וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד כלל ארצי: יותר מ-50 רשויות מקומיות הודיעו שלא ישתפו פעולה עם המדיניות של אבי מעוז

עודכן לאחרונה: 3.12.2022 / 20:35

המחאה נגד העברת סמכויות חינוכיות ליו"ר מפלגת נעם, שהתחילה בערים הגדולות במרכז, התפשטה לרשויות מהגליל ועד הנגב. "בשביל שהילדים ימשיכו לחייך, חשוב להבהיר שאת סדר היום החינוכי יקבעו המנהלים והרשות", כתב ראש מועצת גליל עליון

בווידאו: יו"ר סיעת נעם: "לא דרשתי בהסכמים הקואליציוניים לבטל את מצעדי הגאווה"/ערוץ הכנסת

יותר מ-50 רשויות מקומיות, מגבול הצפון ועד הנגב, הודיעו עד כה שלא ישתפו פעולה עם מדיניותו של יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז. בחלק גדול מהרשויות "המורדות" הודיעו ראשי הרשויות שיתקצבו בעצמם את התוכניות שייפגעו כתוצאה ממעבר היחידה לתוכניות חיצוניות לידי מעוז.

על פי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין מפלגת נעם, היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך תועבר למשרד ראש הממשלה, ותימסר לסמכותו של מעוז. יו"ר נעם הביע פעמים רבות עמדות קיצוניות ביחס לקהילת הלהטב"ק ולסוגיות הקשורות לנשים. בעקבות ההסכם התעורר גל חשש בקרב גורמים חינוכיים ובקרב הורים ותלמידים מקהילת הלהטב"ק, מפני פגיעה בתכנים המסייעים למנוע דעות קדומות כלפיהם. מעוז גם אמר לאחרונה שיש לבטל את היחידה המייעצת לרמטכ"ל לגבי מעמד הנשים בצה"ל.

נחתם הסכם בין הליכוד לבין סיעת ׳נעם׳ לפיו תוקם רשות לזהות לאומית-יהודית במשרד ראש הממשלה שבראשה ח״כ אבי מעוז 27 בנובמבר 2022. ללא, אתר רשמי
חתימת ההסכם הקואליציוני בין מעוז לליכוד, 27 בנובמבר 2022/אתר רשמי, ללא

המועצה הצפונית ביותר שפרסמה הודעה כזו היא המועצה האזורית גליל עליון. ראש המועצה גיורא זלץ כתב אתמול (שישי) בחשבון הפייסבוק שלו: "בשביל שהם ימשיכו לחייך. חשוב להבהיר להורים, לתושבים ובעיקר לצוותי החינוך והילדים, במועצה האזורית הגליל העליון: את סדר היום החינוכי, התכנים והתוכניות החינוכיות ב-120 בתי ילדים מלידה עד שש, ב-12 בתי הספר של המועצה יקבעו, ינהלו ויובילו המנהלות והמנהלים של מוסדות אלו, הצוותים החינוכיים, בשיתוף ההורים ועל פי חזון המועצה והעומד בראשה. כך היה, כך עכשיו וכך גם בעתיד".

במועצה האזורית שער הנגב כתב ראש המועצה אופיר ליבשטיין: "תושבים יקרים, אני מבקש להבהיר בשנית, כפי שהבהרתי גם בסיכום השבועי שלי - שער הנגב היא קהילה סולידרית ושיוויונית שמאמינה בפלורליזם ובזכות הקיום בכבוד של כל פרט בה. אלו העקרונות המנחים את המועצה וכך אנחנו מחנכים את ילדי שער הנגב. נמשיך לקיים תוכניות חינוך ברוח זו, בין אם הן תתוקצבנה על ידי היחידה לתוכניות חינוך חיצוניות ובין אם נצטרך לתקצב זאת בעצמנו. אני גאה במערכת החינוכית ובצוותי החינוך של המועצה, מאמין בהם וסומך עליהם - כאבא וכראש המועצה".

ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי אמר לאחר דיון שקיימו ראשי רשויות בנושא: "כראש העיר אשדוד אני נאמן התושבים לכל הצרכים שלהם ובראשם חינוך ילדי העיר. מערכת החינוך באשדוד משקפת את הרב גוניות התרבותית החברתית והדתית של העיר, ומעניקה לכל תלמידה ותלמיד מענה מלא לכל צרכיהם במסגרת החינוכית בה הם מתחנכים-בסובלנות, בכבוד הדדי ובשוויון הזדמנויות מלא, ללא קשר לזהות הממשלה או העומדים בראש משרד החינוך. כך היה וכך יהיה. אשדוד הינה ותמשיך להיות עיר לכל תושביה".

רון חולדאי. צילום: גיא יחיאלי, אתר רשמי
לא רק ראש העיר: בתל אביב פורסם מכתב של ראש מינהל החינוך/אתר רשמי, צילום: גיא יחיאלי

הרשויות שהצטרפו לקריאה כוללות את ראש העין, ערד, ראשון לציון, רמת גן, קריית ביאליק, חולון, חיפה, תל אביב -יפו, נשר, אשדוד, גני תקווה, בת ים, הוד השרון, זכרון יעקב, נס ציונה, קריית אונו, גבעתיים, מבשרת ציון, אלפי מנשה, רמת הנגב, כפר סבא, הרצליה, רמת השרון, אשכול, עמק חפר, מטה יהודה, עמק יזראל, גזר, קריית טבעון, צורן, דרום השרון, כפר יונה, נווה מונוסון, תל מונד, סביון, פרדס חנה, גלבוע, חוף הכרמל, מגידו, ברנר, רמת ישי, פרדסיה, כפר ורדים, מטה אשר, רמת ישי, יואב, כוכב יאיר צור יגאל, יהוד -מונסון, בני שמעון, אבן יהודה, גליל עליון, זבולון ומנשה.

התגובה בתל אביב לא הוגבלה לראש העיר רון חולדאי בלבד, שהיה מראשוני ה"מורדים". ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב, שירלי רימון ברכה, שלחה מכתב למנהלים בעיר בעקבות העברת הסמכויות למעוז. "זה אינו אירוע פעוט, זו דרמה ניהולית שעלולה להפוך גם לדרמה ערכית". כתבה. "אני מניחה שכולנו חוששים מהתערבות פוליטית חד-צדדית וקיצונית בתכנים הנכנסים לבתי הספר".

"למוסדות החינוך של גבעתיים, לא תיכנס ולו תוכנית אחת לפני שתעבור אישור", כתב רן קוניק ראש עיריית גבעתיים. מעיריית רמת השרון נמסר כי גם הם מתכוונים להמשיך לממן תוכניות לעידוד שיוויון וסובלנות כלפי האחר: "המאבק לשיוויון במערכת החינוך בישראל עבר דרך ארוכה ואנו נעשה כל אשר על ידינו שלא יסוג בחזרה למקום חשוך".

מכתב פורום ה-14 לראש הממשלה המיועד. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, אתר רשמי
מכתב פורום ה-14 לראש הממשלה המיועד/אתר רשמי, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

פורום ה-14, המורכב מנשים שעומדות בראש רשויות, שיגר מכתב לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שבו נכתב: "אנחנו, חברות פורום ה-14 של ראשות הרשויות בישראל, פונות אליך בדאגה רבה בעקבות ההחלטה להוציא ממשרד החינוך את היחידה לתוכניות חיצוניות ולהעבירה למפלגת נעם. בעצם ההחלטה להוציא ממשרד החינוך אגף שאמון על חינוך ילדי ישראל ולהעבירו בהסכם פוליטי מייצרת אי נוחות רבה, כאשר חינוך ילדינו וילדותינו מוטל על הכף. מערכת החינוך חייבת להישאר נקייה מאינטרסים פוליטיים ולתת ביטוי למגוון הדעות והקולות הקיימים בחברה הישראלית ולא יכולה להיות מחולקת כפאזל לצורך הסכם קואליציוני כזה או אחר".

עוד נאמר במכתב: "לא נוכל להתעלם מהעובדה כי האגף שהוצא ממשרד החינוך הועבר לידי מפלגה המתנגדת לערכים רבים המלווים את בתי הספר שלנו במגוון תוכניות הקיימות כיום וכוללות הסברה בנושא שוויון מגדרי, להט"בים, עידוד גיוס לצה"ל, ציונות, מורשת, תוכניות הקשורות להיבטים רגשיים, מיניות ועוד".

מצעד הגאווה, תל אביב, 10 ביוני 2022. ראובן קסטרו
"לא מדובר בימין או שמאל". מצעד הגאווה בתל אביב, 10 ביוני 2022/ראובן קסטרו

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס אמר כי "ראשי הרשויות המקומיות הם הקובעים היחידים וימשיכו לקבוע את המדיניות בתחומי הרשות שלהם. הם אלו שמכירים את התושבים, את הצרכים שלהם, את אופי הרשות, ומחוברים לשטח. אנו נדאג ונעמוד על כך שהסטטוס קוו לא ישתנה בעניין הזה ובכל עניין אחר בתחום הרשות המקומית".

200 מנהלי בתי ספר פנו לנתניהו: "לא נישאר אדישים"

לצד ראשי הרשויות, כ-200 מנהלי בתי ספר מרחבי הארץ העבירו מכתב לראש הממשלה המיועד בו ביקשו להביע את מחאתם נגד מינויו של מעוז. "נתייצב ונעמוד איתן לשמירה על הדמוקרטיה שלנו ועל זכויות היסוד של אזרחיות ואזרחי המדינה בהתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", כתבו. "אבי מעוז ממפלגת נעם אשר מביע בפומבי את דעותיו הגזעניות, הלהט"בופוביות, החשוכות, והקיצוניות ביותר אשר מבטלות, מפלגות, משסעות ופוגעות בקהילות שלמות וזהויות נרחבות בחברה הישראלית.

"לא נישאר אדישים למצב", הוסיפו. "נמשיך להנהיג שיח הומניסטי ופלורליסטי מתוך אמונה שזו אחת המטרות העיקריות שלנו בתור אנשי חינוך, בתור מנהיגות.ים ובתור בני אדם. נוסיף לחשוף את תלמידינו לתכנים העוסקים בחופש, שוויון, אהבת האדם, זכויות אדם, קבלת האחר והיכרות עם כל האוכלוסיות שהן מרכיביו של פסיפס החברה הישראלית והחברה האנושית. לא ניתן לעמדות חשוכות להכתיב את סדר היום בבתי הספר שלנו ואנו קוראים וקוראות לשינוי ההחלטה באופן מיידי".

"עמדה ברורה נגד שנאה"

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר אמרה כי "לא מדובר פה בימין או שמאל אלא בחיים של ילדים ואסור להפקיר אותם. כל עוד האדם החשוך והקיצוני בכנסת ימונה על התכנים במערכת החינוך- זאת החובה של כל ראש רשות מקומית בישראל לצאת בקול ברור נגד השנאה ולהבטיח חינוך סובלני ושיווני במערכת החינוך שישמור על הנוער שלנו. זאת השעה להתייצב לצד הקהילה הגאה והנוער הגאה ואני קוראת לראשי רשויות נוספים להביע עמדה ברורה נגד השנאה".

מאיגי, תנועת הנוער הלהט"בית, נמסר: "תודה לראשי הרשויות ששמו קו אדום לטרלול. זה צעד מנהיגותי שמשדר לנוער והצעירים הגאים ביטחון ודאגה. נתניהו והליכוד חיייבים לשקול מחדש את המהלך הגרוע הזה ולא לתת את המפתחות לכיתות של ילדי ישראל בידי אבי מעוז ורוני ססובר".

מור נהרי, מנכ"לית ארגון חוש"ן: "התנועה הזאת היא התשובה לאמירות הלהט"בופוביות והקשות שאנחנו שומעים בשבועות האחרונים. הן חומה בצורה שמגנה על הנוער. הן מסר של קבלה ואהבה לכל תלמיד ותלמידה. אנחנו מברכים כל רשות שהצטרפה למפגן התמיכה ומעודדים רשויות נוספות- נקטו עמדה, הנחו את בתי הספר להזמין תכנים של חינוך לסובלנות, הבהירו לבתי הספר לא להזמין תכנים להט"בופובים ומפלגים, שמרו על הנוער".

האגודה לזכויות האזרח פנתה הבוקר לראשי הרשויות המקומיות ומסרה: "העמדה הברורה שנקטתם עומדת בחזית ההתנגדות לאג'נדה הגזענית והקיצונית המבקשת להשתלט על מערכת החינוך בישראל. האגודה לזכויות האזרח מבקשת לגבות אתכם ולהציע הכשרה, ללא עלות, לכל מחלקות החינוך ברשויות המקומיות ולצוותי החינוך ברשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully