וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיאסקו הקו האדום: למה לא תסעו היום ברכבת הקלה, ולמה אף אחד לא לוקח על כך אחריות

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 6:09

היום היו אמורות להיפתח דלתות הרכבת התת-קרקעית למחצה בגוש דן, ועידן חדש של תחבורה ציבורית מודרנית ומהירה אמור היה להתחיל. אולם, משרד התחבורה ונת"ע התעלמו מהאזהרות והתעקשו להסתיר מהציבור את האיחור הידוע מראש | כך עבדה עלינו הצמרת התחבורתית

יו"ר נת"ע בוועדה לביקורת המדינה על העיכוב הצפוי בהפעלת הרכבת הקלה/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

אם הכול היה מתנהל כמתוכנן הסרטים היו נגזרים היום (רביעי). כל המכובדים היו לוקחים לעצמם קרדיט בנאומיהם על רגע ההיסטורי, ואז היינו יורדים במדרגות הנעות לאחת מעשר התחנות התת-קרקעיות של הקו האדום. היינו עולים לאחד מהקרונות החדשים של הרכבת הקלה, שמגיעה בתדירות של דקה וחצי בחלק התת-קרקעי שלה וכפול בשאר, ולהגיע כחולמים תוך עשר דקות, גם בשיא הפקקים, מתחנת ארלוזורוב ליפו או לפתח תקווה.

ב-30 בנובמבר 2022 היינו אמורים להרגיש לרגע כמו שמרגישים בלונדון, פריז או ניו יורק כבר יותר ממאה שנה, ואפילו בקהיר וטהראן כבר 40 שנה. ליהנות ממערכת תחבורה מודרנית, להגיע לגוש דן הסואן ברכבת ישראל ולעבור לרכבת הקלה, תוך שאנחנו עוקפים את הפקקים, הצפצופים והעצבנים.

זה לא היה אמור להיות הפתרון שיעלים את הפקקים, אבל רגע משמעותי ביצירת האלטרנטיבה לרכב הפרטי באזור העמוס והמאוכלס בארץ. קו ראשון מבין שלושה, 24 ק"מ מפתח תקווה ועד בת ים, דרך בני ברק, רמת דן ותל אביב, מחציתם תת קרקעיים. 18.7 מיליארד שקל ששולמו מכספי המיסים שלנו, בפרויקט האזרחי היקר ביותר שביצעה המדינה עד היום ואחד המוצדקים ביותר.

למרות זאת, היום ניכנס כרגיל למכונית הפרטית, לאוטובוס, לרכבת או לקורקינט, לעוד יום מענג ומרגיע בכבישי גוש דן. הקו האדום, שאמור היה במקור להתחיל לפעול ב-2017 ונדחה מאז שש פעמים, לא יסיע נוסעים היום וגם לא מחר. 240 אלף בני האדם שאמורים היו לנסוע בו לפי התחזיות, יגיעו לעבודה כרגיל, עייפים, מעוכים וכנראה ששוב באיחור.

נסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה | המכ"ל חיים גליק 22 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
הפרויקט האזרחי היקר ביותר, ואחד המוצדקים ביותר, של המדינה. הרכבת הקלה/ראובן קסטרו

לא מדובר בפרויקט התשתית והתחבורה הראשון שסובל מדחיות בלוח הזמנים; אבל הדחייה הנוכחית שוברת את כל שיאי החוצפה וחוסר השקיפות מצד המדינה. שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי נמנעת כבר שנה מלהודות שגם במשמרת שלה הרכבת לא תפעל, ומנכ"ל חברת נת"ע הממשלתית חיים גליק נמנע מלהתייצב מול הציבור ולומר לו את האמת. רק בשבוע שעבר הוא ניצל הופעה בכנס פומבי, כדי לבשר לראשונה באופן רשמי שהקו האדום ייפתח רק במרץ 2023. בדיוק 50 שנה מאז שראש ממשלת ישראל גולדה מאיר הסכימה להקצות לראשונה מימון לתכנון רכבת תחתית בתל אביב.

בנת"ע, ובמשרד התחבורה שאמור לפקח עליה, משלבים ידיים מאשימות לכיוון חברת אלסטום, יצרנית מערכת הבטיחות של הקו האדום, שבקיץ התגלה שגורמת לבלימות חירום ברכבת ונדרשה לשבועות ארוכים של תיקונים ושיפורים. זאת, למרות שבנת"ע עצמם הודו שהמבנה המגדל-בבלי שבחרה עבור הקו האדום, של שתי יצרניות סיניות שונות לאספקת הרכבות ומערכת השליטה, ביחד עם מערכת בטיחות מצרפת וחברה גרמנית שתהיה אחראית על האינטגרציה, לא עובד. עובדה, בקו הירוק והסגול יהיה ספק אחד לכל המערכות יחד.

דוח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר חושף עד כמה עבדה עלינו הצמרת התחבורתית, שידעה על האיחור המסתמן, והתחמקה מלשקף אותו לציבור. לא רק לנוסעים, אלא גם לבעלי עסקים רבים, ותיקים שהתאמצו להחזיק את הראש מעל למים בזמן העבודות, ועד חדשים ששכרו שטחים וגייסו עובדים כדי להתפרנס מהקהל הרב שתביא הרק"ל, וגילו שיאלצו לשלם עוד כמה חודשי שכירות על ריק.

מרב מיכאלי בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
עבדה עלינו. מיכאלי/ראובן קסטרו

לפי הדוח שפרסם המבקר מתניהו אנגלמן, כבר באוגוסט 2021 העבירה חברת הבקרה למשרד התחבורה מכתב ובו פירטה עשרה נושאים שעלולים, לדעתה, לסכן את העמידה בלוחות הזמנים של פתיחת הקו לשימוש מסחרי בנובמבר 2022. עם הנושאים שעלו נמנים קצב הגעת צי הקרונות; השלמת מערכת האיתות; תוכניות בטיחות; תיאום עם כוחות הביטחון וההצלה; ותהליך העברת המערכים לחברת ההפעלה תבל, של אגד, שנזן מטרו ו-CCECC הסיניות. חברת הבקרה העריכה כי הדחייה במועד ההפעלה עלולה להגיע לארבעה עד שישה חודשים.

באוקטובר 2021 השיבה נת"ע כי היא ערה לסיכונים ופועלת למזעורם, למען עמידה בלוחות הזמנים להפעלה המסחרית של הקו האדום בנובמבר 2022. ביוני 2022 עוד התעקשו בנת"ע, במכתב למבקר המדינה, כי הפרויקט מתנהל לפי לוח הזמנים המתוכנן, וכי חברת הבקרה סתם מגזימה: "נת"ע בהיותה גוף ביצוע מבוקר קובעת יעדים ריאליים אך שאפתניים, ואילו חברת הבקרה ממליצה להתחייב ליעדים שמרניים", נמסר אז.

ממשרד התחבורה נמסר אז למבקר, כי "המשרד וחברת נת"ע עושים את מרב המאמצים הנדרשים כדי לעמוד בלוחות הזמנים להפעלת הקו. חברת הבקרה מציפה למשרד ולמקבלי ההחלטות בממשלה חששות ופערים שהיא מזהה בקצב התקדמות השלמת העבודות ובקצב הבדיקות בפרויקט. משרד התחבורה מקיים על כך דיונים שוטפים עם הנהלת נת"ע, שבטוחה בעמידתה בלוחות הזמנים".

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע 4. ראובן קסטרו
"טרם חושבו עלויות הדחייה". חיים גליק/ראובן קסטרו

היום אנחנו יודעים למי היו יעדים ראליים ולמי היו יעדים שמרניים. גורם בכיר במשרד התחבורה ניסה להסביר הבוקר מדוע נמנעת הנהלת המשרד להתייצב מול הציבור, להתנצל על הדחייה, להתחייב על מועד חדש, ולהעריך את מחיר הדחייה הנוספת - שצפוי לעלות מאות מיליוני שקלים, בדרישות תשלום נוספות מצד קבלני הפרויקט, עלויות אחזקה לשמירת המערכת עד להפעלתה, ונזקים עקיפים מאי השיפור במצב התנועה והפחתת זיהום האוויר בעקרבות העברת מאות אלפים לתחבורה חשמלית.

לדבריו, "יש תקלה במערכת האיתות שהביאה לעיכוב בהפעלה. תפקיד ועדת ההיגוי שמתכנסת באופן תכוף לוודא כי לוחות הזמנים העדכניים להפעלת הקו ישימים, וטרם התקבלה תמונת מצב ודאית יותר מנת"ע ומחברת הבקרה המלווה את הפרויקט".

ממשרד התחבורה נמסר כי "חברת נת"ע מנהלת את הקו האדום ואחראית על הקמתו ועל הפעלתו. נציגי המדינה בוועדת ההיגוי, משרדי התחבורה והאוצר, מלווים את החברה, ומסייעים בכל דרך להשלמת הפרויקט, ללא פשרות בעניין בטיחות ותפעול השירות".

מנת"ע נמסר כי "הקו האדום נמצא בתקופת הרצה ובמבחני נסיעה לקראת פתיחתו לנסיעה מסחרית. חברת הבקרה כבר העריכה כי אלמלא תקלת האיתות שהתגלתה במהלך הבדיקות השוטפות, ניתן היה להשיק את הקו בסוף חודש נובמבר. חברת הבקרה פועלת לעיתים עפ"י שיקולים שונים מנת"ע, וגם היא לא צפתה את התקלה במערכת האיתות. לאור התקלה, הוזנקו לישראל אנשי מקצוע מובילים מהחברות הגדולות בעולם, זאת בכדי להתמודד עם חבלי הלידה האחרונים לקראת ההשקה. צוותי נת"ע עושים לילות כימים על מנת להעניק לציבור תוצר מוגמר באיכות הגבוהה ביותר, ולפתוח את הקו האדום עוד ברבעון הראשון של 2023. טרם חושבו עלויות הדחייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully