כי היסודות האסלאמיים של המדינה מעוגנים בחוקה, אבל "שיטות היישום של החוקה יכולות להיות גמישות". גורם בכיר אחר אמר כי הפרלמנט ומערכת המשפט במדינה בוחנות "האם יש צורך בשינוי של החוק". עם זאת, בהודעות לא נאמר מה מתכוונים גופי השלטון לשנות.

המחאה באיראן נמשכת כבר קרוב לשלושה חודשים, מאז מותה של מחסה אמיני בת ה-22 לאחר מעצרה על ידי המשטרה באשמת הפרת קוד הלבוש. מאות בני אדם נהרגו בהפגנות נגד השלטון, שבהן נשים הסירו במופגן את כיסוי הראש והתעמתו עם המשטרה ומיליציות הבסיג'. על פי ארגוני זכויות אדם, מספר ההרוגים קרוב ל-450. כ-14 אלף בני אדם נעצרו, ובהם ילדים.

שחקני נבחרת איראן. Amir kheirkhah, GettyImages
לא שרו את ההמנון. שחקני נבחרת איראן/GettyImages, Amir kheirkhah

קוד הלבוש האיראני המחייב לא תמיד נאכף בחומרה רבה כמו בשנה האחרונה. עלייתו לשלטון של ראיסי השמרן הביאה להידוק האכיפה. בחודש יולי קרא ראיסי לכל הרשויות הרלוונטיות להקפיד על אכיפת עטיית החיג'אב. נשים באיראן, שרבות מהן התרגלו להשתמש בצעיפים הכרוכים על הצוואר, נאלצו להסתגל להחמרה. המחאה, שלה הצטרפו פעילים בעולם כולו, הביאה להבעה חריפה של אי שביעות רצון מהשלטונות, עד כדי כך שבאיראן נשמעו קולות שאפילו תמכו בניצחון של נבחרת ארצות הברית במונדיאל על נבחרת איראן. במשחק הראשון, שחקני נבחרת איראן לא שרו את ההמנון הלאומי, במה שנתפס כהבעת מחאה גם כן.

בין השאר הצטרפה למחאה פרידה מוראדחאני, האחיינית של המנהיג הדתי העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, שנעצרה לאחר שקראה לממשלות זרות לנתק את הקשרים עם הממשלה האיראנית.

מוראדחאני נעצרה כשהגיעה למשרד התובע בשל צו בית משפט, על פי ציוץ של אחיה מחמוד מוראדחאני. בהצהרה מוקלטת שאחיה העלה לרשתות לפני מעצרה, מוראדחאני נראית קוראת לאנשים ברחבי העולם להפעיל לחץ על הממשלות שלהם לנתק קשרים עם המשטר האיראני על רקע המחאה.

איראן עצרה גם שתי שחקניות פופולאריות שהביעו הזדהות עם תנועת המחאה במדינה והסירו את כיסוי הראש שלהן בפומבי. הנגאמה קאדיאני וקתאיון ריאחי נעצרו לאחר שזומנו על ידי תובעים שחקרו את הפוסטים ה"פרובוקטיביים" שלהן ברשתות החברתיות, על פי דיווח סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully