וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי: לא נאפשר לאף פוליטיקאי לנצל את הצבא כדי לקדם אג'נדה פוליטית

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 11:46

הרמטכ"ל התייחס בביקורת מרומזת להתנהלותו של השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שתקף את הטיפול של צה"ל בלוחמים שתועדו מפעילים אלימות נגד פעילי שמאל בחברון. בן גביר השיב: "מצפה מהרמטכ"ל שגם הוא יימנע מהתבטאויות פוליטיות"

בווידאו: עימות בין חיילי צה"ל ופעילי שמאל בחברון/עיסא עמרו, טל שגיא

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר היום (רביעי) כי צה"ל לא יאפשר "לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג'נדה פוליטית". בביקורת מרומזת נגד השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שתקף את הטיפול של צה"ל בלוחמים שתועדו מפעילים אלימות כלפי פעילי שמאל בחברון, אמר הרמטכ"ל כי "התערבות פוליטית בצה"ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו".

יו"ר עוצמה יהודית הגיב לדבריו של כוכבי: "מכבד מאוד את הרמטכ"ל, אבל נאה דורש נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו יימנע מהתבטאויות פוליטיות. לא פלא שכששר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו התייחס לראשונה לנושא בציוץ בטוויטר וכתב: "צה"ל הוא צבא העם. אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

אביב כוכבי ואליעזר טולדנו. דובר צה"ל
מגבים את המג"ד. הרמטכ"ל כוכבי ומפקד פיקוד דרום טולדנו/דובר צה"ל

מוקדם יותר התייחס ראש הממשלה יאיר לפיד לתקרית בה תקפו לוחמי גבעתי את פעילי השמאל. לפיד כתב בדף הפייסבוק שלו כי "הממשלה החדשה עוד לא נכנסה לתפקידה וכבר שריה מסיתים את חיילי צה"ל נגד המפקדים שלהם. ההסתה הפרועה שמובילים השרים והח"כים נגד הרמטכ"ל, אלוף הפיקוד ונגד המג"ד, סגן-אלוף אבירן אלפסי, היא מסוכנת והרסנית והיא על ראשה של הממשלה החדשה".

לפיד התייחס בין השאר להתנהלותו של השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "הלוחמים שלנו לא יכולים לקבל משרים וחברי כנסת אישור להפר פקודות של מפקדיהם. חייהם וחיינו תלויים בכך שיהיה לנו צבא חזק עם שרשרת פיקוד ברורה ומשמעת קרב. ההסתה הזו, המתחפשת ל'גיבוי', מסוכנת, חסרת אחריות ומכרסמת בעוצמתו של צה"ל".

בצה"ל פרסמו הבוקר את תחקיר התקרית בחברון בה תקפו לוחמי גבעתי מילולית ופיזית פעילי שמאל בשבוע שעבר. על פי התחקיר הלוחמים שהיו מעורבים בתקרית פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו, מהווה שגיאה נוספת. בתחקיר נכתב כי נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה, כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב, דבר שלא בוצע.

על פי מסקנות התחקיר, "ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית". הלוחם שקרא לפעיל השמאל, "בן גביר יעשה פה סדר", הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש.

עוד בוואלה!

לוחם גבעתי שתועד מקלל פעיל שמאל ירצה מאסר של 10 ימים בכלא צבאי

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר בהלווית יורי וולקוב, בית העלמין חולון, 28 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"הסתה מסוכנת המתחפשת ל'גיבוי' לחיילים". בן גביר/ראובן קסטרו

אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, שהרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי. בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה.

בצה"ל גיבו את המג"ד, שספג מתקפה קשה ברשת מצד גולשים. מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, אמר כי "פגיעה בשמו הטוב של מפקד גדוד צבר, קצין לוחם ערכי ומפקד מצוין, פסולה".

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הוסיף: "הרוב המוחלט של הלוחמים פועל כמצופה במאות מפגשים דומים במהלך התעסוקה. אני מצפה מלוחמיי לנהוג כראוי חרף לחץ והתגרות. אלימות פיזית או מילולית שלא לצורך - זו לא דרכנו. דרכנו להגן במקצועיות ובקור רוח, לאפשר אורח חיים תקין ולעמוד במשימותינו באופן ראוי ומקצועי. התנהגות הלוחמים הינה מקרה חריג וחמור, אסור ללוחם לנהוג ולהתבטא באופן שסותר את ערכי צה"ל בדגש על ערך הממלכתיות וטוהר הנשק. אני מגבה את לוחמי צה"ל, בכל הפעלת כוח הנדרשת על מנת להסיר איום, לצד זאת לא נקבל מקרים בהם לוחמים יחרגו וינצלו את כוחם וסמכותם שלא לצורך".

לוחם גבעתי שתועד מקלל פעיל שמאל, 29 בנובמבר 2022. לפי סעיף 27 א', אתר רשמי
הביע חרטה. הלוחם שנשפט לעשרה ימי מחבוש/אתר רשמי, לפי סעיף 27 א'

התקרית התרחשה בשישי האחרון, אז הותקפה קבוצה של פעילי שמאל על ידי חיילי צה"ל בחברון. הפעילים, חלקם דתיים וחרדים, הגיעו לביקור סולידריות עם משפחות פלסטיניות, לאחר האלימות שהופנתה כלפי תושבי העיר בשבת "חיי שרה", לפני שבוע. בשני תיעודים נראים חיילי גבעתי משתמשים באלימות מילולית ופיזית מצד החיילים בשטח.

באחד הסרטונים נראה חייל מכה קשות את אחד הפעילים, שלא נראה פועל בצורה אלימה בעצמו. בסרטון נוסף נראה חייל אומר לפעילים "בן כבר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונות שאתם עושים פה".

הרמטכ"ל אביב כוכבי הפיץ לפני כמה ימים בעקבות הדברים אגרת בנושא ללוחמים ולמפקדים שבה נאמר: "אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה"ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה"ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully